Matadoravel?

T

tolvis

När vi ändå pratar om avelsrestriktioner på en annan tråd kan vi ju ta upp det här:

Ja, alla vet väl vad matadoravel är får något (en hane som får en VÄLDIGT massa kattungar)

Vad tycker ni som vi gör?
Vi lånar inte ut någon av våra avelshanar till andra än våra egna honor, inte ens till nära vänner. Är de intresserade av linjerna få de istället köpa avkomma efter honom. För var ska man dra gränsen? Går hanen länge i avel blir det ändå väldigt många kattungar...

Vår Jeka-Mis Burton är nu 7 år och har fått ett 30-tal kattungar (borträknat en bombaykull, de kommer ju inte in i burmaaveln).

Däremot sätter vi inga avelsrestriktioner på avkommorna, det är ju ändå mest sällskapskatter man säljer..

(förutom nu med kullen mellan FunnyM och Downy Willow som båda var i panelen på WW, då är det ju givetvis stort intresse, men då får man ju välja köpare)

Sofie www.pia-pizzis.se

Sv: Matadoravel?

Jag säljer inte avelskatter till andra än sådana jag känner väldigt väl, som jag vet inte kommer "missbruka" katten. Jag lånar inte ut hanar till andra än sådana personer heller.

Jag brukar inte heller följa med trender och köpa avkommor efter katter som går superbra på utställningar just för att sådana linjer ligger i riskzonen för överexponering.

Ja, någon restriktion måste man ju mer eller mindre ha, och hur man utformar den får man väl avgöra vad som passar bäst själv. Jag som aldrig kommer ha mer än 1-2 honor i avel har ingen nytta av att hålla en hane fertil bara för eget bruk, utan då köper jag hellre in honom, tar mina kullar och lånar ut honom någon gång innnan han kastreras. Nästa varv hoppas jag kunna låna hane som någon annan importerat. De finska koratuppfödarna är duktiga på att sprida sina parningar, de tar sällan mer än 2-3 kullar/hane och 1-2 kullar/hona.

Den här generationen har jag valt att låna en hane som inte gett mer än två avkommor i skandinavisk avel, och förmodligen inte kommer ge mer för att han är så otillgänglig (Bergen-lång resa). Alla andra får gärna para med hanen som ligger på årets katt-listorna, för min del betyder det inte mycket.

Att sälja avkommor till avel istället för att låna ut hanen är ju också ett sätt att pusha aveln framåt, istället för att folk ska sitta och använda samma hane "för att han har gett så fina avkommor".

Som uppfödare utan hane så tycker jag nog att det är okej att låna ut sin hane till andra men att inte låta för många låna honom och kanske vara noga med vilken stam honorna har. Sen beror det ju på stam och antal egna honor förstås.
Att bara använda till sina egna honor stoppar ju lite oss andra som måste låna andras hanar.

Men hur man än gör så lär man nog försöka hålla antalet avkommor nere och kanske vara rätt restriktiv på stam och annat så inte alla honor har samma linjer i sig.

Matadoravel i sig är ju rätt jobbig. På min ras britten har vi framförallt en hane som satt djupa spår, både positivt och negativt. Han har verkat i avel i Holland innan han kom hit, vilket gör att han finns i stammen även på många tyska och holländska katter. Han var själv lila, vilket var ganska nytt när han kom till Sverige och därför finns han i majoriteten av dom svenska lila- och chokladkatterna idag. Vilket ju krånglar till det förstås.

Samtidigt så var han en typsättare som har hjälpt oss framåt med brittens typ.

Men matadoravel i sig är jag inte för, det krånglar i många, många generationer efter att den verkat.

*kl*

Jag är av den typen som gärna har mej en egen avelshane :love:

Men i mina raser har vi alltid gjort så att vi har tänkt i flera led framåt...typ... om jag gör den här parningen och du gör din parning så har våra avkommor avelsmöjligheter med varandra.

Om det sen visar sej finnas någon kattungeköpare som vill fortsätta avla, så ser vi det bara som en bonus....

Likadant nu med Scottarna.

På lördag kommer min vännina med en fästmö, Lussan, till Digger... dom har 0% i inavelsgrad....

Sen så ska min vännina ha en kattunge tillbaka av helst Junior och Ebba, eftersom annars riskerar hennes mammas blodslinjer att försvinna då inga andra av avkommorna är okastrerade, eller så tar hon tillbaka en från kombinationen Digger Lussan....

Tar hon tillbaka en om ca 1.5 år har hon själv haft en kull och kommit ytterligare 1 generation längre själv, och då har hon förhoppningsvis 2 olika katter att fortsätta avla på, men olika genetiskt material.
Alternativet hade varit att behålla Lussan själv, men då har hon om ca 1.5 år 2 katter med i princip exakt samma genetiska material... inte såååå bra....

Ungefär likadant är det med våra andra katters uppfödare....
Vi har en form av genetisk backupp som går här hemma ifall det skulle hända något med deras linjer....

Önskar bara att jag hade själv kommit så långt i min första ras... men tyvärr så blev det så att jag valde att skicka min blivande avelshona till Sidney.... alltid kul med exporter och att det så långt borta finns en livskraftig linje från min uppfödning.... fast jag hade gärna velat haft något själv kvar också...

Men jag fick dock i går ett mail som talade om att det hade importerats till Finland en katt med mina linjer :)

Det är sådant som gläder en uppfödare :banana: :banana: :banana:

Åter till mina avelshanar....

Jag har inget emot att låna ut dom, men jag kollar först mycket noga VEM det är som vill låna... och om stamtavlorna passar...

Fast mer än en 3-5 kullar, beroende på antalet ungar, tar jag ändå inte... just för att det INTE ska uppstå någon matadoravel...

Dock gillar jag inte den attityd som vissa uppfödare har om att man inte får låna hankatt eller knappt ens köpa en katt för avel om man inte använder uppfödarens egna hankatter.... Det får bara finnas den uppfödarens stamnamn synligt i hela stamtavlan.... DET är status.... Fullständigt vansinnigt då det förstör hela det genetiska urvalet, och inavelsprocenten blir 60-70 % eller mer... horribelt...

Jag tycker inte heller dom ska användas för mycket, jag har min hane till mina egna honor (som för tillfället bara är en...) och sen lånar jag ut honmo 5 gånger till vänner eller folk som jag tycker är lämpliga, efter det kastreras han och går som soffpotatis :)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 983
Senast: Speedway
·
T
Övr. Katt hej min zelda är dräktig, vet inte riktigt när det hände då hon är ute katt, men hanen väntade på henne varje dag i början av januari...
Svar
14
· Visningar
1 869
Senast: Gold
·
P
Övr. Hund Skriver under anonymt nik... Jag och sambon har ett par bekanta som bedriver kennel och blev erbjudna att ha en hund från dem på...
2
Svar
32
· Visningar
3 150
C
Övr. Katt Våra kattungar är väldigt olika. Två av dem är rätt så korthåriga och de andra är väldigt lurviga. Var till veterinären häromdag och då...
Svar
8
· Visningar
11 443
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25