Matchande till Cognac-sadel

Ellyne

Trådstartare
Har köpt en cognacfärgad sadel (brunröd/vinröd nyans) som har detaljer i sand. Önskar tips på matchande utrustning!! :bump: Träns med tyglar, sadelgjord, stigläder.
Verkar svårt att hitta matchande utrustning i samma färg... så
Vad är snyggast- svart eller brunt? Guld eller silverspännen?

Sv: Matchande till Cognac-sadel

Definitvit inte svart till cognac utrustning, big nono;) Personligen gillar jag mässingspännen mer än silver. Beroende på budget så finns lite lite olika märken du kan kika på.

Globus vet jag har flera uppsättningar med olika bruna färgkombinationer, billigt alternativ som ändå funkar lädermässigt. TEW har också både träns, sadelgjordar och tyglar i tabacco/cognacfärg. Billigt och helt ok läder. Dyrare märken så finns bland annat Prestige och Butet som har snygga sadelgjordar, men kostar en del. Butets sadelgjord ligger på ca 5000:angel:

HG har snygga träns, förbyglar, gjordar mm i olika bruna nyanser. Har även en billigare kollektion HG Jump Inn, vet dock inte om de finns i cognac. De dyrare tränsen finns dock, kostar runt 3000, tyglarna runt 1000 skulle jag tippa på!

Tänk på att läder mörknar allt eftersom man använder det och smörjer:)

Tack! Inte svart då. :p
Budget: liten. ;) Ska kolla på globus och TEW.
Sen har jag ett enkelt vinrött träns som jag tänkte ha ibland, kommer väl se ut som nåt från ponnyprakt. :angel: :D

Startrekk. Tror inte de säljer matchande träns tyvärr.
Men det visade sig att sadeln är mer åt ljusbrun-brunhållet, så matchingsproblemet är inte så stort längre... :p Kommer bli brun utrustning och träns till, med mässingspännen. :d

Jag vill minnas att jag såg ett träns någonstans i en riktigt snygg rödbrun färg med sandfärgade sömmar :d Det kanske vore något? Mässingspännen var det såklart och tygelhakar vid bettet. Återkommer om jag minns märket.

Mvh JV

Naturfärgat är lösningen ;)
Det mörknar ju lite när man smörjer och blir då en ritkigt bra nyans matchning till den lite ljusare cognac färgen.

Jag har också en sadel från Deuber i cognac, den som syns i min avatar, (dom gör ju startrekk sadlarna), fast i nubuck men sak samma, och letade som en galning efter nåt som kan matcha och fick tips om naturfärgat och det har funkat bra än så länge.

Har bara provat med stigbygelhängarna i natur färgat läder för har inte råd med träns etc. än men det vart perfekt, och då behvöer man inte oroa sig att det mörknar, för det är det det ska för att matcha.

Tack för tipset! Ska kolla upp om det finns någon snygg naturfärgad utrustning, har inte sett så snygga naturgrejer förut. Pm:a gärna länk om du har.

Har valt bort svart sadel till min pålle men kan inte undgå att tänka att det vore lite lättare att matcha svart än alla möjliga bruna nyanser jag haft... :angel:

Fast oxblod är väl ändå väldigt långt ifrån cognac färgmässigt;) Det är ju mer åt dark havanna hållet fast mer rött i.

Till TS, kolla om du kan hitta ett EQL träns (förslagsvis googla dig fram eller sök på olika salusidor) Det är equalitylines eget märke som inte tillverkas längre eller har "bytt" namn till Glen Gordon. Jag har ett i new market färg som har blivit jättefin cognacfärg efter ca ett års användande. Jag fyndade mitt för 250 kr, nypris har legat över 1000 kr!

Liknande trådar

Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 298
Utrustning Jag har bytt hoppsadel och har nu en Knights Camelot i färgen "Cognac". Jag har hittat matchande träns, tyglar, förbygel, martingal och...
Svar
5
· Visningar
770
Senast: Houdinie
·
Utrustning Behöver snart köpa nya stigläder till min sadel. Vet bara inte helt vad jag ska kalla färgen och därmed söka efter. Älskar färgen men...
Svar
5
· Visningar
1 033
Senast: caballus
·
Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka