Matcha hingst

Sv: Matcha hingst

Tim, vad vill du ha för ston till din "tjalle"?
Bortsett från 1 klass ston :angel:, vad anser du om honom, hur är han extriört och mentalt, och gångartsmässigt?

MVH Jennie

Jag vet inte, han tar gärna emot olika typer av ston för att se hur avkommorna blir. Själv har han inga exteriöra svagheter förutom huvudet då då (men det är ju en smakfråga, många tycker det passar honom) och är 4½-gångare som visat pass som föl.

Han har mer bärkraft än skjutkraft och tog tid på sig innan han hittade de rasande tempi man måste visa på avelsbedömning. Han gillar att "gå på tur" och kan gå turridningstölt utan tyglar långa sträckor. Jag har själv aldrig ridit honom under press för jag fick sån foglossning att jag var indisponibel när han skulle igång efter benbrottet men ska ta hem och lära känna honom som ridhäst nu om någon vecka :) Som 4½-åring när jag red honom (i grimma f.ö. pga tandömsning) var han trygg och lugn med rullande häftig galopp men ingen direkt önskan att dra iväg.

Så jag har ingen aning om hur nedärvningen blir, men han är inte extrem åt något håll så teoretiskt borde han passa många typer av ston som något slags medelväg. Möjligen är han för cool om man har ett mycket lojt sto utan motor. Men vilja är svårbedömda saker med relativt liten ärftlig komponent. Hans syster var det sprutt på ;)

Men det är ju först när man sett många avkommor man kan hitta en passande "nyckel" till avlandet.

Omdömet "mycket vilja men något fräck" var det enda som fick mig att tveka när vi valde hingst till Toska men eftersom hennes ägare gillar temperamentsfulla hästar blev det Tjaldur.

Det är ganska många "fräcka" hästar i Sverige. Sedan är det personligt vad man anser fräck. En del tycker att häst som kommer fram för att bli kliade medans andra helt åt andra hållet.

Tack tim för det svaret.
Vad tror du om Loftur fra Möðrufelli? Han ligger inom rimligt avstånd (älskar norrland i alla aspekter...*suck*), och ser fin ut i mina amatörögon. Han är 5 gångare, 143 hög.
kan det vara ngt? Har ng sett honom live eller ng av hans avkommor?

Jag har sett Loftur live, han står nämligen numera hemma hos mig och det tänker han fortsätta med:love:. Han är en väldigt trevlig och lyhörd hingst, definitivt inte fräck, och han har stora och luftiga gångarter, dock "bara" 4 st. Har sett honom gå för 6.60 i V1 i SMkvalet i juni så rörelsemönstret är rätt okej:) men vid hingstbedömningen var han inte riktigt färdig. Ser inget anmärkningsvärt galet på hans ben idag även om de inte är 100% enligt idealet. Och han har okej exteriörpoäng i övrigt med bl.a. 9.0 för rygg och bakdel.

Hans första avkomma på island är född redan 2002, ett vackert gulbrunt sto som vi med spänning följer utvecklingen på. Han betäckte ett 15tal mkt olika ston i sommar på Slätterne, ska bli spännande att se vad det blir nästa år. Har bl.a. en bebis på G här hemma hos oss i Härnösand efter ett skimmelsto med mycket stark 5gångskaraktär. Loftur kommer att betäcka hemma hela nästa sommar, den som är intresserad får gärna kontakta mig...

Och Tim, kan du tala om för mig vilka färger på ston som ger störst chans att han nedärver sin vackra silverbruna färg skulle jag bli jätteglad. Har själv en musblack, en mörkbrun, en skimmel född brun samt en brunblackskäck som jag ska betäcka 2007. Köpte honom inte för färgen utan för att han är så sagolik att rida och hantera men det är ju kul att kunna besvara frågor om det eftersom det garanterat kommer upp. Vänliga hälsningar från Ninni och Loftur.

Det där med "något fräck" i bedömningsprotokollet tror jag att Tim redan har förklarat. Är det någon som har missat det kan vi be henne göra det igen eller söka i gamla trådar. Fräck är definitivt inget ord som bör sammankopplas med Tjaldur.

Om du ville ha en temperamentsfull hingst så undrar jag varför du valde Tjaldur!? Vad lägger du in i ordet temperamentsfull? Beskriv en temperamentsfull häst. :confused:

Själv förknippar jag inte heller det ordet med Tjaldur.

Däremot förknippar jag lätthanterlig, cool, gentleman och underbar med honom! :love:

Omdömet på spirit/lynne i bedömningsprotokoll ska man inte ta för allvarligt. I Svalas protokoll står det stabilt lynne, och det hade hon under bedömningsdagen. :)
Men "bra vilja men något fräck" var det enda vi hade att gå på. Jag har visserligen träffat Tjaldur men då stod han och hängde i hagen, och såg definitivt inte ut som en häst med 8,39 i exteriörpoäng.
Toska har mycket framåtbjudning och är tuff men inte fräck. Jag har henne att tacka för att mitt sto numera uppför sig ordentligt med andra hästar. Det är värt alla sår hon gav Askja under de två veckor de gick tillsammans.
Vi valde Tjaldur främst för hans starka ben, och ovanliga stam och färg.

Hej!
Okej om jag lånar tråden litegrann?

Mitt sto är betäckt med Gormur från Källås, och är troligtvis med föl eftersom hon inte har brunstat på flera månader.
Stoet är en ljus fux med bläs och ljus man och svans.
Går det att säga vad det kan bli för färg på fölet?
Mitt sto heter förresten Hilda från Wederslöf.
/Glittnir

Senast ändrad av en moderator:

Jag är nästan helt säker på att det blir ett svart/bleksvart föl. Har sett ca 10 avkommor och ingen är fux.

åh gud så tråkigt, ska du porva om nästa iår igen?
:cry:

Det är inte min häst så jag vet inte. Förra året var hon hos Bjartur men blev troligen aldrig betäckt.

Toska betäcktes aldrig med Tjaldur. Hon ville inte ha med honom att göra, så det var inte mycket han kunde göra åt det.

Det kan vara så att en del ston som (pga hormonrubbningar eller gamla minnen vi inte förstår?) på blodigt allvar försöker döda hingsten och/eller absolut inte släpper upp honom faktiskt inte blir betäckta år efter år. I en fribetäckningsflock är det ju svårt att VETA säkert.

Om man inte har lust och tid att ta sig an ett riskfyllt "träningsuppdrag" liknande Svalas så kanske det är bäst med semin på dessa ston ?

Nu är det ju inte mitt sto men jag skulle nog välja semin nästa år. Synd att det är så få hingstar att välja på, men de som finns är bra.
Toska har en Flipiavkomma som är ganska fin så det vore kul om hon kunde få fler avkommor. Fast annars är hon rolig som ridhäst.

Svala skötte sig utmärkt hos hingsten i år också trots att där var många ston och föl.

Ja, Svala hade ju en "miljöstörning" som när hon väl kommit över betäckningsrädslan inte ska spöka mer :) Hon ska ju få många föl :) :bow:

Vad gäller problemston i allmänhet som tex varit aggressiva mot hingsten eller så rädda att de inte släppt upp eller där man misstänker att det av oklar anledning inte blivit ngn betäckning så är det ju jätteviktigt att man talar om det för nästa hingsthållare så man kan ha mer koll och minimera skaderisken och öka utfallet.

Alla ston kanske inte ska gå i flock på fribetäckning, något man inte tänker på så ofta i vår ras.

Alla ston kanske inte ska gå i flock på fribetäckning, något man inte tänker på så ofta i vår ras.

Vårat gammelsto när hon gick på fribetäckning samlade hon ihop alla fölen och drog... Hon är enmanshäst så hingstägaren fick inte tag på henne eller fölen när dom skulle smörja dom varje dag, han som tyckte när vi nämde att att hon var en enmanshäst att det hade han hört så många gånger, och det var inget problem... hehe tji fick han, tyvärr på lite av fölens bekostnad.

Vad jag har hört så blir det en hel del "kända" hingstar på semin nästa år.

Jag hade ett kanske lite udda problem med mitt sto när hon gick på fribetäckning. Hon är så otroligt ranglåg att hingsten aldrig fick en chans att betäcka henne. Hon blev hela tiden bortkörd av de andra stona som var brunstiga samtidigt. Det löste sig genom att vi splittade på flocken och lät mitt sto gå med ett par redan betäckta i en egen hage och så fick hingsten alternera mellan hagarna.

Men jag tror inte att jag skickar henne på fribetäckning om jag betäcker om henne.

Liknande trådar

Islandshäst Mitt sto på Island skall betäckas nu i vår. har inte helt bestämt mig för vem hon skall till. har 2 kandidater.. hmm ni kanske kan...
2
Svar
20
· Visningar
3 310
Senast: Mist
·
T
Avel Jag vet att jag är väldigt tidigt ute när jag frågar om detta men jag klarar inte vänta. :p Det är nämligen så att jag skal betäcka...
2
Svar
20
· Visningar
2 739
Senast: Gazque
·
N
Islandshäst Hejsan. Jag funderar på att betäcka mitt sto i sommar med Glókollur. Jag har sett några avkommor efter honom och han verkar ha ett bra...
Svar
2
· Visningar
1 174
Senast: Norrberge
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka