Mäta vikt!

Koppen

Trådstartare
Kan man mäta hästens vikt med ett vanligt måttband och hur omvandlar man det till vikt isåfall?

Sv: Mäta vikt!

Hur långt är viktmåttbandet?? För vi försökte mäta nordisen jag är medryttare på, med "vanligt" måttband, för att få fram mått till täcken (inte alla täcken passar på en sån stor herre) men det vanliga räckte ju inte runt för fem öre...:D Han ser inte så tjock ut, men han är STOOOOR och GROOOOOV. Tänkte mest hur man gör om man vill testa med viktmåttbandet för att veta på ett ungefär...hur gör man om det inte räcker runt lixom?? Vet inte hur långt det är (har inget eget)...:o

Lite knapplån, är viktmåttbandet tillförlitligt?

Det finns olika måttband, mitt har stämt väldigt bra på de som jag känner. På min häst skiljde det bara 3 kg från våg. På ena stallkompisen skiljde det 12 kg, och på en annan skiljde det 8.

Men med det andra måttbandet (som bla. börjes säljer) skiljde det jättemycket, som bäst 25-30 kg har jag för mig. :o

På hästen jag har nu däremot tycker jag inte alls det stämmer, hon har gått ner en hel del i vikt, men måttbandet står fortfarande på samma siffra som tidigare.

Såklart ska man ta det med en stor näve salt. Jag använder måttbandet för att se om hästen går upp eller ner i vikt.

Hur långt är viktmåttbandet?? För vi försökte mäta nordisen jag är medryttare på, med "vanligt" måttband, för att få fram mått till täcken (inte alla täcken passar på en sån stor herre) men det vanliga räckte ju inte runt för fem öre...:D Han ser inte så tjock ut, men han är STOOOOR och GROOOOOV. Tänkte mest hur man gör om man vill testa med viktmåttbandet för att veta på ett ungefär...hur gör man om det inte räcker runt lixom?? Vet inte hur långt det är (har inget eget)...:o

Ta ett snöre tillräckligt långt och mät med. Sen mäter du snöret eller jämför med viktmåttbandet.

Lite knapplån, är viktmåttbandet tillförlitligt?

Nej inte det minsta.

Min stackars 170 halvblodshingst måste vara extremt mager just nu för han ligger just nu på 479 kg enl viktbandet :angel:
Nåja när det visade 489 kg så vägde han 630 kg på våg (och var för tjock) så troligen om man kan lita på skillnaden så ligger han nu på ca 620kg. Så "bara 140kg diff från verkligheten.

Hans dotter vägde också tror det var 479 enligt måttbandet men 614 när hon klev upp på riktig våg.

Så nej de är inte pålitliga för fem öre, däremot kan de vara bra att hålla koll på hullet med när man ser att de ökar minskar, men knappt det heller för där man mäter ändrar sig hästarna ytterst marginellt även om de tex skaffar sig en gigantisk betesmage. Har bla en här hemma som inte ändrar sig ett spår just där utan hon har enligt det vägt samma oavsett om hon just haft giganstisk betesmage (och hon får verkligen gigantisk mage på bete) eller om hon varit slimmad i tävlingskondition, hennes fläsk sitter liksom alltid på andra ställen på kroppen och inte där.

Aha, i så fall finns det olika formler. Jag har testat två, den som funkade bäst skilde typ 50 kg. Så jag tycker "viiktmåttbandet" varit klart bäst på de jag mätt.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har ett par högklackade skor som har en potentiell köpare, som ber om innermåtten. Lägger jag en tumstock från tå till häl så den...
2
Svar
28
· Visningar
1 188
Senast: MiaMia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
754
Senast: tara
·
Utrustning Någon som vet något om storlekar på ponnytravskor? Kan man översätta vanliga skostorlekar på något vis, eller bör man mäta hoven? Hon...
Svar
4
· Visningar
414
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hallå! Finns nån omvandlare på nätet som räknar ut vikten på hästen, om man har hästens mått? Eller nån som har ett viktmåttband och kan...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈