Mata småfåglarna

Nu har jag också stjärtmesar här! Så fina!

Är det någon som provat pellets till fåglarna? Såg att det fanns torkade, malda larver i pelletsform. Låter vidrigt men gillar fåglarna det?
Var tvungen att friska upp minnet genom att bildgoogla stjärtmes - men jösses vilka söta :love:. Sånna har jag aldrig haft på besök :(.
Däremot har jag tofsmesar och dom är rätt söta dom med - mes med taskig frisyr... :p:D.
På julaftons-fm hade jag ett helt kompani med domherrar med fruar i äppelträdet, det såg ut som ett vykort :love:.

Malda larver i pelletsform :confused: inte sett faktiskt, men det är säkert en hit hos pippina :up:. Prova gärna och avlägg rapport... :idea:;).

Var tvungen att friska upp minnet genom att bildgoogla stjärtmes - men jösses vilka söta :love:. Sånna har jag aldrig haft på besök :(.
Däremot har jag tofsmesar och dom är rätt söta dom med - mes med taskig frisyr... :p:D.
På julaftons-fm hade jag ett helt kompani med domherrar med fruar i äppelträdet, det såg ut som ett vykort :love:.

Malda larver i pelletsform :confused: inte sett faktiskt, men det är säkert en hit hos pippina :up:. Prova gärna och avlägg rapport... :idea:;).
Det är första gången som jag har stjärtmesar. (Oj, vilken knäpp mening :D) På förra stället såg jag aldrig några, så det är verkligen roligt att ha dem här. Stjärtmesarna är faktiskt ännu mer orädda än tofsmesarna.

Domherrar saknar jag här. Låter underbart med din julaftonsmorgon.

Nästa gång jag åker till Granngården får jag köpa larvpellets och testa. Återkommer efter utvärdering!

@Scata Larvpellets är döäckligt och äts inte ens när ingen annan mat finns att tillgå, hälsar småfåglarna i min trädgård. Så det var bara att fylla på med frön och nötter igen.

Jag vill ha tillbaka mina småfåglar! Ställt ut skålar med vatten, frön, äppelbitar och talgbollar. Någon borde väl bli intresserad!

Jag har fler småfåglar än jag nånsin haft tidigare och det är fler sorter än tidigare också. :bump: Vet dock inte riktigt alla arter.
Tror också att jag kommit fram till varför de äter av talgbollarna så dåligt, de kommer inte åt dom ordentligt så måste byta till en annan bättre behållare. :o

Hos oss har vi en del småfåglar. Även en hackspett som kommer på besök, flera gånger dagligen. I början av 2014 och fram till någon gång under sensommaren hade vi två, men grannens katt tog tyvärr den ena. Dumma katt. :(

Här bjuder jag på en bild från i somras.
k9za4x.jpg

Har även varit en sparvhök på besök ett par gånger. Men den sitter mest och spanar på småfåglarna.
Kom även på att vi fick byta ut matbehållaren på bilden efter att den blivit sönderhackad i nederkanten så nötterna trillade ut.

I går hade jag minsann två stycken stenknäckar här på besök. Blev helt till mig och det tog ett bra tag innan jag kunde identifiera dem mha fågelboken. Annars är här fortfarande väldans många gråsparvar och pilfinkar, några enstaka talgoxar, blåmesar, bofinkar, rödhakar, grön-eller gulfinkar, ett antal skator o kajor samt ett turkduvpar.

Åh, vad härligt med så många arter!
Jag har bara en talgoxe... Men jag ska väl vara glad att hon har hittat hit, första gästen på flera veckor!

Jag vill ha tillbaka mina småfåglar! Ställt ut skålar med vatten, frön, äppelbitar och talgbollar. Någon borde väl bli intresserad!
Ta mina. Jag har massor i träden runtomkring.

Jag matar inte - har ytterst jaktskicklig katt och vill inte göda småvilt åt honom... Litar på att grannarna matar de fåglar som behöver det.

Vänner några km bort matar och de gör av med flera talgbollar per dag!

Nån som vet om det är ok att lägga ut valnötskärnor till de små?
Köpte en påse men de är förfärligt beska.
Ja, du kan ge dem till fåglarna.

KL
Jag håller just nu på att räkna fåglar för att rapportera in till Vinterfåglar inpå knuten. (Se @Scatas inlägg #192) Hittills är det talgoxe (förstås), blåmes, pilfink, stjärtmes, tofsmes, nötväcka, nötskrika, skata, grönsiska, entita och stor hackspett.

Ja, du kan ge dem till fåglarna.

KL
Jag håller just nu på att räkna fåglar för att rapportera in till Vinterfåglar inpå knuten. (Se @Scatas inlägg #192) Hittills är det talgoxe (förstås), blåmes, pilfink, stjärtmes, tofsmes, nötväcka, nötskrika, skata, grönsiska, entita och stor hackspett.

Okej, då ska de få dem i dag.

Jag håller oxå på o räkna. Inte en enda talgoxe har jag sett på hela vintern. 2 st blåmesar. Mest pilfinkar och i går minsann en järnsparv.

Det blev lite mindre antal pippin att rapportera in i år :down:. Vädret var inte det bästa med snö och snålblåst, dom kom inte in i så stora antal.
Men för andra året i rad fick jag pricka av min Gråspett-tjejj, kul att hon finns kvar i omgivningen :up:. Jag har en större Hackspett också, men där vet jag inte om det är en tjejj eller kille :confused:. Vi har flera som huserar i skogen men bara en åt gången (eller samma) som kommer och äter hos mig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka