Mata småfåglarna

Näääe :( Men hur bor du? Finns där inga fåglar alls?

Lägenhet, tredje våning, nära stationen i litet samhälle.
Har ju haft dåligt med besökare hela vintern, vädret i helgen gjorde det inte bättre..
Men vi hade tre fasaner utanför stallet i måndags! Alltid nått

Jag hade en skata på balkongräcket idag. Tror att det är samma som brukar kolla om det finns nåt hos mig, nope nada.;)

Lägenhet, tredje våning, nära stationen i litet samhälle.
Har ju haft dåligt med besökare hela vintern, vädret i helgen gjorde det inte bättre..
Men vi hade tre fasaner utanför stallet i måndags! Alltid nått
Är det för högt upp för småfåglarna tro? Ser du några på markplan?
Men kajor och kråkfåglar är väldigt trevliga att ha att göra med också. Smarta.

Jag har köpt nya fågelmatare, långa rör med rutat metallnät. Men fåglarna diggar inte dem... De äter ur de gamla med plastnät tills att allt är slut där. Sedan går de motvilligt över till metallditona. Är det någon som har en teori om varför? Är det samma för er andra?

Jag har plaströr till solrosfröna, men har två metallnätsrör till jordnötterna. Eller ja den ena är formad som en svamp, och det jag märkt är att fåglarna föredrar röret som är grönt före "svampen" som är vit i nätet.

Är det för högt upp för småfåglarna tro? Ser du några på markplan?
Men kajor och kråkfåglar är väldigt trevliga att ha att göra med också. Smarta.

Mja, de har varit här tidigare år. Förra vintern hade jag världens skytteltrafik av allt från talgoxar till större hackspett. Nötskrikor i mängder och en och annan domherre. Kråkfåglarna håller sig i träden runt om, hittills har jag inte sett någon på balkongen.
Det fanns en stor buske nedanför på gården förut, men den plockades bort i våras. Tror det har gjort att en hel del av småfåglarna flyttat härifrån, det finns ingenstans att gömma sig längre.

Nu har pilfinkarna börjat hitta tillbaka. Det är ett par tre stycken som kommer och käkar här så nu måste jag till och med fylla på ibland. Hoppas de hittar talgbollarna med, de kan inte ligga orörda längre tycker jag.
Erbjuder numera en blandning av skalade solrosfrö, krossad och rensad havre, lite andra fröer (vet inte riktigt vad allt är om jag ska vara riktigt ärlig :o), talgbollar, äppelbitar och ett litet fågelbad. Maten serveras på tre olika ställen på min lilla balkong; i en automat precis vid räcket ca 120 cm upp, på en liten tallrik närmare fönstret på något lägre höjd och i en kruka på golvet i andra änden. Automaten är helt klart populärast. Allting rengörs regelbundet (minst en gång i veckan, tallrik+vattenbad oftare än så).

oj oj oj! Nu kryper det en fluga ute på väggen! Är det vår snart månne?

Nu har både bofinkar och koltrastar börjat traktera min fågelmatning :love:
Jag har dragit ner en del på matandet men tycker inte att det är dax att sluta riktigt än - dom är ju så hungriga :p
I år äts det väldigt mycket äpplen :confused:

Jag fyllde på solrosfrön så sent som idag och de har fullt med jordnötter och talgbollar att frossa på. Med senaste köldknäppen så är behovet stort en tid till misstänker jag.

Hahaha, fick just meddelande från min BRF att ett bolag anlitats för att förstärka fasaden så inga fåglar bygger bo där. Måste nog ta ner min fågelmatare och talgbollar innan de kommer på tisdag :angel:

Hur ska man veta att de inte längre behöver maten? Här är det väldigt välbesökt, har en hel skock bofinkar här vareviga dag samt alla gamla gäster. Har också fått se en gråspett och lite andra gulgröna fåglar! De verkar ju hungrigare än någonsin men snart är marken helt bar och det surrar lite kusar ute.

Hur ska man veta att de inte längre behöver maten? Här är det väldigt välbesökt, har en hel skock bofinkar här vareviga dag samt alla gamla gäster. Har också fått se en gråspett och lite andra gulgröna fåglar! De verkar ju hungrigare än någonsin men snart är marken helt bar och det surrar lite kusar ute.
Man kan mata hela året om man vill. Jag slutade nyligen, men det blev så tomt... Jag ska börja mata igen :up:

Alltså denna hackspett som kommer till oss varje dag...
Att sitta och titta på honom när han försöker få fram nötterna kan vara oerhört roande. :laugh:
Och alla fina småfåglar som hoppar runt på marken nedanför och hoppas att något ska ramla ner.:)

Senaste veckorna har det varit välbesökt på balkongen! Gjort åt nästan allt foder nu. Det lilla som är kvar lockar främst blåmesar och pilfinkar, men igår fick vi besök av en steglits.
Min första steglits någonsin! :love: Så fin! Inbillar jag mig eller har steglitsar blivit vanligare? Hört flera som sett en för första gången just i vår.

Senaste veckorna har det varit välbesökt på balkongen! Gjort åt nästan allt foder nu. Det lilla som är kvar lockar främst blåmesar och pilfinkar, men igår fick vi besök av en steglits.
Min första steglits någonsin! :love: Så fin! Inbillar jag mig eller har steglitsar blivit vanligare? Hört flera som sett en för första gången just i vår.
Jag har aldrig sett en steglits :( Lucky you!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka