em76

Trådstartare
Ska man ha någon sorts tillstånd, godkänt kök osv för att tillaga och sälja mat vid ridkurser och tävlingar? Spelar det någon roll om det är till medlemmar eller utomstående?

Sv: mat

Det är bäst att du kollar upp det med dom som har ansvaret för såna regler.
Det jag vet är att om man inte säljer eller serverar maten när den är nylagad så får man inte sälja mat, då måste man ha en speciell disk/kyl man har maten i.Man får inte ha den frame för länge alltså.
Sedan ska man nog ha ett godkänt kök, så har det varit när jag ört från andra.
Det finns löjligt mkt regler för sånt där :smirk:

För tävlingar gäller att man söker tillstånd via aktuell kommun, vad du behöver uppge talar blanketten om som du fyller i. Oftast är det inga större problem att få tillstånd för kaffe, läsk, smörgås etc. När det kommer till varm mat, såsom tex en enkel grej varmkorv ökar kraven väsentligt.

När det kommer till portioner mat som säljs/serveras, är kravet att den skall vara tillagad i ett storkök som man sen kan uppge vid ev problem. Mat som säljs/serveras vid offentliga tillställningar måste vara tillagade inom vissa ramar, och då räcker inte längre ens eget kök hemma i huset/lägenheten.

Hur du skall gå tillväga bör du fråga din kommun, återigen är det miljö och hälsa som man vänder sig till.

Har åxå en fundering på detta.. Om man serverar mat på kurser eller läger, vad gäller då? Om maten ingår i priset för kursen?

du får nog kontakta miljö-och hälsokontoret på din kommun för frågor om detta. det kan nog mycket väl vara så att du måste ha tillstånd. vare sig maten ingår i lägerpriset eller inte.

Ja du får ringa och fråga i din kommun, just mat som skall säljas ställs det ganska höga krav på både vid tillagning samt servering. Jag har varit med om att servera mat vid en massa olika hästtävlingar, lokalt, nationellt, samt SM och kraven kan visserligen skilja lite från kommun till kommun men grundreglerna finns ändå vad gäller hygienen. Så vad som kan gälla för den typ av verksamhet som du frågar om, är kanske inte så komplicerad men ändå viktig att ta reda på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 282
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 582
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama