Mat till gårdens katter

Maléne

Trådstartare
Man får ju ej göra avdrag för något som hör hobbyhästarna till men kom på att tänka på katternas mat, kan man göra avdrag för deras mat, då dom håller gårdens byggnader musfria? Nu ärr mina katter rena stallkatter då sambon är tok allergisk men det vet ju inte skatteverket så dom kanske räknar alla katter som sällskapsdjur?självklart gosar jag med mina när jag är i stallet och sånt.

Sv: Mat till gårdens katter

Allt som är motiverat för verksamheten är avdragsgillt - om du t.ex. gillar att köra traktor så får du ändå avdrag för det OM det är nödvändigt för din verksamhet.

Jag rekommenderar dig dock inte att bara göra avdraget rätt upp och ner, skriv lite om att du gjort det och varför, då blir det i vart fall inte värre än att du får backning på avdraget om skv inte godkänner det :D

Min man försökte just detta för ett antal år sedan och det är nog ett av dom få avdrag han fått avslag på:grin:. Kan ju vara värt ett försök men hoppas inte på för mycket.

När vi hade gården helt ekologisk så gick det att dra av för katterna. Men när vi slutade med det för det var så svårt att få tag i foder som upp fyllde kraven var det också slut med acdragen för katterna.

När vi hade gården helt ekologisk så gick det att dra av för katterna. Men när vi slutade med det för det var så svårt att få tag i foder som upp fyllde kraven var det också slut med acdragen för katterna.

Men möss på en ekologisk gård är väl ekologiska- och det går ju att köpa ekologisk ost till mössen? :devil:

Ursäkta, men du är inte klok;)
Avdrag för kattmat - idiotiskt.

Men egentligen är det logiskt. OM man köper hem musfällor/råttfällor eller gift för att döda dessa skadedjur. DÅ får man ju dra av det om man har verksamhet på gården, så varför skulle man inte få dra av kattmat om man har lantgård?

Men jag vet då många som gör avdrag för kattmat. Då handlar det om lagårds/stallkatter, som ej är inne i bostadshusen.
Just för att katter håller bort möss och småfåglar från ekonomibyggnaderna.

Ifall katterna används inom företaget för att bekämpa skadedjur på företagets egendom så är det väl självklart att man får dra av kostnader man har för att katterna ska kunna utföra sitt uppdrag.

Jämför med bevakningshundar. Deras kostnader får dras av så varför skulle inte samma sak gälla 'stallkatter'.

Mat till stallkatter borde absolut gå igenom så länge man har en bra motivering, samt inga andra kostnader för skadedjursbekämpning eller kattrelaterade kostnader. Tex ska du nog inte ha kostnader för kattlåda, sand, bäddar och så vidare eftersom det då verkar som att katterna är inne. Dessutom ska du nog inte ha stora kostnader för tex Anticimex eller annat företag.

Men så länge det bara är kattmat torde det inte vara några problem. Dock tycker jag att Skatteverket bör kunna svara på frågan ifall du ringer och frågar dem. Se till att få svaret på mail också så att du har det skriftligt också.

kl

Jag har lärt mig att man inte får göra avdrag för kattmat, jag minns dock inte motiveringen (för det är ju helt fel anser jag). Jag drog av för kattmat i början av mitt företagande men har faktiskt slutat med det. Har för mig att flera har åkt dit för det precis som curbitz beskriver.

masse; Jag tror inte det har nåt med att göra om gården är ekologisk eller inte - vad skulle skillnaden vara? Att man inte får använda gift på samma sätt och därför är mer "utlämnad" till att ha katter?

Jag ringde till Skatteverket eftersom jag tycker att frågan är väldigt intressant. Och Skatteverket svarade:

-"Stallkatter tillhör inte själva verksamheten. Visst kan de utse en form av skadedjurskontroll, men om de verkligen tog så mycket skadedjur att de höll det kontrollerat så skulle de inte behöva extra foder, varpå fodret inte är avdragsgillt. Är det så att stallkatterna har ett annat näringsbehov än att de kan livnära sig på skadedjuren så är det så att de inte heller passar som skadedjurskontrollanter från Skatteverkets syn. Men vill man göra avdrag för kattfodret så tycker vi att man göra en öppen yrkning för avdraget med bra motivation om varför avdraget är gjort.

Hade däremot katterna varit en del i en verksamhet, tex kattuppfödning, pensionat, etc så är det självklart att foderkostnaderna skall dras av."

kl

Jag har lärt mig att man inte får göra avdrag för kattmat, jag minns dock inte motiveringen (för det är ju helt fel anser jag). Jag drog av för kattmat i början av mitt företagande men har faktiskt slutat med det. Har för mig att flera har åkt dit för det precis som curbitz beskriver.

masse; Jag tror inte det har nåt med att göra om gården är ekologisk eller inte - vad skulle skillnaden vara? Att man inte får använda gift på samma sätt och därför är mer "utlämnad" till att ha katter?

När man kör helt ekologiskt så ska man så långt som det bara är möjligt hålla allt vad bekämpningsmedel och kemikalier heter borta. Det handlar då inte bara om råttgift utan t ex även konstgödning o s v.
När vi försökte ha sådan köttproduktion var det OK att dra av för stallkatterna precis som för råttfällor. Dom fanns där bara för att hålla efter skadedjur.

När man kör helt ekologiskt så ska man så långt som det bara är möjligt hålla allt vad bekämpningsmedel och kemikalier heter borta. Det handlar då inte bara om råttgift utan t ex även konstgödning o s v.
När vi försökte ha sådan köttproduktion var det OK att dra av för stallkatterna precis som för råttfällor. Dom fanns där bara för att hålla efter skadedjur.

Nu jobbar jag med ekologisk certifiering så jag anser mig ha bra koll på reglerna ;). Vi tillåter skadedjursbekämpning på kemisk väg om det utförs av t ex Anticimex, man kan också ansöka om prövning för att få göra det själv (specialfall bara).

Så det stämmer inte att man "måste" ha katt för att driva ekologisk produktion eller att katten skulle vara viktigare där.

Intressant svar Ramona!

Men dumt svar från skatteverket!

Finns det så stor mus och råttpopulation att stallkatterna kan livnära sig helt på dem så har man rejäla problem och behöver fler katter. Hela poängen är ju att katterna skall hålla nere antalet.

Så det stämmer inte att man "måste" ha katt för att driva ekologisk produktion eller att katten skulle vara viktigare där.

Intressant svar Ramona!
Jag har aldrig sagt måste ha katt. Jag sa att jag fick avdragen godkända av skattemyndigheten när vi hade ekologisk djurhållning. Viss skillnad ;)

Jag ringde till Skatteverket eftersom jag tycker att frågan är väldigt intressant. Och Skatteverket svarade:

-"Stallkatter tillhör inte själva verksamheten. Visst kan de utse en form av skadedjurskontroll, men om de verkligen tog så mycket skadedjur att de höll det kontrollerat så skulle de inte behöva extra foder,

Fast då kan de inte mycket om katter, det är väl allmänt erkänt att en katt i bra kondition jagar bättre än en katt som inte är det- ergo måste det finnas foder tillgängligt till katten så att den ORKAR jaga även under perioder när tillgången på bytesdjur är mindre.

Tack för den :confused:
Då vi inte får göra några abdrag som rör hästarn så funderade jag lite på vad man kunde hitta på d ål man får betala in moms ändå även om vi inte vill driva det som en gård, så vi förlorar pengar och kattmaten går ändå på några tusenlappar på ett år.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 897
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 434
Senast: Asko
·
Övr. Katt Vår katt har gått bort av ålderdom, så nu är vi kattlösa. Ny kissemiss ska bli familjemedlem till sommaren, och jag trodde valet var...
2
Svar
35
· Visningar
5 302
Senast: fluffig
·
Katthälsa Jag har ett stort dilemma! Jag har två underbara norska skogkatter, som jag älskar (såklart). Den ena bajsar på golvet ca 2-3...
2
Svar
31
· Visningar
4 415
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar