Mäta "upp"

Anna-panna

Trådstartare
Alla pratar ju om nedmätningar, men kan det hända att man "mäter upp" en maxad b-ponny till en liten c-ponny för att få tävla på den längre?
Att hästar blir nedmätta hör man ju om varje dag, men aldrig om uppmätta ponnysar, så det kanske inte förekommer? Jag har ingen aning, kom bara på det när jag såg en jätteliten c-ponny på en hopptävling i helgen.
/anna
 
Sv: Mäta "upp"

En mätman har berättat en historia om en pappa som ville mäta upp sin c-ponny för att dottern skulle få tävla den längre. Dom pratar i telefon och jag har för mig att han sa att ponnyn var ca 126 (alltså en bra bit till c-ponnysträcket), mätmannen undrar hur lång tjejen är, tja, då var hon lite över 170.

Men, jösses, inte funderat på att gå över till en större size?
 
Sv: Mäta "upp"

Hehe, vilken sjuk pappa.
Men då förekommer det alltså. Fast det är nog mkt ovanligare än att mäta ner.
 
Sv: Mäta "upp"

Jag vet några som mätte upp sin Dponny till stor häst, den var ca 146 när den var nyskodd och de gjorde den till häst.. Gick dock inte så bra som de väntat på tävling. Avstånden mellan hinderna gjord det jäkligt svårt för ponnystackaren. Ponny farsan fick snällt bita i det sura och ta fram tjocka plånboken så nu rider tjejen stor häst.
 
Sv: Mäta "upp"

Jag vet några som mätte upp sin Dponny till stor häst, den var ca 146 när den var nyskodd och de gjorde den till häst.. Gick dock inte så bra som de väntat på tävling. Avstånden mellan hinderna gjord det jäkligt svårt för ponnystackaren. Ponny farsan fick snällt bita i det sura och ta fram tjocka plånboken så nu rider tjejen stor häst.


En D-ponny behöver man inte mäta upp till häst, den får starta i Hästklasser ändå,

Jag försökte få min B-ponny (ca 128 cm) uppmätt till C-ponny eftersom jag hade svårt att hitta nån tillräckligt duktig ryttare som fick tävla honom. Men det gick inte att mäta upp honom, fast iof så har jag då väldigt ärliga och shyssta mätmän som inte fuskar med sånt, vilket jag tycker egentligen är bra, men eftersom alla mätmän inte är såna, så borde det väl vara lika lätt att hitta en mätman som kan tänka sig mäta upp en ponny som att mäta ner en ponny.
 
Sv: Mäta "upp"

*kl*
Det borde ju nästan var ett "större brott" för en mätman att mäta ner än ponny än att mäta upp, men det verkar ändå mera ovanligt... Ingen annan som har ngn typ av erfarenhet av detta?
/anna
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 121
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
743
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp