Mäta ridsträckan?!

BandyBoy

Trådstartare
Jag vet, eller har i allafall för mig, att jag tidigare har läst en tråd om hur man kan mäta ridsträckan (utan att använda bilen... den går ju inte fram överallt...), men nu när jag sökte efter den tråden hittade jag den inte. :cry:

Någon som kan hjälpa mig med tips?
Har jag drömt, eller ska det finnas en "penna" på typ Biltema (eller liknande) som man kan använda direkt på kartan och mäta med?
Någon som har smarta tips på andra sätt? Skulle vara bra om man kunde konvertera en cykeldator till att funka på hästarnas ben... :rofl:

Sv: Mäta ridsträckan?!

Jag vet, eller har i allafall för mig, att jag tidigare har läst en tråd om hur man kan mäta ridsträckan (utan att använda bilen... den går ju inte fram överallt...), men nu när jag sökte efter den tråden hittade jag den inte. :cry:

Någon som kan hjälpa mig med tips?
Har jag drömt, eller ska det finnas en "penna" på typ Biltema (eller liknande) som man kan använda direkt på kartan och mäta med?
Någon som har smarta tips på andra sätt? Skulle vara bra om man kunde konvertera en cykeldator till att funka på hästarnas ben... :rofl:

Hej!
Din huvudfråga verkar vara hur man i förväg kan kolla en sträcka på en karta, men eftersom du är inne på cyckeldator så finns det ju GPS som är framtagna för löpning som funkar bra till att kolla en sträckas längd när du sitter på hästryggen.
Länken som som Macken22 tipsar om är bra, den använde jag mig av innan jag köpte en GPS.
/Camilla

Jag fattar inte hur den sidan fungerar. Jag har försökt flera gånger och det enda jag lyckas med är att få upp en tabell på där 1 plats jag är intresserad av att utgå ifrån finns med men det blir det ju inga sträckor av. Någon som enkelt kan förklara hur man gör för att få fram avstånd mellan två ställen och gärna hur man gör för att få fram avstånd mellan två ställen där det ena eller båda inte är exakt definierade som en ounkt (namn).

Hej

I den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=849640 finns tips på både manuell kartmätare typ "hjul" och till en sida (egentligen för löprundor) där man kan mäta upp sina ridrundor på en karta och spara dem.

//Sigrid

DÄR SATT DEN! :bump:
Klockrent! Tusen tack!! Du hittade både den gamla tråden jag var ute efter OCH den där "pennan" jag trodde jag bara drömt om! :rofl:

...men jag ska ta en extra titt på lantmäteriets sida igen...
GPS skulle ju också vara bra, men jag vill helst leta sträckorna hemma vid fikabordet i sadelkammaren och mäta dem redan där :laugh:

Jättetack för alla tips!!!

Jag fattar inte hur den sidan fungerar. Jag har försökt flera gånger och det enda jag lyckas med är att få upp en tabell på där 1 plats jag är intresserad av att utgå ifrån finns med men det blir det ju inga sträckor av. Någon som enkelt kan förklara hur man gör för att få fram avstånd mellan två ställen och gärna hur man gör för att få fram avstånd mellan två ställen där det ena eller båda inte är exakt definierade som en ounkt (namn).

Jag söker exempelvis på sökord=Storfors, län=värmland, kommun=storfors

Sen kommer det fram en karta till vänster och då väljer jag exempelvis terrängkarta

Sen använder jag handen att flytta kartan till lämpligt område.

Sen använder jag linjalen att mäta ut avstånd med, klicka på en startpunkt och fortsätt till en annan punkt och klicka där så visas avståndet mellan punkterna under kartbilden. Sen är det bara att fortsätta till nästa punkt så plussas det på sträckan som står under kartbilden.

Många punkter blir det om man ska följa en väg som inte är rak!;)

Du får komma på besök så kan jag vissa dig annars!;)

/Camilla

När jag bytte dator ville Lantmäteriets sida inte heller fungera. Efter lite tankebryderi upptäckte jag att Java inte var installerad på nya datorn. När jag ordnat det fungerade det alldeles utmärkt!

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 061
Senast: __sofia__
·
Utrustning Har efter många rekommendationer köpt Biltemas backkamera att använda som transportkamera. Kopplade in den idag med släpet krokat på...
Svar
12
· Visningar
5 447
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 320
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA