mata andras hästar!?

C

cerrox

vad anser ni om att göra det? att andra som inte känner eran häst så väl matar den ur handen med godis utan eran tillåtelse & ni inte är med eller vet om det? med godis menar jag allt från i form av sk 'riktigt hästgodis' till 'gräsklipp'!? har hört & sett en del nämligen!!

vet ni om någon har gjort så med era hästar? att ni kanske ha fått veta det av någon annan i efterhand. vad anser ni om det? tycker ni att det är ok? eller är detta något ni själva gör eller skulle kunna tänka er att göra eller inte göra? vill gärna höra era tankar om detta.

Sv: mata andras hästar!?

Jag tycker inte det är ok att mata andras hästar, men tyvärr är det nog omöjligt att undvika om man inte har sin häst inlåst i sitt stall hela dagarna.
Det är nog ganska vanligt att folk som går förbi en hage med hästar gärna matar dom med gräs eller annat. Ser jag någon mata mina hästar så säger jag naturligtvis till dom. Men det är nog många som matar dom när man inte är i stallet.

Det svåraste är att få folk att sluta leka med hästens mun. Låter lite knäppt men...säg att min häst står på gången och nån vill hälsa. Visst det går bra. Folk sträcker fram handen och han luktar mm sen kanske han slickar på dem eller ännu värre smånafsar lite. Och det tycker folk är kul! Jag får säga till hela tiden att de ska säga till honom istället och inte uppmuntra.

Jag bli förbannad på dem som ger min häst godis utan att fråga först. Det är nämligen så att det var en gubbe som jobbade i stallet förut med morgonfodring och utsläpp plus lite alltiallo. Den gamle geten gav alla hästar godis vilket resulterade i att många hästar i stallet började rota i fickor osv. Min häst började nafsa efter mig och rycka i kläderna och då blev det tvärstopp.
Eftersom jag inte tycker om när hästarna nafsar, och då speciellt inte min egen. Några utskällningar senare så var det slut på godisbjudandet!

Vill inte att andra mata mina pållar men ..vet att många gör det.. bland annat dagisbaren.. som du skrev...
det e juh illa om någon kmmer o matar dom med gräsklipp...har fått frågan av garnnar om vi vill ah deras att ge till pållarna, men tror som tur att ingen har gett dom nått sånt.. utan bara morötter, bröd, äpplen o sånt...
Matar inte andras hästar med godis utan att jag känner ägaren o vet att de tycker det är ok...
Men finns det egentligen nån som vill att andra ska ge ens häst godis??

Nej det är inte OK! Jag matar aldrig någon häst ur handen, inte heller min egen, och jag vill själv bestämma om min häst skall bli handmatad eller inte.

Matar aldrig andras hästar med något, om jag inte blir ombedd av ägaren. Det gäller både ur handen och i krubban.
Själv matar jag inte mina egna ur handen eftersom min erfarenhet av det är att småponnies lätt blir nafsiga och min stora unghäst blir "bufflig" och väldigt koncentrerad på händer och fickor...

Blir uppriktigt förbannad när jag får höra att andra matat mina hästar. Hur kan de veta att de inte är allergiska/går på diet eller av annan anledning inte får äta vissa fodermedel?

skönt att höra att ni inte mata andras hästar. men det är nog främst människor som inte vet så mycket om hästar eller barn som gör det. i mitt nuvarande stall är jag inte speciellt orolig över detta, då det inte går så mycket okänt folk därförbi & alla andra i stallet vet om att man ger inte andras hästar mat utan ägarens vetskap om det.
men i ett annat jag vet stod okända människor & gav just gräsklipp till hästarna utan tillåtelse eller kunskap utan att ägarna visste om det. :eek:

Det svåraste är att få folk att sluta leka med hästens mun. Låter lite knäppt men...säg att min häst står på gången och nån vill hälsa. Visst det går bra. Folk sträcker fram handen och han luktar mm sen kanske han slickar på dem eller ännu värre smånafsar lite. Och det tycker folk är kul! Jag får säga till hela tiden att de ska säga till honom istället och inte uppmuntra.

det låter inte alls knäppt, för så gör endel i mitt stall också på min unghäst. men dom får igen också. för han gillar verkligen inte att dom gör så, efter att han har varnat några gånger & även jag sagt till dom, men dom fortsätter så biter han till dom i ett finger så att det känns. :rofl: :D kan lova att dom som har varit med om detta nu bara hälsar på honom en gång när dom går förbi, stannar inte & leker med hans mun längre. ;)

Andra får absoult INTE mata min häst.

Dels därför att jag tycker att man inte gör så utan att fråga, dels eftersom han har fång och därmed väldigt känslig för vad han äter.

Jag matar inte andras om jag inte vet att de tycker att det är OK att slänga in en hötuss tex. Handmatar inte förutom i mycket speciella fall...

hej! jag vil absolut inte att någon matar mina hästar.
jag har en anledning till det, en av dom har väldigt dåliga tänder, och all pellets måste blötas upp för att hon ska kunna äta det. ho får absolut inte äta äpple, morötter osv. detta för att hon en gång haft foderstrupsförstoppning, som för övrigt är den värsta sjukdom jag har träffat på hittills.:( som tur är så har vi eget stall hemma på mormor och morfars går, och alla är väl införstådda i att inte mata hästarna..:smirk:
en annan av våra hästar hade fång, inte heller han vill jag att nån ska mata.
själv skule jag aldrig mata npgon annans häst utan att veta ett skvatt om den.

men jag kan förstå att barn och andra okunniga gärna vil ge hårtbröd och liknande till alla söta hästar.. omedvetna om den evetuella faran..:crazy:

Jag bryr mig inte så mycket om jag ska vara ärlig. Jag har själv alltid matat min häst ur handen och än har hon inte blivit bufflig eller börjat tigga. Men självklart blir jag glad om folk frågar innan de ger min häst något. Men det är bara jag och stallägaren där min häst bor så det är ingen som ger henne något extra.

I somras var det några småbarn (stallägarens yngstes kompisar) vid vår hage och såklart ville Bella fram och hälsa och barnen hade faktiskt sådan hyfs att de frågade om de fick mata henne med gräs. De fick de såklart, bara de inte gick in i hagen...

Har haft problemet själv och min häst blev nafsig direkt. Jag satte upp en lapp, "Mata ej hästen, då bits han". Det funkade.

Jag har min häst går utmed en allmän väg och på sommaren händer det titt som tätt att min häst får lite godis eller frukt av både barn och vuxna, och för mig får dom gärna handmata henne för det har jag alltid gjort själv utan att hon blivit nafsig eller tiggig. Enda gången det blir allvar från hennes sida är när jag kommer med dagens gräsgiva, då kan det hända att hon tar mig i kragen och ler in mig i stallet när jag har händerna fulla.:o :D

Jag matar ALDRIG någon annans häst. På ett sätt känns det ungefär som att jag skulle slå den, ett fullgott skäl för ägaren att bli galen och väldigt orolig.

Matar någon mina hästar säger jag alltid nej, även om det är någon jag känner. De är just nu på "avvänjning" från godis i tid och otid så att någon ger dem massa godis har jag svårt för. När de går i hagen är det ingen risk att de bli matade, de har stor respekt för staketet och är misstänksamma mot nya människor. Skönt på ett sätt just i den här frågan.

Får jag reda på att någon matat mina hästar säger jag till dem att jag inte vill att de gör om de, dels pga att de ska sluta tigga samt att jag inte vill att de ska äta massa olika godis, hö, gräs m.m.

Undantaget är min hästskötare som har helt fria händer när vi är på tävling, henne litar jag på till 99.9 % och hon är den enda jag inte bevakar när andra människor är runtomkring mina hästar.

Jag har svårt att bli arg om ngn ger min häst en morot, lite socker eller annat hästgodis, vill nån bjuda på ett äpple så visst.

Däremot gräsklipp från bensingräsklippare, tuggummi, eller andra saker som hästar inte ska äta skulle jag bli upprörd om någon gav min häst, men det har aldrig hänt.

Matar aldrig andras hästar utan att fråga, i 99% av fallen får man bjuda på en morot.

Känns lite tjurigt att få spel om nån ger ett äpple till ens älskling.

Skulle aldrig komma på att ge en annans häst godis utan deras tillstånd!

Jag ogillar att andra matar mina hästar utan lov. Vi har rutiner för när, vad och hur hästarna skall äta och dessa vill jag ska följas. En av hästarna tar gärna lätt över om han får möjlighet, vilket inte är ett problem för oss men snabbt blir det för den som handmatar "för han är så söööt" ...

Helt ologiskt gillar jag inte heller när folk på klubben vill handmata flera stycken för jag tänker direkt på bakterier och smittor. Hästarna träffar ju annars inte varandra. Fast det är nog bara jag som är lite knäpp.

Om en mamma med sina barn går föbi hagen och har med sig knäckebröd, frukt, grönsaker eller tar gräs för att ge min häst så stör det mig inte. Såg jag det skulle jag säkert gå fram och prata lite med dem och bara vara trevligt, och sen lite diskret peta in att de inte får mata med socker eller annat men att hästarna blir jätteglada om de får morötter av dem ibland. Jag tycker att det är trevligt att människor är vänligt inställda till djuren och uppskattar dem. Det är något jag vill uppmuntra, speciellt när det gäller barn.

Däremot har jag varit med om att ex. vis tränare givit min häst socker efter träning. De får gärna ge honom någonting, men inte vad som helst. Socker tycker jag är fullständigt onödigt att ge en häst och det skulle jag aldrig nånsin få för mig att ta med till stallet. Så det får igen ge min häst.

Min häst får ofta godis av mig och om det inte sker på fel sätt så börjar inte en häst att tigga. Därför stör det mig inte om någon ger min häst en godbit - tvärt om. Men som sagt, inte vad som helst. Och om någon låtit min häst slabba ur det sista ur kompisens havrehink så uppskattar jag om personen säger det till mig sen så att jag vet det. Även om det med största sannolikhet inte har någon betydelse egentligen.

Själv ger jag inte andra hästar godis utan tillstånd. Om en häst möter mig i hagen så är det klart jag bjuder på en morotsbit - men jag säger alltid till om det händer för första gången, så att jag vet tat hästägaren tycker att det är ok. En del hästar kan bli påflugna i hagen om de skäms bort med godis, enligt en del hästfolk. Och det respekterar jag.

Jag har dock oftast ganska bra relation till hästfolket där jag har min häst och vet därför vad som är ok och inte. Kommer jag till ett nytt stall matar jag dock ingen häst utan tillstånd.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 772
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar