Mäta spårvidd?

Ajabaja

Trådstartare
Nu har jag suttit & sökt & läst lite gamla trådar, men jag måste vara trög. Hur mäter man spårvidden? Från mitten av däcket till mitten på det andra däcket? Eller från inre däckkanten till den andra inre däckkanten?

Har en roslagsrockard av äldre modell, någon som vet om de har en spårvidd som är godkänd för tävling?

Vidare om spårvidd, en vagn som har spårvidd 105cm, märks det på något sätt i körningen? Alltså ska man undvika sådana vagnar helt? (om man nu inte ska tävla)

:bump::bump:

Sv: Mäta spårvidd?

du ska mäta mellan de yttre kanterna på däcken. alltså bredaste måttet.

En smal vagn är mindre stabil och gör att man lättare kan välta.

Det ger ett ungefärligt mått som duger i de flesta fall.
Inför en tävling borde däcktrycket (alltså spår på marken) mätas i ett lagom hård sand underlägg med kusk och groom på plats. Jag frågade efter, på en rad tävlingar, min vagn fick flera olika mått....

Ja det är tyvärr ofta funktionärerna inte vet hur de ska mäta. På vår vagn så är det snedställda hjul så man måste absolut mäta längst ner men det är det inte alla som har gjort. Men vi brukar få påpeka det och säga att vagnen är 128 bred så brukar det lösa sig.

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 214
Senast: JennyLz
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka