B

boxergirl

hur mga ggr per dag utfodrar ni .....vet inte om jag utfodrar för ofta eller är det bättre att ge mkt på en gång . Och hur gör ni när ni är borta hela dagen?

Sv: mat tider

Jag utfodrar enligt följande:

*Morgon ca 08:00 Hö + kraftfoder
*Fri tillgång på grovfoder ute i hagen hela dagen
*Kväll ca 20:00 Hö + kraftfoder och mineraler

Hömängden som dom får på kvällen räcker hela natten, tills morgonfodringen.

Våra äter fortfarande en del gräs i hagen så de fodras än så länge bara med hö 2ggr/dag men i vinter kommer det se ut så här:

6-8:Krafft + hö
12-13: Hö
16-17: Krafft + hö
21-22: Hö

Det finns alltid någon som kan fodra, vi är tre i vårat stall. Är du ensam får du väl slänga ut rejält med hö på morgonen så får de ha fri tillgång de dagar du inte är hemma om du inte vill ha det jämt! :)

Mina tider är ungefär:

Frukost: 06-07
Lunch: 12-13
Middag: 17-18
Kväll: 22-23

Till frukost och lunch får de enbart hö. Får de kraftfoder får de det de två sista fodringarna. Och så förstås alltid största högivan vid kvällsfodringen.

Är jag borta någon dag så drar jag in på någon fodring och ber någon annan fodra de andra gångerna. Det händer dock inte särskilt ofta att jag är iväg, men om jag är det kan mamma oftast hjälpa till att fodra alla gånger.

boxergirl skrev:
hur mga ggr per dag utfodrar ni .....vet inte om jag utfodrar för ofta eller är det bättre att ge mkt på en gång . Och hur gör ni när ni är borta hela dagen?

I de flesta stall som jag haft min häst var det utfodring 3ggr/dag (tyvärr BARA 3). Ofta blev natten lååång för hästarna att stå utan mat... från kl 18-20 till 6-8 på morgonen - alltså 12timmar varav minst 10 utan något att tugga på :crazy: . Jag brukade slänga in lite halm till min för jag tyckte det blev så dumt annars.
(min häst är i himlen nu och jag är hästlös)

Iaf, när det är längre tider mellan måltiderna så skulle jag använda halm. T ex om det är långa nätter eller om du är borta hela dagen.
ge hästarna ett par extra kilo med hö (per häst) samt släng in en bal med halm som dom kan knapra på... :smirk:

05.30 Kraftfoder och hösilage
08.00 Utsläpp och hösilage (fritt under dagen)
20.00-21.00 Insläpp,kraftfoder,hösilage

Jag fodrar på följande tider:
5.30-6.00 Kraftfoder inne
6.00-20.00 Fri tillgång på ensilage ute
20.00 Kraftfoder + ensilage inne

pemi

06-07 Hö och kraftfoder.
11-13 Hö i hagen.
16-17 Hö och eventuellt kraftfoder.
21-22 Hö och kraftfoder.

Om jag är borta ser jag till att någon annan fixar fodringen. Om ingen kan ta middagsfodringen slänger jag ut i samband med utsläpp.

Nu står jag inhyrd i ett kollektiv stall (alla har 2 fasta fodringar/vecka som vi själva har fått välja)...

07:00 kraftfoder inne hö ute
13:00 Lunch hö ute
19:00 Kväll kraftfoder och hö inne

När jag hade eget stall så hade jag i olika omgånga lite olika rutiner beroende på näringsinnehållet i grovfodret...

07:00 kraftfoder inne hö ute
12:00 La ut massor av hö + fri tillgång på halm
18:00 insläpp kraftfoder
22:00 natt hö

En annan period hade jag hösilage ute i hagen så det var fritillgång hela dagen.

Senast ändrad av en moderator:

två av dom går på fri tillgång på grovfoder
får kraftfoder 3 ggr om dagen

den tredje hårdbantas får grovfoder 4 ggr om dagen inget kraftfoder.

Står i kollektivstall så jag bestämmer inte fodringstiderna. Så här görs det hos oss i alla fall:
06.30 -07.00 Hö/hösilage + kraftfoder (utsläpp i hage)
15.00-16.00 Hö/hösilage + kraftfoder (intag)
19.30-20.30 Hö/hösilge + kraftfoder

Själv hade jag hellre sett en lunchfodring i hagen och ett senare lagt insläpp och en senarelagd kvällsfodring, men det är ju som sagt inte jag som bestämmer.

Utsläpp ca 7,00 och fri tillgång på hösilage (storbal)
Intag ca 19,00 och hö/hösilage så att det räcker till morgonen.
Man får testa sig fram för att veta hur mycket dom behöver under natten, det får gärna vara några strån kvar på morgonen.

Det varierar. Vissa dagar 2 ggr och andra 4 ggr. Mina får i princip fri tillgång på grovfoder så jag lägger ut så pass mycket att det ofta räcker hela dagen. Kraftfoder får dom vid utsläpp och insläpp.

Jobbar långa dagar och har inte möjlighet att fodra mer än 3 gånger/dag själv.
05.00 Kraftfoder inne i stallet. Utsläpp. Nästan fri tillgång på ensilage, brukar räcka till ca kl 14-16.
18.00 Insläpp och fri tillgång till ensilage. Ponnyn som behöver bantas får nöja sig med halm över natten.
22.00 Kraftfoder och påfyllning av ensilage. Brukar nästan alltid finnas lite kvar på morgonen.

I princip så fodrar vi bara en gång per dag och det är på kvällen när vi tar in dom då får dom hö och lite kraft. Sen står dom på halm och på morgonen släpper vi ut dom och där står en storbal med hösilage och väntar på dom.

Det är suveränt med fri tillgång ute i hagen. Aldrig något tjaffs och bråk om maten och jag behöver inte stressa hem för att ge hästarna som står utan mat och väntar osv.

Kan ta ut min kuse och rida när jag kommer till stallet vilken tid som helst, behöver inte vänta på att han ska få äta först mm.

frukost: 7-8 hö, en stund senare kraftfoder, efter det ut- hö ihagen
lunch: 12-13 hö i hagen
insläpp: just nu ca 18, hö, kraftfoder ca 18.30
kvällsmat ca 22: hö
Vi är många som hjälps åt, men om ingen kan fodra lunch så brukar de få mer vid utsläppet

Jag har som du ungefär, förutom att mina får inget annat än hö vid insläpp. Jag håller även med dig om det där med ridningen, det är bara att sadla och ge sig iväg utan att fundera på om hästen är hungrig. :D . Ibland kan jag få för mig att ta långlunch och åka till stallet och exv longera edyl. och det är inget problem.

om man har fri tillgång på grovfoder ...vet nån hur mkt en häst (normal) äter under ett dygn i kilo

3 fodringar/dag ingår i stallhyran.

Dom får:
ca 7 - kraftfoder inne, 20 min senare (eller när dom ätit upp), hösilage i hagen
ca 12 - hösilage i hagen
ca 16 - hösilage i hagen
insläpp ca 19-20, då har dom hösilage i boxen och så får dom kraftfoder vid 20-21.

Frukost vid 06:00 (något senare på helger) (Hö+kraftfoder)
Lunch: 12:00 (hö)
Eftermiddag: 16:00 (hö + betfor)
Kväll: 20:00 (hö + kraftfoder)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 563
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 278
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
638
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
388
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama