Sv: mata andras hästar!?
Om en mamma med sina barn går föbi hagen och har med sig knäckebröd, frukt, grönsaker eller tar gräs för att ge min häst så stör det mig inte. Såg jag det skulle jag säkert gå fram och prata lite med dem och bara vara trevligt, och sen lite diskret peta in att de inte får mata med socker eller annat men att hästarna blir jätteglada om de får morötter av dem ibland. Jag tycker att det är trevligt att människor är vänligt inställda till djuren och uppskattar dem. Det är något jag vill uppmuntra, speciellt när det gäller barn.
Däremot har jag varit med om att ex. vis tränare givit min häst socker efter träning. De får gärna ge honom någonting, men inte vad som helst. Socker tycker jag är fullständigt onödigt att ge en häst och det skulle jag aldrig nånsin få för mig att ta med till stallet. Så det får igen ge min häst.
Min häst får ofta godis av mig och om det inte sker på fel sätt så börjar inte en häst att tigga. Därför stör det mig inte om någon ger min häst en godbit - tvärt om. Men som sagt, inte vad som helst. Och om någon låtit min häst slabba ur det sista ur kompisens havrehink så uppskattar jag om personen säger det till mig sen så att jag vet det. Även om det med största sannolikhet inte har någon betydelse egentligen.
Själv ger jag inte andra hästar godis utan tillstånd. Om en häst möter mig i hagen så är det klart jag bjuder på en morotsbit - men jag säger alltid till om det händer för första gången, så att jag vet tat hästägaren tycker att det är ok. En del hästar kan bli påflugna i hagen om de skäms bort med godis, enligt en del hästfolk. Och det respekterar jag.
Jag har dock oftast ganska bra relation till hästfolket där jag har min häst och vet därför vad som är ok och inte. Kommer jag till ett nytt stall matar jag dock ingen häst utan tillstånd.