Mäta omfång... var?

Sirpafinnen

Trådstartare
Tänkte räkna ut vikten på mina två pållar med hjälp av denna formel som jag hittat:

vikt i kg = omfång i cm X längden mellan bogspets och bärbensknöl i cm, delat med 10417.

Vad jag nu undrar är om man ska mäta omfånget där man brukar placera täckgjorden eller där magen är som tjockast, mer mitt på liksom? Tror det första men blev osäker :smirk: :crazy: :crazy:

Sv: Mäta omfång... var?

Okej... svarar på min egen fråga plus läggar till: enligt ett annat ställe så mäter man just runt bakom frambenen och det måttet tar man gånger sig själv en gång innan man tar det gånger längden. Inte undra på att jag inte fick det att stämma på någe vis..

hmm du valde nog den krångligaste varianten av viktmätning.. :)

(mankhöjd * 3) + (landsmärkesomfång * 4,3 ) - 785 = vikt

landmärkesomfånget mäter du från mitt uppe på manken ner på ena sidan, under magen alldeles bakom frambenen och upp på manken på andra sidan.. dvs som omfånget på brästkorgen, fast man flyttar över mätpunkten upp på manken..

5-10 kilos marginal är det på den här beräkningsmetoden om hästen är normalt byggd (dvs ser inte ut att ha 8 extra ryggkotor eller som att det skulle fattas 8 st)

Aha, en formel till *ler*. Men varför i hela friden heter det landmärkesomfång?? :D Äre om hästen ligger platt på magen med alla fyra benen rakt ut åt sidorna på en strand vid havet, så båtfarare kan ha manken som landmärke då?.. höhö.. :p

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan! Jag undrar hur man räknar ut hästens vikt? Har räknat enligt tre olika formler jag hittat på nätet och har kommit fram till tre...
Svar
12
· Visningar
5 088
Ekonomi & Juridik Osäker på om tråden hamnde rätt, moderator kanske kan hjälpa mig att flytta den isf? Jag har förstås ett autentiskt fall i tanken...
Svar
16
· Visningar
2 556
Senast: MorvanMorr
·
Foder & Strö Hej mina allvetande internet-gurus! :) Jag har kört fast i uträkningen av min tjocke shetlandsponnys vikt. Använder mig av Christina...
Svar
12
· Visningar
5 569
Senast: bigganl
·
I
Gravid - 1år Funderat länge nu och jag hittar inget om det när ja googlar och läser på andra forum. Jag är i 16+4 idag om jag räknat rätt. Var...
Svar
2
· Visningar
1 127
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka