Mata småfåglarna

Räknade fåglar igår eftermiddag en stund. Fick bara ihop 13 individer :down:
Veckan innan kryllade det av småttingar. Men nu.. ingen rusning direkt.

Fågelräkning så här långt:

Talgoxe 1 st
Blåmes 1 st
Större hackspett 1 st, hane
Pilfink + 10 st

Och några skator och kråkor i periferin.

Inte så storartat utbud här heller som synes. Inte ens en "vanlig" gråsparv har jag sett till. Förr om åren var här ofta både bofink, bergfink, steglits, gulsparv, rödhake och grönfink. Bofinken finns ju här på somrarna när den håller på med sitt tortyrläte i timmavis så den kunde ju kostat på sig att visa sig nu också, om den kan låta bli sitt mest tjatiga ljud.

Våra fåglar här är nu väldigt selektiva i sin kostföring.
Jordnötter äts upp på bara några dagar.
Vi har också en sån stor talg"stång" som jag tror att @Lillgrådis hade en bild på. Den är mycket populär.

Skalade solrosfrön: njae, äts halvhjärtat.
Fågelfrömix, dvs mest havre men även lite nötter och solrosfrön: absolut ingen rör den fröautomaten.

Såna vanliga, runda talgbollar som säljs i storpack för en billig peng är bara skräp. Har köpt såna några tidigare vintrar och inga fåglar gillade dem.

Varit ute och fyllt upp alla matare åt fåglarna. NU minsan går det att vara flockvis med olika arter, när räkningen var förra helgen - hrmfff :mad:
Mina småfåglar verkar inte vara så kräsna som några av er har problem med, här går all mat ner, även talgbollarna från ÖoB :angel::D

Varit ute och fyllt upp alla matare åt fåglarna. NU minsan går det att vara flockvis med olika arter, när räkningen var förra helgen - hrmfff :mad:
Mina småfåglar verkar inte vara så kräsna som några av er har problem med, här går all mat ner, även talgbollarna från ÖoB :angel::D
Jag "småfuskar" med fågelräkningen.

Veckan före, så sätter jag mig två gånger per dag (fm/em), och skriver upp arter och antal. Någon dag kanske jag inte är hemma, men det spelar ju mindre roll.

Sedan så rapporterar jag ett medeltal.

Skulle jag enbart räkna en dag, och en gång, så skulle det inte vara representativt för vilka arter och vilket antal som brukar äta hemma hos mig.

Jag hade samma problem, helgen det skulle räknas kunde det vara tomt vid matarna för att helgen efter krylla av dem. Då brukade jag ha äkta talg i en matare, jordnötter i tre + solrosfrön och hirs i tre 8-liters matare där de satt så de trängdes och kivades.

Köpte en påse tamfågelfrö (dvs för undulater och sånt) för att testa att mata fåglarna med.
Vildfågelmixen med en massa havre var så impopulär här att jag har slutat ge den.

Jag hällde ut större delen av havremixen och ersatte med skalade solrosfrön och nötter i den fröautomaten. Det tog inte länge så kom massor med talgoxar, blåmesar och talltitor flygande igen.

Domherrarna har hittat fram till solrosfröna.

Tamfågelfrömixen (verkar vara mycket hirs, durra och sånt) har bättre åtgång än jag trodde.

Talgstängerna är verkligen årets hit. Det går åt en i veckan här. Större hackspetten verkar gilla dem, ser den dagligen sitta och hacka på stången.

Sådärja. Då finns det talgbollar kråkorna når och de som bara småfåglarna når :)

Bifogade filer

• 20250216_165005.webp
    20250216_165005.webp
    376,8 KB · Visningar: 17
Hörde så sorgligt på radion igår att det försvunnit miljontals småfåglar bara de senaste fem åren, pga klimatförändringarna, så mata på! Rödhakarna har minskat med 50% och Sveriges vanligaste fågel, lövsångaren, var även den svårt drabbad. Ju varmare det blir desto mindre kläcks det och i takt med att insekterna försvinner i en rasade fart så finns det allt mindre mat till nya fåglar. 😭

Hörde så sorgligt på radion igår att det försvunnit miljontals småfåglar bara de senaste fem åren, pga klimatförändringarna, så mata på! Rödhakarna har minskat med 50% och Sveriges vanligaste fågel, lövsångaren, var även den svårt drabbad. Ju varmare det blir desto mindre kläcks det och i takt med att insekterna försvinner i en rasade fart så finns det allt mindre mat till nya fåglar. 😭
Ja på vintern får man försöka ta hand om fåglarna och på våren-sommaren göra sitt bästa för att insekterna ska trivas.

Nu är det ju så dags men vill slå ett slag för att den som kan sätter lökar nästa höst så att de tidiga insekterna har mat när solen börjar skina och de första blommorna slår ut.
Och på sommaren givetvis insektbevarande åtgärder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka