K

knasan

Hur utfodrar ni era islandshästar? Så att de är pigga, får tillräckligt mycket fibrer och näring men ändå inte blir TJOCKA???
:confused:

Sv: mat...

Jag tror man kan sätta den här tråden på foder men iaf....
Många har sina islandshästar på lösdrift fast de flesta på lösdrift tycker jag är tjocka så om man vill ha en häst med perfekt hull så får man nog själv kontollera maten ;)

När jag vill att mina islänningar ska ha normalt hull(perioder när man rider/tävlar) så brukar jag ge 5-6 kg hö/dag samt havre, betför, fibergi elit(bra för muskelbyggande) å mineraler/vitaminer, typ krafft miner eller chevinal plus.Ger lite gurkmeja å vitlökspulver å såklart frukt.

Fast man måste analysera, räkna ut foderstat å ta hänsyn till vad de är för häst, är den het för det mesta eller lat etc.

Och vad räknar du på för behov? Vilket intag av Mj räknar du med att hästen behöver?

Jag får nog återkomma med det då jag inte sitter med foderstatsboken framför mig :smirk:
Hur menar du då?

Nu låter det som jag ger mängder med foder till mina hästar men så är det ju inte.Måttligt av allt :)

Jag får nog återkomma med det då jag inte sitter med foderstatsboken framför mig

Jag menar hur mycket energi (Mj) räknar du på din häst, vilket behov har du räknat på? Det är ju grunden för att kunna sätta foderstaten, man bör också ha analysen i bredskap vad innehåller ditt grovfoder?

chrysler skrev:
Många har sina islandshästar på lösdrift fast de flesta på lösdrift tycker jag är tjocka så om man vill ha en häst med perfekt hull så får man nog själv kontollera maten
.

Om du sätter likamedtecken mellan lösdrift och fri tillgång på hö/hösilage...så är det allt för vanligt med små, alldeles på tok för små hagar för den kombinationen. Hästen har ett stort tuggbehov, speciellt på lösdrift, och då är fri tillgång till grovfoder det optimala. Men samtidigt har hästen ett STORT rörelsebehov som står i paritet till tuggbehovet, och har man inte mark för att tillfredställa detta, så är resultatet ofta feta hästar som inte gör annat än hänger över maten hela dagarna. Bara för att det inte finns bete i hagen under vintern, så tycker inte jag att man ska tränga ihop hästarna i alldeles för små vinterhagar. Behovet av rörelse har hästen året om. Oavsett ras.

En av mina hästar som GÄRNA har alltför gott hull gick ner 30 kg när jag hittade ett hösilage med rimlig mängd MJ men ändå bra med protein. Kunde ta bort kraftfodret och gav ca 2,5 dl betfor blandat med mineral, morötter, vitlök...
Lade till lite längre ridturer emellanåt, och klättring.

En av mina hästar som GÄRNA har alltför gott hull gick ner 30 kg när jag hittade ett hösilage med rimlig mängd MJ men ändå bra med protein.

Precis, därför att de näringsinnehållet är mer lämpad för en hästmage än de kraftfoder vi kompletterar med. Jämför samma mängd energi i te x sega råttor, eller äpplen. Grejen är att en bantande människa skulle inte forlora något nämvärt i vikt om man käkade sega råttor i motsvarande mängd, däremot om personen åt äpplen istället skulle vikten gå nedåt. Ändå pratar vi om samma mängd energi, men de skiljer sig genom att den ena är lättare för kroppen att ta upp och förbränna än den andra.

När man kompletterar ett grovfoder som innehåller dåliga värden, är det bra om man använder sådant som ligger grovfodret närmast. Te x lusern eler liknande, tyvärr gör många misstaget att komplettera upp med fel typ av foder.

Senast ändrad:

Mina växande/digivande/dräktiga hästar går på lösdrift med fri tillgång på proteinrikt hösilage. Ligger värdet på runt 100g smp/kg ts behövs sällan tillskott. När det behövs (tex för fölen) får de Hippo Alfa med bar sammansätting, mycket protein och "gräslikt".

De som inte klarar fri tillgång (lättfödda valacker) får ransonerat av samma hösilage till ca 8 kg kompletterat med ½-1 kg Hippo Alfa.

På det här sättet blir de lättfödda för runda, de andra lagom och ingen för mager.

Jag har hellre någon för fet än för smal. Det är inget stort problem när det gäller avelshästar, jag vill inte banta mina dräktiga eller digivande ston.

Jag håller med helt å fullt.Hellre för tjock än för magen.
Det gör inte så mkt när de går i en hage men om man ska använda hästen till träning/tävling kanske man inte vill ha en tjock häst, blir jobbigare för deras ben ;)

Anledningen till att jag lade frågan just på islandshästar och inte på foder under generella forum är att jag redan har ett hum om hur man lägger upp en hyfsad foderstat. Men min islänning verkar så otroligt lättfödd, och då ville jag bara veta hur lite mat det är normalt att man ger just islandshästarna?
Min häst är pigg och glad, men rund och god! Lite övervikt är säkert ok, särskilt på hösten, men inte så här mycket, hela året... :smirk:

Ska du banta pållen så rekommenderar jag förutom mer motion (ute så mycket som möjligt i stora kuperade hagar+ ridning) ett tillskottsfoder i stil med Hippo Alfa. Du kan då dra ner på grovfodret, skippa annat kraftfoder och ändå hålla uppe både fiber- och proteinmängden.

Man måste ge minst 4 kg "torrt" stråfoder för att hålla igång magen, men eftersom alfat är mest gräs kan det räknas in i det.

Att bara dra ner på maten ger för lite protein, och då tappar du muskler istället för fett - inte det man vill direkt!

Måste fråga..har två islänningar med ca 80 kg övervikt( sen det tjocka gödade betet)har räknat foderstat och får inte ihop det. De ska ha 6kg / dag, men sen får de lite kraft foder..men smb rp går inte ihop..det fattas en del..ska jag komplettera med kraftfoder, typ havre....har dock en islänning som redan är het..finns det något annat att ge henne?
Måste ha hjälp för att jag fick till svar innan, att ge dem halm blandat med hö samt jätte lite kraft, mest mineraler..men då går inte foderstaten ihop! gör jag rätt fel? Vad ska jag göra?
Den ena hästen tränas regelbundet, het..den andra har satts igång efter en skada, lat....

Byt en del av grovfodret mot Hippo Alfa som har hög proteinhalt. Då behövs inget mer kraftfoder. Du kan tex ge 3 kg energifattigt hö och 2 kg alfa som något slags minimum. Då kommer du ändå över 300 g smp. Vill du ge ännu mer protein (beroende på vad som finns i ditt grovfoder) kan du lägga till lite soja eller Krafft Protein.

Mina två går på lösdrift och har fri tillgång på hösilage med bra värden (kan inte i huvudet)
De får kraft efter att jag ridit

Valacken får då
½ kg korn
½ kg krafft grund
1 mått mineraler
b-vitamin

Stoet får
1 kg pasture mix
1 mått mineraler
b-vitamin
biotin

Tack, ska se om jag hittar hippoalfa. Finns det på "granngården" (fd lantmännen), månne?
Vårt hö och bete är så otroligt näringsrikt att jag måste ersätta med halm, och jag har varit lite rädd för att det ska bli för lite fibrer/volym.
Min häst skulle aldrig fixa fri tillgång på hö som många gör, hon skulle bara äta i ett sträck hela dygnet! Jag lovar! Har provat! Någon mer som känner igen det??? :d

Jag tror inte att Lantmännen säljer Hippo, de kör med Kraft, det beror väl på ort kanske, men inte där jag bor.

Hej jag ger min 25 åring
1/2 liter groov kraft
1/2 korn kross
betfor
alger
b- vitamin
Då han är väldigt smal i typen o gammal så behöver han xtra fett
o b-vitamin året runt annars blir han slö o trött.

Min 15 åring får
strax över en 1/2 liter groov krafft
1/2 liter havre
betfor
alger
Han är väldigt sparsam med energin (väldigt trög) så jag håller fortfarande på o testar mig fram än har jag inte märkt nån skillnad.

Om nån har någon bra ide om vad man kan ge honom så är jag tacksam!
Skulle vilja få honom lite piggare iallafall att han får lite mer energi
havre kan man ge hur mycket som helst utan att det händer nått. ;)

Men ett överskott även av protein, omvandlar hästen till energi= fet häst vid ett överskott av energi.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: hollypolly
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama