Mat till föl

J

-jossan-

Vad får era föl för mat, och hur mkt?

Bara lite nyfiken om man ger ungefär samma..

Sv: Mat till föl

mitt föl får 8kg hö av mkt bra kvalitet (han äter ej mer)
sen får han ca 5dl betfor med vitaminer, 1liter korn/havre kross och nåra dl Hippo Breed.
Han äter fortfarande av sin mamma.

finns det inte en endaste till som kan svara..?

Mina föl får fri tillgång på ensilage. Sedan får de beroende på individ mellan 1,5 - 2 kg lucern, 1,5 - 2 kg havre kross och 1 - 2,5 kg Havens mussli + mineralfoder.
Kan tillägga att det rör sig om halvblodsföl.

Du, det har liksom varit julhelg! ;)

Mina shetlandsföl får fri tillgång till bra hösilage och ½-1 kg Krafft Groov/dag.

Vad jag ger fölen varierar från år till år, beroende på vad jag har för värden i det aktuella grovfodret.

Du, det har liksom varit julhelg! ;)

Mina shetlandsföl får fri tillgång till bra hösilage och ½-1 kg Krafft Groov/dag.

Vad jag ger fölen varierar från år till år, beroende på vad jag har för värden i det aktuella grovfodret.

Ja, det har ju det:angel:

okej, då får mitt ungefär lika.

ca 10-12 kg hösilage (fri tillgång så hon äter det hon orkar) och ca 2 liter krafft groov+ lite mjölk från mamma :smirk:

Min, 7 mån, får torrhö, så mycket hon vill äta, och kraft groov 125 som hon delar med sin mamma. Plus diar.
Jag har ingen aning om vilka mängder hon äter :o Men hon ser fin ut :D

Just ja, lite betfor också.

min får havre, betfor, mineraler och fritillgång till hö. går med sin mamma på dagarna å diar. de finna fortfarande gräs i deras hage så de äter också.

Vårat föl går fortfarande med mamma och de får ca 14 kg ensilage om dagen.
Sen har de fått en hel del kraftfoder också eftersom stoet har dåligt hull, men bebisen är itne så förtjust i det så hon äter inte så mkt av det.
Eftersom de snart ska avvänjas får de inte så mkt kraft nu, och fölet behöver inte direkt ngt utöver ensilaget, hon är fin i hullet ändå..

7 månaders hingst som får: fri tillgång på hö (som han verkar äta hur mycket som helst av...ca 10-15kg) + 2,5dl blöt betfor + 2,5dl blöt vetekli + 5dl havrekross + 2,5dl lucern + 2,5dl krafft grund + mineraler + kalk + ADE-vitaminer. Han är rätt rund och go´:D

Å mycket att hålla reda på...:angel:

Blir ca 150cm hög... Han går inte med sin mamma, han rasar runt i hingsthagen.

Mina två hästar, en två åring och ett föl på 7 månader, får fri tillgång på hö. sen får de Hippo Grow Breed & krossad korn och mineraler...

förresten, har funderingar om att köpa en sån där balja med mineraler som man kan ställa i hagen. Nån som har erfarenhet av det? funkar det bra? min kompis har en sån och hon sa att hennes hästar älskar det. kan det vara farligt om dom äter för mycket av det?

I regel är ju hästar bra på att känna av själva vad de behöver i mineralväg, men visst finns det risk om de äter för mkt, men kolla hur de använder den, kolla också vad det är för mineraler som ingår, och det bästa är och jämföra, ditt grovfoder kanske faktisk inneåller tillräckligt? Däremot är ju salt viktigt att de har tillgång till!

Jo iofs så verkar det som att hans grovfoder och kraftfoder innehåller en bra mäng med mineral för han visar inga tecken på brist. dessutom så stod det på etiketten på baljan att om de får i sig för mycket selen så kan en förgiftning uppstå och det vill man ju inte :cry:

Fri tillgång på ensilage.
sen 5dl betfor, lusern och breed. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
549
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
525
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025