Mat – trist, tråkigt, jobbigt…

Fideli

Trådstartare
Jag har inte någon ätstörning och det här är ju inget jätteproblem, men jag tycker det är jobbigt med mat…
Det är skittrist att laga mat (ännu tristare att diska allt efteråt…), det är tråkigt att äta mat och nuförtiden ska man dessutom behöva ha dåligt samvete för att man äter ”fel” saker, från ”fel” land eller ”fel” varumärke. Så jag känner mer och mer att ”Måste man verkligen äta?!”

Ibland äter jag en mealbar till lunch och jag tycker de smakar helt ok och jag blir mätt. Kan man leva på sådana? Innehåller de tillräckligt med näring? Blir kroppen förgiftad om man äter en massa? Är det näringsämnen som man måste få i sig som inte finns alls i dem? Är det fel på något moraliskt sätt att äta sådana? (Folk som får dålig lön, djur som far illa, regnskog som huggs ned, någon chef som sagt något dumt om homosexuella etc)
 
Jag känner detsamma, till viss del!
Till största del handlar det om att jag hatar att laga mat och jag behöver äta så mycket mat varje dag att jag börjar bli så jävla trött på det! Denna ständiga hunger oavsett vad och hur jag äter!
 
Jag är oftast inte ens hungrig...Vilket gör att det känns ännu mera meningslös att laga och äta mat...
 
Då förstår jag att det känns ännu mera meninglöst! Jag gillar ju ändå mat!
I maj sändes faktiskt ett radioprogram på P1 om det!:D "Drömmen om att slippa äta":p
 
Jag är heller inte så pepp på mat, speciellt inte vardagskvällar efter jobb mnär det sista jag vill är att handla och laga mat.
Så fort Soylent kickar till Europa så tänker jag dock prova deras produkt - det är ett pulver som blandas med vatten som ska fylla alla närings och energibehov. Kanske kan vara något för dig också att testa när det blir möjligt?

http://www.soylent.me/#/
 
@Stefffie Något sådant låter ju bra, men jag tycker att de flesta näringsdrycker smakar väldigt illa, mealbars smakar bättre och jag tror också att man känner sig mättare när man faktiskt får tugga på något. Men jag ska hålla ögonen öppna ifall det kommer till Sverige.

@Got2Be Får kolla upp det!
 
Jag tycker detsamma - tråkigt att laga mat, oftast tråkigt att äta mat. Som singel levde jag på yoghurt och smörgåsar, som sambo lever jag med ihållande tjat om att jag måste äta.

Sanslöst tråkigt alltsammans. Jag slipper förvisso laga maten men tycker oftast inte att det är roligare att äta för det.
 
@niphredil
Min sambo är likadan men han har faktiskt börjat inse fördelarna med att ibland köpa färdigmackor och färdiga pajer från affären ;)

Man blir ju inte direkt mer sugen på mat i den här värmen heller.
 
Trodde också jag var ensam om detta. Det sänds ju matlagningsprogram dagarna i ända på tv:n och t.o.m på radion tjatades det om mat idag. Jag ser det bara som en tråkig utgift som dessutom tar min tid.
 
Men när det är varmt: massor med frukt o bär och så lite lax eller kyckling och en dressing. Lagom tung mat i värme
 
Jag har inte någon ätstörning och det här är ju inget jätteproblem, men jag tycker det är jobbigt med mat…

Frågar du mig så låter hela tråden som en samlad kollektiv matstörning!
Att äta är ett basalt behov, ser man det som ett nödvändigt ont så tror ju iallafall jag att livet skulle vara embarmligt tråkigt. Stackars er allihop som tycker mat är tråkigt! :(
 
Här är en till.
Jag är helt enkelt inte intresserad av mat. Vilket har resultaterat i att jag antingen äter för mkt eller för lite. Förutom att äta middag på helgen med vänner- det är kul. Men få är det ju själva sällskapet som är viktigast.
På sommaren är det bra för då kan man typ göra fruktsallad till middag eller sallad eller lite lax i ugn... Men mer orkar jag typ inte...


Problemet är att det tar mkt tid att laga mat varje kväll. Och om man gör mätlådor på helgen och värmer så tycker jag det inte är så gott. Tycker det oftast inte är så gott med uppvärmd mat.
 
Stackars er allihop som tycker mat är tråkigt! :(
Mig behöver du i alla fall inte tycka synd om, vore det inte för folks tjat skulle detta inte bekomma mig alls. Jag uppskattar att äta min favoritmat tillsammans med människor jag tycker om, men en grå tråkig tisdag gör det mig detsamma om jag äter mat eller om jag äter tre knäckemackor.

Det finns mat jag tycke är väldigt väldigt god som jag uppskattar att äta, så om någon lagar den till mig äter jag det mer än gärna. Däremot är det inte för mig värt att lägga tiden på att laga den för att få äta den.

Typ så.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 209
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här med innehållsförteckningar på mat är ju något man verkligen kan fascineras över, om man nu är lagd åt det hållet... :) Imorse...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 357
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Tar ett nytt nick då jag inte riktigt orkar involvera mitt vanliga i det här. Jag har de senaste tre-fyra åren märkt att jag blivit...
Svar
13
· Visningar
2 543
Senast: shapeup
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp