Material för vindskydd

lizzie

Trådstartare
Ni som har vindskydd till era hästar i hagen. Vad har ni för materail i väggarna? Funkar det med stående brädor, eller käkar hästarna upp väggarna på en gång?

/Lizzie - som har två "bävrar"
 
Sv: Material för vindskydd

Ska man ha trä spelar det ingen roll ifall du har bävrar om du inte ser till att klä in det på något sätt. Antibite räcker inte ens utan bara hjälpligt för stunden.

De bästa, mest hållbara vindskydden gör man i plåt eller att man ser till att klä in hela vindskyddet i något.
 
Sv: Material för vindskydd

Hej,
Mitt skydd i vinterhagen har en stomme av stål med T balkar vilket gör att jag kan ha dubbla stående plank i nedre delen (både på in och utsidan, och dessa är sammanskruvade) så det är sparksäkert upp till 135 cm.
De övre 135 cm (den totala höjden är ca 2,70m) har bara enkla bräder upp till ungefär 2/3 av ytan. Dessa är satta med ca 1 cm mellanrum så de tar ihjäl vind men ändå låter luft passera.

Ibland har jag unghästar som gnager men då är det bara att byta ut den eller de plankorna. Jag använder alla möjliga sorters restplank (dock inte tryckt) även bakar från sågen direkt.

Håller på att bygga ett skydd i skogshagen just nu. Det blir liggande timmer på den nedre delen, ungefär till brösthöjd. Sedan tänkte jag ha vindväv upp till tak som blir 2,70 - 3 m.
Eftersom jag använder gran som ändå skall sågas ur den hagen så barkar jag stammarna så det hinner torka ganska bra innan hösten kommer och då är stockarna inte så smakligt att tugga på utan hästarna lär väl hellre gnaga på späda skott på andra träd i hagen.

mvh Eva
 
Sv: Material för vindskydd

Hos oss är det stolparna som håller upp alltihop som dom går på. Inte stående plank/brädor.
 
Sv: Material för vindskydd

Se till att brädorna inte bildar kanter som inbjuder till gnagning. Om det finns kanter så lägg en plåt på dem.
 
Sv: Material för vindskydd

Mitt är i trä, stående plank på ut och insidan så dom inte kommer åt att bita på något som bär,
även taket är i trä med takpapp.

Mina skulle aldrig vara i en plåt hall vid oväder och jag förstår dom för fy vad det låter.
 
Sv: Material för vindskydd

Tack för alla svar :)

Hittills har mina kusar börjat gnaga på de stående planken som är på uthusväggen (de kommer åt en bit över staketet). Nu i vintras började de även gnaga på de stående plank jag har inne i stallet - första gången på de 7 åren som jag haft pållarna. Himla svårt att få dem att vänja sig av med ofoget.

Reglar kan man plåtklä kanterna - så det ser jag inga problem, och stolparna som ska hålla uppe det hela är av stål.

Lönar det sig att klä insidan med OSB-skiva för att de inte ska komma åt reglarna?

Har också funderat på vindnät högst upp, men det där med att sätta stående plank lite glest - funkar ju också.

Vad har ni för tak, plåt eller plast? Plåt dundrar ju grymt så jag funderar på att lägga på plasttak.

/Lizzie
 
Sv: Material för vindskydd

Jag velade också när det gällde plast eller plåttak. Jag valde plast, men ångrar att jag inte valde plåt. Plåt är så mycket starkare när det gäller tex tung snö.
 
Sv: Material för vindskydd

Jag velade också när det gällde plast eller plåttak. Jag valde plast, men ångrar att jag inte valde plåt. Plåt är så mycket starkare när det gäller tex tung snö.

Jo, jag vet. Samtidigt så dundrar det mer på plåttak vid regn. Jag tänkte att det blir ljusare också med plasttak. Funkar det inte att skotta av snön?

/Lizzie
 
Sv: Material för vindskydd

Vet inte riktigt hur allt är gjort i min ligghall (pappa gjorde den). Men den det är en träram och plåttväggar och plåttak. Sen snickrade han dit liggande brädor från marken till ca 120 (hästarnas mankhöjd ungefär). Detta var för att hästarna ska kunna skrubba sig mot väggarna utan att riskera att plåten böjs. Mina hästar har inte gnagt något på träet.

Hästarna brukar inte vara i den när det regnar, kan vara för att det låter, men å andra sidan har dom massa skog i hagen. Trots att det är svart plåt blir det inte varmt i den (den står i solen), då hästarna står där och sover dagarna i ända nu på sommaren.
 
Sv: Material för vindskydd

Det finns en raka på Jula som är till för altantak. En sån har jag tänkt dkaffa och hoppas att det funkar. Sista vintern blen det inte så mycket snö, men så kommer det ju inte vara varje vinter. Det är ljust och rätt tyst vid regn. Det kan jag hålla med om, men jag hade nog hellre haft plåt ändå. Tror hästarna vänjer sig.
 
Sv: Material för vindskydd

Jag har tak av trä men plåt ovanpå.
Det låter det med, tror att enda sättet att inte höra regnet är att ha tegel faktiskt.
mvh Eva
 
Sv: Material för vindskydd

Plast-tak låter också en hel del när det regnar, jag har plast-tak över altanen ;)

Vårat vindskydd är byggt av träreglar som är klädda med plåt på insidan och träpanel på utsidan. Staketet går kant i kant med öppningen så hästarna kommer inte åt utsidorna på vindskyddet ;).
Taket är också av plåt och jag har inte upplevt att någon häst har varit/är besvärad av ljudet när det regnar, dom vänjer sig nog rätt så bra :).
Vindskyddet är byggt för över 20 år sen och det är inte i närheten av renoveringsbehov än, väl värt varenda krona! :up:
 
Sv: Material för vindskydd

Vi har plåttak och nån duk under som dämpar. Sen har vi bara såna i vinterhagarna så det är inte många dagar spöregn.
 
Sv: Material för vindskydd

Vår är i plåt. Så farligt dundrar det inte. Takhöjden är typ 3,5m så jag vill inte skotta... Har bra lutning och så är det väldigt tätt med takstommar, så det tål nästan hur mycket snö som helst.
 
Sv: Material för vindskydd

kl
Jag har också plåt och mina hästar verkar ha vant sig då de under de kraftigaste regnskurarna stod under sagda plåttak. En sak har de ännu inte vant sig vid, när snön rasade ner från taket, det var läskigt, så jag får nog se till allt skotta också för att när snön rasar ner så blir det gärna en hög stenhård isvall och snorhalt :mad:

Stolparna är klädda med plåt, hörnskydd benämndes det som i affären, för här gnags det flitigt.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 926
Senast: Freazer
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
692
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: Funderarn
·
Anläggning Det kan eventuellt bli aktuellt att försöka ordna en enklare lösdrift på befintlig anläggning. Det skulle handla om att i en redan...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp