mäta upp?

J

j3nnyy

Har precis tagit en d-ponny på foder, hon är sex år (när slutmäts dom egentligen??) och är 1.48 cm precis. Eftersom jag fyller arton nästa år, undrar jag om det är tillåtet att mäta upp en d-ponny till stor häst och hur man går till väga då?

Sv: mäta upp?

jag TROR det är vi sju det slutmäts.

men varför mäta upp?? även om du älskar pållen och vill tävla så kommer det ju bli riktigt tufft i storhäst klasserna med en liten häst.. hade en kompis som hade en lite stor häst på 154 som de mätte ner till maxad d-ponny. då de kände att det blev för tufft i storhäst klasserna..plus att de fick mkt mer för henne då de sålde henne som maxad d än om de skulle sålt henne som liten storhäst..

bara en tanke...;)

chanell_86

Ponnyer slutmäts när de är åtta.
Du får tävla ponnyn bland de stora hästarna även om h*n är mätt som ponny, men den får samtidigt inte tävla som ponny. Men du är 18 nästa år?, isf har du ett helt ponnyår kvar! :)

en lite stor häst på 154 som de mätte ner till maxad d-ponny

Fick de mäta ner hästen hela 6 cm?!!:eek:
Förstår att de fick mer pengar om de sålde en sån JÄTTEponny... Men det är ju synd att det förekommer...alldeles för många överväxta ponnyer ute på tävlingarna..

Senast ändrad av en moderator:

Man gör en sk. slutmätning när de är 8 år,men den kan hävas.Om protest läggs in på en tävling blir det ny mätning på plats.Om nu ponnyn är för "stor" så har man en månad på sig att göra en ny mätning.Tills dess har man startförbud.Mkt bra tycker jag ,detta gör att man kan minska fusket med nedmätta ponnyer.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 732
Senast: Badger
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 984
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 392
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar