Matcha hingst

S

Stina_K

Hejsan, jag går i betäckningstankar. Ska inte betäcka förrän till våren/sommaren men det skadar ju inte att börja fundera redan nu. :angel:

Har ett 5-gångs sto med stark pass och något lite lång rygg. Annars rena gångarter och bra lyft och bärighet, riktigt stark rumpa och bogparti, men man måste dressyrjobba henne mycket för att hon ska funka. (gäller väl iofs alla hästar ;) ) Hon är kraftfull men som sagt, ryggen är aningens lång för att hon ska vara perfekt.

Hon har bl.a. Kolfinnur frá Kjarnholtum och Hrafn frá Holtsmula på fädernet och Ofeigur 818 frá Hvanneyri på mödernet.

Tips på hingstar mottas väldigt tacksamt. Jag tycker det är en total djungel.

Jag letar efter en hingst med bra exteriör speciellt rygg, bra och stark benställning och självklart bra gångarter. Måste inte nödvändigtvis vara en 5-gångare, jag tror hon väger upp det själv. :) Vill helt enkelt ha en hållbar avkomma, som alla andra förmodar jag *skrattar*

Hoppas på att det finns någon avels-/ linjenörd därute. :bow:

/stina

Sv: Matcha hingst

Jag är ju lite svag för Tims Askur fra Hofsstaðaseli :love: Han ser då väldigt kort ut på dom bilderna jag har sett, och så den läckra färgen.. och så verkar han ha ett underbart lynne....
Sen har du en till läcker silversvart med hela 9.0 för rygg/kors Óskasteinn frá Oddhóli
Där har du två av mina favvisar, sen finns det hur många som hellst till:p

Fina färger på dem måste jag säga! Min tjej är för all del skimmel... kan ju gå hur som helst det där. Har inte koll riktigt på vad för färger det finns bakom henne men oddsen är väl ändå att det blir någon form av grå avkomma :)

Oskasteinn var en flott häst måste jag säga. :d

Askurs rygg är normallång och får plats med alla sadlar. Han ger rätt långa mjuka fyrgångsöverlinjer och trollar ofta helt bort passen i stona.

Hýreygur ger korta starka ryggar med starka rumpor och naturtölt.

Eftersom jag ägt och ridit både dessa och avkommor så vet jag att de ger en "självbärig" form som inte behöver jobbas fram, hållningen är naturlig. Däremot måste Askuravkommorna ofta sättas i tölt på ett proffsigt sätt och Hýreyguravkommorna kan ha svårare för hålla traven helt ren.

En annan hingst som förminskar/förkortar och inte ger lång rygg är Haukur från Skáneyland. Jag har använt honom på mina stora långryggade fyrgångsston med bra resultat. Han ger mycket laterala anlag och tölt men det stora och flotta ska helst komma från stoet.

Annars skulle jag på ett sto som ditt använt Dökkvi (som tyvärr sannolikt inte betäcker här nästa år) Hrimnir från Ödmården (om du inte är rädd för lite mindre avkomma) Kanslari, Soldan H, Steini etc om du ville satsa på en fyrgångare med lite lättare för dressyren och som redan har ett antal avkommor som visar vad de ger.

Mökkur, Jarl B (intressant med linjeavel på Kolfinnur), Segull och Askur Hå är ju annars femgångshingstar med avkommor som kan ses och som håller bra kvalitet.

Men det finns ju en oändlig uppsjö av yngre läckra hingstar att chansa på ! Vill du ha en femgångare med bra rygg och läcker form, titta tex på Hraunar. Eller en stor 4½-gångare med flott framparti och aktion så kan du titta på Stari.

Tack för alla tipsen! Jätteroligt att få lite nya idéer. :idea:

måste bara tipsa om Hrimnir från ödmården med...(www.Hrimnir.se) 9,5 för tölt 9,0 för trav en hyffsat lite maffig hingst med ett otroligt lynne och kort bra rygg. hans son, min häst har ultrakort rygg 35cm anläggningsyta, för kort tycker jag men det skulle kanske uppväga ditt sto med lång rygg.
han son är iallafall den mest underbara häst jag träffat i mitt liv, bättre lynne har jag sällan träffat på.
Hrimnir pappa är Fakur fra saudarkroki Elit Hingsten som nyligen gick bort tyvärr.

såhär står det på Hrimnirs hemsida: Hals/manke/Bog 8.00, Rygg och kors 8.75.

tycker han är en otroligt fin hingst som tyvärr bivit förkastad p.g.a att han helt enkelt är brun, ingen som vill betäcka med en brun häst längre, jag tycker man tänker för mycket på färgen tyvärr.
jag o andra sidan tycker brunt är läckert eftersom de aldrig har samma färgskiftning hela året runt, min häst varierar mellan ca 5 olika varianter av brunt och nyanser över hela kroppen.

så...ville bara berätta om en vacker Hingst med topp gångarter.

Senast ändrad:

Aegir från Olstorp har och ger bra rygg och ben och gångarter.
Hrimnir från Ödmården som du redan fått tips om tycker jag också om. Han ger ganska små och kompakta hästar med mycket tölt.

Gullan86, jag tror du är fel ute.

Det finns visst bruna hingstar som har ston och är populära, ta tex Hrafnfaxi.

Däremot verkar många bara vilja avla på större och större hästar och då diskrimineras förstås de relativt små hingstarna som det är känt kan ge avkommor som kan vara en bit under medel.

Dessutom har inte Hrimnir marknadsförts så aggressivt utan ofta tävlat istället.

Silverkedjan skrev:

Däremot verkar många bara vilja avla på större och större hästar och då diskrimineras förstås de relativt små hingstarna som det är känt kan ge avkommor som kan vara en bit under medel.

Dessutom har inte Hrimnir marknadsförts så aggressivt utan ofta tävlat istället.

jaha okej där lärde du mej nåt nytt visste faktiskt inte vem Hrafnfaxi var innan nu så jag har alltså inte hört något om honom.

dock såg jag att han var islandsfödd, Hrimnir är ju svenskfödd så vissa kanske tänka på det oxå?.
och så såg jag en annan sak med....hrimnir har 9,0 för trav och 9,5 för tölt, Hrafnfaxi har "bara" 8,5 för trav och tölt....
tänk att 4 cm kan avgöra;)

såg att hrafnfaxi va 5gångare det är ju inte hrimnir men trots detta har hrimnir totalt ridegenskaper 8,55 och den andra hästen trots sina poäng 8,5 för pass, totalt 8,50.....tycker de e lite häftigt eftersom hrimnir fick ju 5.88 på passen bara, alltså att han ej har pass. hrimnir har även bättre exteriör;) fast att denna andra hästen är mer poppis verkar de som.
Hrimnir exteriör: 7.97
den andra hästen: 7.83

hihi ville bara se själv skillnaden men kul att hrimnir va bättre där endå, men förstår att du bara tog ett exempel.

men fin va han va (tittade på islandshingstar) 141 alltså endast 4 cm högre än Hrimnir:angel: men det kanske räknas som mkt?

intressant att höra att folk verkar vilja ha större hästar, tyvärr blir ja lite orolig och tänker genast, det är ju en av islandshästen kännetäcken att de är så små men endå starka, ska det avlas bort nu? synd i så fall för ja tror inte de blir starkare snarare tvärtom ju högre de blir.

det sista menade du med att de som äger hrimnir gått in för att visa han på banan när de kunnat haft tillfälle att använda han i avel lr?

Senast ändrad:

Hrimnir må vara 137 cm själv, men han ger en del ovanligt små avkommor och det skrämmer många. (inte mig iofs som gärna tar små hingstar till stora ston) Jag har haft ett par Hrimniravkommor under 130 cm i min flock och det är inte så vanligt nu för tiden. Hur stor är din?

Hrimnir användes visst i aveln när han var "aktiv". Hingstar är mest inne i början, sedan kommer nya i rampljuset ;)

Men han har ju hela tiden haft sin pappa i aveln och kanske varit mest en reklampelare för honom. Nu har man ju sett en hel del avkommor så då vet man ju mer vad man använder. Han ger söta nätta tölthästar vad jag har sett.

Sedan har han väl främst varit tävlingshäst och inte i första hand gått med så många ston som möjligt.

Det är ju olika hur man har en hingst. Min egen har tex haft flera år nästan utan ston när jag inte haft TID att ta hand om det enorma arbete det innebär att ha ansvar för andras ston.

Hrafnfaxi är en annan typ av hingst, mycket "maffigare" och han har marknadsförts mer aggressivt. Att tävla på världsnivå i både T2, fyrgång och femgång är väl annars bara Mökkur som lyckats med?

Jag har sett både fyr- och femgångare. De flesta har lätt för tölt, medelvilja och bra lynne.

Var du på Strömsholm 13 aug och såg Bjóla från Skärmnäs?

Jag har också sett och ridigt endel AEgir avkommor. Min uppfattning av dessa fem jag ridigt är att det varit stora, relativt grova hästar, med kraftig (djup) hals samt relativt båldjupa.

Samtliga har varit fyrgångare som behövt sättas i tölten (fyra av dem har femgångsmödrar) men sedan också kommit med ok till relativt god aktion i tölten. De har varit trevliga i psyket men är inte hästar som gör att jag, som mer tävlingsinriktat avlande, är intresserad av att använda honom i avel.

De föl och unghästar jag sett har även de varit relativt kraftiga med ffa djup hals och bål, de har mest rört sig i trav med bra sväv. Jag vet dock att på Strömsholm visade AEgirdottern Bjola belönades med höga poäng för exteriör och 8.5-9 för hals om jag inte minns fel.

F

Vet inte om norra dalarna är för långt bort för dig men annars har du tittat på Faldur frá Syðri-Gróf? Är 1 klass hingst och 4 1/2 gångare som lämnat både 4- och 5 gångare. Har 9 för tölt, trav och galopp.

Måste dock säga att hans färg inte är min direkta favorit men mitt blivande svarta sto fick en kanonfin hingst som är mörk gulbrun nu men föddes ljus. Det jag gillar med Faldur är att hans avkommor har ett väldigt bra temperament och samarbetsvilliga.

Mitt blivande sto är en kopia av sin far (Toti från Gategården) och inte helt enkel men hennes avkomma efter Faldur är betydligt mjukare men har fått självförtroendet och oräddheten av både far och mor. Han har bra rörelser, aktion och lyft redan nu så det ska bli intressant vad han kommer att gå för på tävlingsbanorna när han blir stor.

Länkar till Faldur:
http://www.stenbjars.com/
http://www.islandshingstar.se/hingstar/faldur_is1994187495/default.htm

Hejsan,
tack för alla jätteintressanta trådar!

Mitt sto är i ca 136-137 krokarna (ganska lagom tycker jag). Inte så stor med andra ord men å andra sidan ger hon inte ett litet intryck heller. Har inget emot lite mindre hästar som sådana, har ridit några prima hästar kring knappt 130 så det behöver ju absolut inte vara någon nackdel.

Färgen spelar mig ingen som helst roll, klart att det är roligt med en spektakulär färg men att hästen är bra är nu ändå det absolut viktigaste.

Har tittat lite på just Hrimnir faktiskt. Det kanske kan vara något. Eller Faldur... 4 gångare med passanlag är kanske inte helt tokigt. Kan helt klart tänka mig att åka en bit, men kanske inte över hela landet. :)

Hittade en annan på Islandshingstar jag aldrig hört talas om. Hrimfaxi frá Reykjavik. Också fyrgångare, ser stadig och stabil ut på bilden. Är det någon som har koll på honom? Bra exteriör enligt siffrorna. Bra ben, sånt gillar jag. ;)

Du har ju nån fin hingst i närheten också, t ex Godi frá Audsholtshjáleigu. Hos Vignir finns också omtalade Berserkur. Och Ymir frá Holtsmula ... det finns nog många fler.

Vad som passar dig och din häst bäst har jag dock inte en blekaste aning om, men tala gärna om sen hur du valde och varför :)

Det finns ju lite hingstar att välja på :D .

Det jag tycker kan vara lite svårt att få reda på hur deras temperament och hur samarbets villiga de är. Det är ju lite olika hur man är själv. Min drömhäst har mkt vilja men man vill ju inte ha ett piggt lokomotiv som knappt går att kontrollera :d . Lite bus ibland gör mig inget men inte bara bus.

Vilken typ av häst vill du få efter ditt sto?

Nej eller hur, det där med mentalitet är alltid supersvårt. Sen vet man ju aldrig vad det blir för avkomma ihop med en specifik häst. Så hur mycket man än försöker efterforska går det ju aldrig att gardera sig. Men man kan ju försöka göra kvalificerade gissningar... ;)

Och självklart är det så, vad som passar mig och mitt sto är det ju faktiskt ingen annan som egentligen vet.

Jag vill ha mycket vilja, men det kräver ju att hästen är sammarbetsvillig också. Pigg som ett lokomotiv är inga problem sålänge lokomotivet lyssnar på mig om man säger så. Tuff men samtidigt vänlig kan väl vara en annan beskrivning.

Kort sagt kan man väl säga att en hingst som nedärver en stark och hållbar exteriör, trevligt lynne och bra gång är den optimala hingsten för mig. (inte bara för mig misstänker jag).

Så i slutändan är det ju ändå så att jag själv måste komma fram till vad jag tror är bäst för just det här stoet, men det är väldigt spännande att höra andra folks tankar och resonera kring det. För helt klart dyker det upp namn och egenskaper som jag kanske inte hade tänkt på. Öppet sinne helt enkelt. Jag lovar att återkomma med valet, fast det kan nog ta ett tag. Är ju som sagt ute i väldigt god tid. ;)

Jag har träffat Hrímfaxi. Han är välbyggd men gav ett tungt intryck jämfört med den andra hingsten på gården Tháttur frá Arnarholi.

Silverkedjan skrev:

Tänkte bara påpeka att även om Hrafnfaxi och Hrimnir båda är bruna till namnet så upplever man väl ändå färgerna rätt olika. (Hrafnfaxi känns ju mer brunsvart medan Hrimnir är klart rödbrun)

Sedan gillar jag också Hrimnir - han var en av mina första favorithingstar (han och din Askur) när jag precis började med islandshästar (under den tiden då han tävlades av Denni). Förstår dock att hästar som syns mest också får emst ston. =) (sedan kan väl även faktumet att Hrimnir finns på gotland göra att en del drar sig för att åka dit?)

Jag föredrar även den bruna färgen men hur är det med nedärvning av nyanser? Är det troligare att Hrimnirs avkommor får samma bruna färg som han själv än att Hrafnfaxi får det?

Bara lite allmäna tankar! =)

Liknande trådar

Islandshäst Mitt sto på Island skall betäckas nu i vår. har inte helt bestämt mig för vem hon skall till. har 2 kandidater.. hmm ni kanske kan...
2
Svar
20
· Visningar
3 310
Senast: Mist
·
T
Avel Jag vet att jag är väldigt tidigt ute när jag frågar om detta men jag klarar inte vänta. :p Det är nämligen så att jag skal betäcka...
2
Svar
20
· Visningar
2 739
Senast: Gazque
·
N
Islandshäst Hejsan. Jag funderar på att betäcka mitt sto i sommar med Glókollur. Jag har sett några avkommor efter honom och han verkar ha ett bra...
Svar
2
· Visningar
1 174
Senast: Norrberge
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka