Mat till de små.

Cilla

Trådstartare
Matilda äter mer än gärna burkmaten ch tycker det är riktigt gott!
provade att ge av vår mat i förrgår..... :crazy: nja... ingen höjadre direkt!

har ni några bra tips på hur man får den egna maten lite mer såsig? är det bara att ha i mer vatten/vätska?

Sv: Mat till de små.

Häll på mer sås! ;) Nä, jag tror jag fattar vad du menar. Theo vill oxå gärna ha mer såsig mat när han äter av vår. Jag vet inte hur du gör sås men jag gör särskild sås till Theo ibland. Vanlig bottenredning och tillsätter t ex soja och/eller lite buljongtärning (kött, fisk eller höns) beroende på maträtt.

Sen smakar ju så klart den hemlagade maten annorlunda än burkmaten. Vet att en del blandar burkmat och vanlig mat om barnen inte äter den hemlagade i början.

Lycka till!

du kan tillsätta lite av vattnet , tex om du kokat potatis. fisk eller grönsaker tex så spara lite av vattnet när du häller av, det finns massor med näringsämnen i vattnet!:)

Förutom vattnet som redan nämnts brukar jag ha på en skvätt olivolja eller rapsolja också.
Nu när han blivit lite större (snart tio mån) så har jag även i lite creme fraiche.

Koka maten i så lite vatten som det bara går, och när du sen mixar så använder du så mkt av vattnet du behöver för att få det tillräckligt såsigt.

Här får Tilde sötpotatispuré :love:
31674_446805002737_522242737_5857286_70711_n.jpg

Du kan även blanda i lite ersättning, om du ammat hade man kunnat ta bröstmjölk.

Gör en sås! =)

Jag brukar/brukade göra en ljus sås med bottenredning (smält smör, häll på lite mjöl, mjölk och sen valfri smaksättning ex citron och dill till fisk). Jag vet inte riktigt hur gammal Matilda är nu och vad hon äter, men den här såsen har varit toppen för oss. Det var först när jag förstod att My ville ha mer sås i maten som hon började tycka om min mat. Då var hon ca 7-8 månader, innan dess var burkmat bäst.

Annars kan man ha i lite turkisk yoghurt för att få lite mer kladd. Keso och creme fraiche är också bra, liksom extra vatten eller mjölk som redan nämnts. Ibland tror jag att man behöver smaksätta lite mer än vad man tror, jag vet många vars barn ratat den egna maten tills föräldrarna började krydda lite mer.

//Julia

Häll på mer sås! ;) Nä, jag tror jag fattar vad du menar. Theo vill oxå gärna ha mer såsig mat när han äter av vår. Jag vet inte hur du gör sås men jag gör särskild sås till Theo ibland. Vanlig bottenredning och tillsätter t ex soja och/eller lite buljongtärning (kött, fisk eller höns) beroende på maträtt.

Tänk på att barn under ett år inte ska äta salt och många buljongtärningar man köper i mataffären innehåller nästan bara salt. Å andra sidan ska de inte ha stekt mat heller så när du kokar deras kött, fisk eller höns blir det automatiskt buljong av kokvattnet som du kan använda.

Barn under ett ar kan äta salt, men i mkt sma mängder (tex. den mängd som finns i korv, skinka, leverpastej osv). Barn under 8 manader ska däremot inte ha salt.

vilken ålder kan man börja ge youghurt och CF då?

kokade fläskkotlett och blomkål (slut på potatisen!) och gjodre en vanligt vit sås till det och prövade att ge henne.
namnamnamnam-mmmmmmmmmmmm. :D

Jag har för mig att man kan börja ge yoghurt vid ca 8 månader (finns iaf yoghurt i en del 8 mån mellanmålsburkar), men man kan nog ha lite i maten (alltså tillagad) även lite tidigare. Anledningen till att man bör vänta lite med mjölkprodukter har väl med järnupptaget att göra har jag för mig, då mjölk kan hämma järnupptaget.

Kul att hon gillade såsen, det gjorde susen här hemma också! Mys absoluta favorit fortfarande är kokt vit fisk, potatis, broccoli, majs och ärtor tillsammans med en vit sås, gärna med lite mosat ägg i.

Bra samksättare till såsen är förutom dill och citron, persilja och andra örter av olika slag! Man kan ju även göra en sås på kokvattnet om man kokat kött, med lite redning och kryddor.

//Julia

Bra samksättare till såsen är förutom dill och citron, persilja och andra örter av olika slag! Man kan ju även göra en sås på kokvattnet om man kokat kött, med lite redning och kryddor.

Jag brukar ha vitlök, färsk basilika, gräslök, oregano och persilja i sonens mat. Det gillas :d

Delvis KL.
Min lilla tjej får också vitlök, hon älskar det :d.
Men även dill, persilja och gräslök till fisk är smaskens.
Vi använder i princip alla olika sorters öreter när vi lagar mat (inte alla samtidigt dock) och Molly älskar när det är lite smak i maten.
Vi har även använt curry, fast då i liten mängd.

Sorry för lite ot, men det kan ju vara kul att få kryddtips också :).

*kl*

Vitsås var kalas när jag började göra barnmat, precis som Freyja så får man krydda med vad som passar till vilken mat.

Basilika & vitlök är något Ella uppskattar väldigt mycket i maten. Vi har hittat buljong helt fri från glutamat nu på ICA så det brukar vi använda också, men Ella är ju över 1 år ..

Fast nu vill Ella äta själv så det blir inte så mycket sås, mest kyckling/fisk potatis/pasta grönsaker i lagom bitar som hon glatt äter och sedan vi började med plockmat så har hon börjat äta mycket bättre/mer =)

*kl*

Jag har inte gjort speciell barnmat utan lagt fram vanlig mat i småbitar som plockmat. Makaroner, bitar av köttbullar, tärningar av mackor, ärtor, kokta morötter, frukt osv. Jag upplever att deras intresse för mat och ätande stimuleras av detta. Det tränar också finmotoriken på ett bra sätt.

Jag håller med.

Vi började rätt tidigt med plockmat, smidigt också eftersom hela familjen kan äta samtidigt =P. Men sedan vi började med sådan mat har E.s finmotorik utvecklats otroligt bra och dessutom äter hon mer eftersom hon tycker det är roligt att få äta själv samtidig som det är tråkigt att bli matad.

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 844
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 284
Senast: Marvin
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 934
Senast: Dorinda
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 705
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur