mat till marsvin

HumleDumle

Trådstartare
har alltid haft blandning med havre och pellets till mina 2 marsvinsflickor men nu har de slutat att äta pelletsen så jag har köpt "ren" havre. skulle vilja ha något mer till dom än bara havre, någon som har förslag på vad jag skulle kunna ge?

Mina får varken pellets eller havre. DOm får mycket grönskaker och frukt och fri tillgång på hö, nu på sommaren gräs. Tycker att det är onödigt att ge dom kraftfoder eftersom att dom ändå bara är "sällskapsgrisar". Tycker dom blir tjocka om jag ger dom det.

Jag brukar blanda i Mûsli till mina marsvin som är tunna/dräktiga eller har ungar.

havre och majs och sånt ska man inte ge till marsvin..
dom kan bli allergiska väldigt lätt och det är alldeles för fet för dom..
OM dom ska ha torrfoder så ska det vara marsvins speciall pellets som är c-vitamin berikat..
men då endast lite eftersom dom tuggar felo när dom tuggar pellets och kan få tand fel och andra fel som faktiskt kan vara farliga..
80% av ett marsvins uttfodring ska bestå av hö!!

Mina två tjejer har fri tillgång på hö och det äter de mycket av!
Grönsaker och frukt är bra. Gnagarblandning brukar vara smaskens, men innehåller ibland för mycket fett.
Mina tjejer brukar dock få det nån gång i veckan, som godis.
Är de väldigt smala, dina marsvin? De är väl inte sjuka?

Alla mina djur som används i aveln och växande bäbisar får en blandning av Carrier Pellets, hel havre och kornkross. Ungarna växer bra av denna blandningen och honorna blir runda och fina snabbt igen efter en kull.

jag ger min allt möjligt.....

han verkar absolut inte äta i hjäl sig
(får slänga ganska mkt efter en dag)
Han har haft det så illa i sitt förra hem,så jag vill att han alltid ska ha massor av godsaker att välja och vraka på :love:

Havre + pellets blandning,hö,gräs,maskrosblad,kvistar av äppelträd,björk,frukter och grönsaker,knäckebröd mm
you name it :p

mvh/Arabizar

Allergi, tandfel och c-vitamin pellets.
Luktar zoo affär lång väg :D
Majs är väl den kost marsvinen har fått hos indianer om jag minns rätt och havre finns säkert i pelletsen som förövrigt inte är bra i bara speciellt för hannar.
Dom får lätt urinsten av den om man inte blandar ut med tex havre (för mycket miniraler och för mycket kalcium mot fosfor).
Majs i små mängder är en sak men i större kan få marsvinet att växa kraftigt på bredden.
Tandfel är en ärftlig åkomma och så länge dom har hö så nöts dom som dom skall med eller utan kraftfoder.

Ett rätt var där ialla fall och det är att marsvins kost skall bestå av 80% hö :p

Vissa marsvin är sladdriga ända tills dom är runt året men dessa är kanske äldre :)
Andra grisar är liksom smala människor sämre på att ta upp näringsämnena i maten vilket gör att dom kan äta stora mängder och fortfarande vara tunna.
Andra räcker att dom tittar på ett strå gräs så är dom runda som tunnor :D
Vissa är mer tunna över ryggen från första början medans andra är "stadig" över ryggen med en gång.
Den som har känt skillnaden vet troligtvis vad jag menar :)
Höets näringvärde spelar in precis som hos hästar.
Jag ger mina en blandning på Red Mills foal and yearling, svarthavre och betfor.
Nu har jag inga i avel så dom får varannan dag då en hel del av höbalarna inte är dom bästa.
Dom får däremot inga mängder utan 10 g/marsvin.
Visserligen så tycker dom om dom torkade blommorna i men dom ger mest smak och inte speciellt mycket mer :d
Detta året skall jag vara mer noga med vad jag köper och inspektera varje bal :cool:

ena blir 2 år imorgon och den andra blir 2 i början av augusti. :)
betfor, finns det i mindre säckar? om man skulle kunna testa lite.. elelr så kan jag säkert få ta lite från kompisen.. blötläggas innan då också eller?

Ja det ska blötläggas. Du kan ju höra med någon som har häst om du kan få lite för jag har aldrig sett små säckar.

Mina får torr pelleterad betfor och har aldrig blötlagts.
Inte dom som jag hört innan som ger betfor blötlägger till mársvin då det är i en sådan liten mängd dom skall ha och dom måste bita dom i mindre bitar.

Mina får betfor i mängden hälften så mycket som havren och då vägs det för att jag skall veta att det är så.
Mina honor i avel får lika mycket betfor som havre.
Sedan får dom då hästfodret som dom älskar och slukar rätt fort :d

Eftersom dom är spåpass gamla och fortfarande lever och du aldrig gjort något åt tänderna så tror jag inte att det är tänderna som är problemet.
Du kan ju kolla upp dom ialla fall.
Tandfel brukar visa sig mycket tidigare och jag har aldrig haft problem med marsvin som har tappat sina framtänder (Gaudi borrade in dom i en tjock pojkrumpa med massa lång päls och tänkte inte på att han kanske inte skulle hinna släppa innan den andra hannen stutsade iväg :p ) då dom kommer tillbaka på bara några dagar.

Tips ni kan ge åt smala marsvin: Kli gröt! Jätte bra för marsvin. Men ge inte för mycket eftersom det innehåller ganska mycket fett. :D Jag har två egna små grisar!

Till dig som inte gav marsvinen pellets eller torrfoder: Crazy? Jag tror det! Marsvin måste ha pellets eller torrfoder! Ligger Granngården nära dig så stick dit och köp världens bästa torrfoder för marsvin!

// Lollo :devil:

Du har fel....marsvin klarar sig oftast bra på ett bra hö (näringsmässigt sätt) och grönfoder :)
Ett tunt marsvin kan behöva mer + växande och dom som är i avel.
Är höet dåligt kan man också behöva lägga till kraftfoder.
Man måste gå efter den enskilde individen och efter vad maten har för kvalité.
Det är som med hästar ;)
Kli innerhåller väldigt mycket fosfor mot kalcium och kan även det ge urinsten så en komplement som är mer rikt på kalcium än fosfor (tex betfor :D ) blir ett måste för att förebygga stenar.
Urinsten är rätt vanligt hos marsvin.
Jag tror faktiskt att med ett bättre hö så klarar sig mina utan kraftfoder helt och hållet.
Jag skulle då bara behöva komplettera lite till mina dräktiga, digivande och växande marsvin.

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
781
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 741
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
842
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama