Mäta mankhöjd

M

Miss West

Hur gör man för att mäta hur hög ett föl kommer att bli i mankhöjd som vuxen. Håller på att bli tokig. Jag har ju läst om detta tidigare, ja hur man gör, men kan inte hitta det igen.
Har en fölunge som ser ut att bli stor. Intressand att mäta henne och se om detta stämmer när hon blir äldre. :confused:

Sv: Mäta mankhöjd

Vet inte exakt hur man gör men en liten ledlina är att titta på hur stora föräldrarna är. Framförallt mamman. Fölen brukar bli ungefär så stora som min mor, om det inte är någon kul korsning mellan shettis och halvblod t.ex. där fölet blir tämligen mycket större än sin mamma. :p

Jag vet att det ska finnas något sätt so man kan mäta på fölet för att få reda på hur hög hon kommer att bli. Intressant att göra detta och sedan se om det stämmer i framtiden.
Hon är ett renrasigt halvblod.

Ta ett snöre och lägg det mot kotan å dra det upp till armbågen, sen vänder du på snöret så att den endan som va vid kotan kommer uppåt, där har du ett ungefär på hur stor den kan bli.

Ta ett snöre och lägg det mot kotan å dra det upp till armbågen, sen vänder du på snöret så att den endan som va vid kotan kommer uppåt, där har du ett ungefär på hur stor den kan bli.

Vid vilken ålder ska man göra det? :)

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
593
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
411
Senast: cowgirl81
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 248
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka