Matcha hingst

Sv: Matcha hingst

Det är den bruna färgen som nedärvs. Just Hrimnir har dubbla bruna anlag vilket gör att han får fler bruna avkommor än tex Hrafnfaxi eftersom Hrimnir inte får svarta föl.

Men nyansen beror på en mängd faktorer från båda föräldrarna.

Så du kan hitta hela skalan efter båda hingstarna.

När jag har valt hingstar har jag valt mycket efter intryck och utstrålning. Sedan har jag kollat huruvida de stämmer på mitt sto.

På mitt nuvarande sto blev det först Kjarni frá Kalfsstöðum som gav en underbar avkomma. Tyvärr fick Kjarni eksem så han är oanvändbar nu.

När jag letade en bra fyrgångshingst för ytterligare föl fastnade jag för Askur frá Hofstaðaseli som jag hört och läst så mycket om. Efter en ridtur på honom var det inget att säga emot. För mej är det viktigt det finns någon samhörighet med hingsten, något som jag vill ta emot och föra vidare.

Det finns jättevackra hingstar som absolut inte ger mig någonting.

*knapplån* förlåt *l*

Har ni inga konkreta bra svar på hingstförslag till vårat sto? Litla-Min från Björklunda (E: Glokollur fra Thvera U: Grasida fra Kotströnd)
Hon är född brun, men blir vitare och vitare... bild på henne hittar ni på länken nedan, andra hästen, tyvärr inte så stor, runt 131, visar mycket tölt, som fölis även pass.

www.flashlines.se/andradjur.htm

Det beror ju på vad du söker för egenskap hos fölet.

Och hur långt du kan tänka dig att åka.

Sätt en geografiskt rimlig begränsning och titta på alla tillgängliga hingstar. Vill du tex ha en större avkomma ska du välja en hingst över 140 cm. Vill du ha en generation säker femgångare till väljer du en femgångshingst med starka passanlag från båda håll. Vill du ha en fyrgångare tittare du på rena fyrgångshingstar etc etc.

Och ffa tittar du på avkommorna efter de tänkbara hingstarna och ston med liknande stam/egenskaper som ditt.

Tack tim för det svaret.
Vad tror du om Loftur fra Möðrufelli? Han ligger inom rimligt avstånd (älskar norrland i alla aspekter...*suck*), och ser fin ut i mina amatörögon. Han är 5 gångare, 143 hög.
kan det vara ngt? Har ng sett honom live eller ng av hans avkommor?

Loftur är för ung/nyimporterad för att ha avkommor. Det finns ettåringar på Island men dessa vet jag inget om. En nyimporterad hingst är ju alltid en chansning på många sätt.

Han är bedömd som fyrgångare, vet du att han har pass?

Jag har inte sett Loftur IRL men tycker han har en fin överlinje och verkar ha en smidig tölt med höga fina rörelser. De tränare som ridit honom tycker han är en trevlig ridhäst.

Han är dessutom stor och välrest vilket kan vara bra i ditt fall.

Färgen är ju fantastisk ;) men med ett skimmelsto har du rätt liten chans att få med dig den så den får inte styra ditt val för mycket.

Det vore jättekul om han användes i aveln :bow: - men man får vara lite uppmärksam på hans svaga benställning (6,0 är en extremt låg poäng) och ge honom rättställda ston.

Ok, vårt sto har bra benställning, väldigt rak :D men frågan är ju om man vill ha en hingst med lite sämmre?
På hingstägarens sida så har han 5.0 på pass (inte så bra men dock ett resultat)

Så jag får kanske tiltta på en annan hingst, du har inga förslag till henne, som kan vara spännande med hennes stamtavla?

Så jag får kanske tiltta på en annan hingst, du har inga förslag till henne, som kan vara spännande med hennes stamtavla?

Gandur frá Skjálg? hur är det med han? Jag gillar hans hals och rygglinje, ser oxå att han har bättre på benställning. Lite tråkigare färg, men som du säger, det spelar kanske inte så stor roll. Vad för färgen kan hon lämna? Hon är född brun med svarta ben, man och svans, och nu så ljusnar hon sakteliga, men hon är inte helt vit ennu. Mamma är flugskimmel och pappa är fux med ljus man och svans med stjärna.

ok, men varför ge poäng när det inte är visat ngt?

om en häst har fått 5,5 är det riktigt uselt då?

Men väljer du mellan Loftur och Gandur så kanske Loftur passar ditt sto bättre? En stooor närmare fyrgångare är väl ett bra val om du inte vet mycket mer än att ditt ungsto är litet med starka passanlag?

Du kan väl fråga hingstägaren vad som ligger bakom ben-poängen. Saker kan vara mer eller mindre ärftliga/graverande. Jag drar mig tex inte för att avla på hästar med fransysk benställning, de håller bra och slår sig inte.

Fast det finns ju fler hingstar än de silverfärgade - med just ett skimmelsto så är din absolut maximala silverchans 25%, då är det i allmänhet enklare att köpa ett silverföl ;)

Nejdå, jag är inte låst på ng av hennes hingstar, utan är väldigt öppen för förslag, dock vill jag inte åka land och rike runt
Huvudsaken är att han är bra mentalt och har en bra extriör.
Gärna en läcker färg, då jag gillar färger. ;)

Nu förstör jag tråden lite :smirk:

Har någon sett eller haft och göra med avkommor efter Steini från Ekastorp? Har just köpt en 3-åring efter honom som jag ska börja med lite smått om nån vecka. Hon verkar hittills supertrevlig i lynnet och glad o posetiv till nya saker. Men jag skulle vilja veta lite mer...

Sen en fråga som jag försökte PM:a Silverkedjan om men hennes inkorg var full :crazy: Stoet är även dräktigt om jag skulle vilja veta betänkliga färger på fölet sen :d Jag skulle vilja veta betänkliga färger på vårat föl som kommer nästa sommar. Mamman till fölet är bleksvart, (efter Steini från Ekastorp). Mormorn till fölet är också svart och efter Tóti. Pappan till fölet är Isar. Är chanserna till en musblack stor? Kan det även bli en skimmel? Isár har ju gett mkt föl med vita tecken och även fuxar men det blir det väl inte eftersom det inte finns några röda anlag eller? :crazy:

Jaa...det var nog allt..

En liten bild på damen i fråg oxå :) http://www.pixbox.se/alb_show_id149868_page0.html

Hej! Min PM-box är avstängd, jag får inget liv om jag ska hinna med den :p

Fin tre-åring :)

Hon kan visst ha dolt rött anlag men det går inte att ta reda på på annat sätt än gentest eller provavel.

Isar har rött anlag.

Så du kan få

svart
musblack

och troligen också (i så fall 12,5% chans för varje)

fux
rödblack

50% chans för någon blackfärg.

Det kan inte bli en skimmel.

De Steiniavkommor jag sett har varit trevliga fyrgångare med lätt för tölt och form och rörelser över medel.

Lycka till :)

Tim, vad vill du ha för ston till din "tjalle"?
Bortsett från 1 klass ston :angel:, vad anser du om honom, hur är han extriört och mentalt, och gångartsmässigt?

MVH Jennie

På tal om Hyreygur, den förhållandevis låga poängen på rygg och kors beror den på den ganska korta ryggen? Lite svårt att se riktigt hur han ser ut på bild. ;) Stilig med ryttare är han hur som helst.

(till alla)

Vilken hingst tycker ni hade passat bra till ett litet svart sto med snopp och stjärn (som jag jättegärna vill behålla), ganska bra exteriör(kolla exteriörtråden) och medelgoda gångarter med en enormt stark pass?? Hon väljer nästan pass före galopp i hagen, det är 50/50 med gångartsvalet gär. hon är underbar i all hantering, dock flocbunden, och ska man rida ut ensam som jag gjorde idag kan man behöva kudde på rumpan, för hon stegrar HÖGT när hon inte vill. Jag har åkt bakåt tre gånger :rofl: Hon har väldigt lätt för formen i alla gångarter

Svagaste gångart är trav.

Vill inte ha en alltför lugn avkomma, då jag tycker det är roligt med egna viljor hos hästarna, dock med begränsningar!

Stoet anpassar sig efter alla, min lillebror red stoet själv när han var fyra år...

Hon är en otroligt smart, smidig och kvicktänkt häst!

Ett föl med fin färg är ju ett stort plus!:)

// veronika

Hýryegur har ganska kort (får plats med 48 cm sadel men inte mer om den ska ligga bra) stark smidig rygg som inte blir "femgångsspänd". Men fick inte högre för att han när han är lite rund :angel: blir lite bullig på korset vilket i kombination med hans synnerligen otaktiska teckning drog ned helhetsintrycket.

Ofta ger övervikt bra poäng på rygg och kors men hans blir lite för "kulformat" vilket inte är önskvärt.

Liknande trådar

Islandshäst Mitt sto på Island skall betäckas nu i vår. har inte helt bestämt mig för vem hon skall till. har 2 kandidater.. hmm ni kanske kan...
2
Svar
20
· Visningar
3 310
Senast: Mist
·
T
Avel Jag vet att jag är väldigt tidigt ute när jag frågar om detta men jag klarar inte vänta. :p Det är nämligen så att jag skal betäcka...
2
Svar
20
· Visningar
2 739
Senast: Gazque
·
N
Islandshäst Hejsan. Jag funderar på att betäcka mitt sto i sommar med Glókollur. Jag har sett några avkommor efter honom och han verkar ha ett bra...
Svar
2
· Visningar
1 174
Senast: Norrberge
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka