Sv: Matdags

Mina får torrfoder, Royal Canin Indoor. Stora kissen har haft urinsten flera gånger, provade med specialfoder från vet men det åt han inte. Jag trodde att han skulle äta när han blev hungrig, men han åt absolut ingenting på en vecka.. Bytte till ett annat foder som de inte skulle få sten av (kommer inte ihåg vad det hette), efter tre dar blev det akut vetbesök igen. Så nu får de RC, och hittills har han klarat sig från sten.

Jag ger blötmat av märket hemgjord mat av den enkla anledningen att jag anser att det är den bästa maten för mina katter. Jag vet vad maten innehåller och framförallt vad den INTE innehåller och jag har full kontroll över vad de får i sig.

Mina får enbart blötmat (Mjau burkmat och en del hemgjord, rå mat som vi nyss börjat med).

Tidigare fick de enbart torrfoder men jag har bytt. Anledningen till bytet var bådas övervikt och den enes matkräkningar. Nu har båda katterna gått ner och kräkningarna har minskat betydligt.

Om jag vill ge mina kissar hemlagad mat, vad ska den innehålla isf??? Hur mycket ska de äta? Gör absolut inget om de går ner i vikt litegrann... Skulle gärna göra egen mat till de, men vet lixom inte vad eller hur man gör. Blir det billigare/dyrare att göra egen?

torrfoder (blöt mat vägrar han äta numera..)
My Cat
det är ett av de få som han äter och tycker om.

jag gav honom iams ett tag (fick 900g när jag köpte kattsand) men han gick ner i vikt av det (sen så vägrade han äta det i början och åt det rätt dåligt)

Mina går på RC Fit 32 och funkar bra på det. Lilltjejen går inte att få i nått annat, så där har jag inte så stort val.

Friskies torrfoder. Blötmat fixar de på egen hand - Timoon har tagit in två råttor och Titus en, bara ikväll ;)

jemaha skrev:
Om jag vill ge mina kissar hemlagad mat, vad ska den innehålla isf??? Hur mycket ska de äta? Gör absolut inget om de går ner i vikt litegrann... Skulle gärna göra egen mat till de, men vet lixom inte vad eller hur man gör. Blir det billigare/dyrare att göra egen?

När man gör egen kattmat måste man först läsa på en hel del. Det är inte svårt, men man måste ha koll på vad man gör. Maten skall bestå av kött, ben och grönsaker. I köttgruppen räknas även organ (leberj, njure, hjärta) in. En vuxen katt skall äta minst 2 % av sin kroppsvikt. Kolla in: http://www.mamut.se/jipotimas och läs om BARF så kanske du får lite mer koll på vad det handlar om.

Enligt mina beräkningar blir hemgjord mat billigare än att ge dyrt torrfoder.

Vi BARF:ar ju våra hundar och köper korvar av nermalda kyckling- och kalkonskrov, kan man ge det till katterna med? Konsistensen är som köttfärs och benbitarna är väldigt små, men isf skulle jag inte blanda det med hundarnas mojs utan ta undan och blanda separat till katterna. :d

De får en blandning av torrfoder (ständigt påfylld skål framme i stallet, köper stora säckar av det vi kommer över billigt) och BARF dvs fryst färskfoder av märket Bravo Special. Sen tar de mössen mm i stallen och på gården och äter upp en del av det. Musen igår åts inte upp, men andra har de käkat. Plus harungar och fågelungar. Alltid fritt vatten! Fast de verkar föredra att dricka ur getternas och hästarnas spannar...

Mia_R skrev:
Vi BARF:ar ju våra hundar och köper korvar av nermalda kyckling- och kalkonskrov, kan man ge det till katterna med? Konsistensen är som köttfärs och benbitarna är väldigt små, men isf skulle jag inte blanda det med hundarnas mojs utan ta undan och blanda separat till katterna. :d

De korvarna har jag också ;) De är strålande till katter, men du måste komplettera med hjärta och lever samt lite grönsaker. Katter behöver mycket mer A-vitamin än hundar så därför måste man ge lever eller tillsätta A-vitamin på något annat sätt. Ca 10 % av deras kost bör bestå av lever. Hjärta måste man ge varje vecka så att katterna får i sig tillräckligt med taurin, men annars BARFar man katter precis som man BARFar hundar.

Ge dem gärna en kycklingnacke eller kycklingvinge någon gång :D

Jag blandar - Findus vill inte äta samma varje dag! Sedan får han också kyckling, fisk och räckor - snackar om bortskämt katt! Torrfoder köpar jag hos veterinären!

Vad ger ni era katter för foder?
* Hills Adult

Blötmat/Torrfoder?
* Torrfoder

Märke?
*se första svaret

Varför?
* hankatten har haft urinsten, visserligen för 7 år sedan...men varför chansa ?!

mandalaki skrev:
Vad är Bravo special? *nyfiken*

Bravo Special är färskfoder för hundar INTE BARF! Det innehåller spannmål vilekt BARF inte skall göra. Jag skulle inte ge det till katterna eftersom det är balanserat efter hundars behov. Maten innehåller t ex. för lite A-vitamin och E-vitamin. För lite protein och för lite fett. Däremot har Bravo två andra blandingar man med fördel kan ge katter. Den ena är bara oxkött (inga tillskott av något slag, bara fryst rått kött) och den andra är vom, ren vom, inget annat. Man kan även köpa oxlever genom Bravo.

Rena kött- eller vomblandingar har även Klass och Nordic (även det företag som tillverkar färskfoder för hund).

Vad bra, då har vi ju redan en del av ingridienserna hemma! :idea: Ger du dina fiskoljan också?

Tja, därom tvistar ju de lärde. Många som BARFar ger ju hundarna vegetabilier inkl kokt korn, som ju Bravo Special innehåller. Innehåller dock inget vete. Just nu får katterna äta upp Specialen för hunden rör det inte. De får även tex de superäckliga korvarna med...vad tusan heter det? Har det på tungan...Ebafarmens! Enbart olika slaktavfall.

Var lite lat och orkade inte räkna upp allt. Men de får som sagt även torrfoder och det innehåller ju både det ena och det andra vg mineraler och vitaminer. Och så äter de som sagt möss, fågelungar och harungar mm mm. Får andra rester med och ibland har de fått det hunden inte har orkat äta upp...inklusive det extra fett jag ger i hundens mat. HON behöver det banne mig! Men jag tvivlar på att våra katter behöver mer fett än de får i sig idag...

Har även BRAVOs köttkross och vom hemma, så det blir lite sånt med ibland. Totalt sett väldigt omväxlande! Och det är ju det man är ute efter, eller hur?

En av otaliga märken fryst färskfoder. Just specialen är ett helfoder och dessutom glutenfritt, dvs inget vete.

Ha! Ser nu i mina papper att jag skrev fel innan! Det är BRAVO PLUS jag har hemma, inget annat. Men det är också gluten- och vetefritt, enbart korn o potatisfibrer förutom vom, oxkött, oxblod, kalk, mineraler o vitaminer.

BRAVO Special innehåller även, förutom som i Plusen, solrosolja. Så det hade man ju hellre kunnat ge katterna förmodar jag. OM man nu har katter som kräver mer fett (än våra...).

Rå lever får både hunden och katterna regelbundet. Från olika djurslag dessutom, då vi har getter på gården och slaktar själva. Ibland köper jag gris- och kalvlever. Kaniner o höns har vi med, så det blir en del slaktavfall därifrån med...hunden älskar hönshuvudena (inkl en bit av halsarna)! Nu i helgen blir det både get- och hönsslakt. Gissa om det blir fest för katter + hund!

Vem gör de här "korvarna" med nermalda kyckling o kalkonskrov? Var kan man köpa dem och vad kostar det? Blir lite trött ibland på alla slafsiga kycklingvingar hunden stoppar i sig...och lämnar spår av...!

Liknande trådar

Övr. Katt Våra katter vägrar äta blötmat och därför behöver jag hitta ett torrfoder som är okey. Vi har provat SMAAK Cat Adult Sterilised Kyckling...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: Keb71
·
Katthälsa Vilket torrfoder anser ni är bäst? Katten är kollad av veterinär nyligen med blodprov osv utan att ha hittat några uppenbara fel...
Svar
2
· Visningar
355
Katthälsa Jag vill ju helst att Norris äter en blandning av torr och våtfoder, lite torrfoder för tänderna och för att det kan stå framme för...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 491
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Resa när man har hund?