Mat och övergångar?

N

Naggur

Min dotter på 4 månader och 1 vecka äter nu 5 (vissa dagar 6) mål ersättning om dagen + 1 portion gröt. Har precis börjat med vanliga smakisar.
När hon blir månader tänkte jag börja med välling istället för ersättning.
Men hur många mål av varje ska hon ha vid.. säg 6 månader?

Kan inte nån va snäll å göra en typ tabell för varje månad?=)

Som nu tex.
4 månader: 5 port. ersättning, 1 port. gröt.

Vet att man inte behöver ha så bråttom men min tjej e lite för smal för sin längd och ålder.
 
Sv: Mat och övergångar?

Varför ger du inte ersättning upp till året & kombinerar med gröt, välling & smakportioner?
Det jag har lärt med är att inte ge för mkt välling då det kan konkurrera ut annat, äsch jag hade ju en så bra bok där de tagit upp exempel på mat men den är tyvärr nerpackad pga renovering:mad:
 
Sv: Mat och övergångar?

jag ger ersättningen från 4 månader.
jo de e ju de jag menar=)
men hur många mål om dagen av alla olika saker?=) å vid vilka åldrar?
 
Sv: Mat och övergångar?

Jag kan ju bara säga hur vi gjort...

0-2,5 månader Helammades
2,5-3 månader Kombinerade amning med ersättning
3-4 månaderEndast ersättning
4 månader Ersättning morgon, gröt till lunch, mat/smakis till middag och ersättning kväll
5-6 månader ungefär som vid 4 månader, större portioner gröt och mat bara.
6 månaderBytte ut ersättningen mot välling då Jason inte gick upp i vikt tillräckligt
7 månader Började ge en smörgås mellan morgonvällingen och gröten til lunch. Ibland även en smörgår på eftermiddagen.
Han äter oxå samma mat som vi gör nu, innan körde jag med burkmat. Men nu fixar han att tugga och så själv.

Jason blir 8 månader på onsdag.:love:
 
Sv: Mat och övergångar?

Jag tycker squirlett skrev bra schema, jag kommer dock ge mer än morgon, lunch, em & kväll då jag ger när han vill ha mat, då blir det ersättning samt att jag ger ersättning ett år iaf, kompletterat med gröt, välling & mat.
 
Sv: Mat och övergångar?

Jag tycker squirlett skrev bra schema, jag kommer dock ge mer än morgon, lunch, em & kväll då jag ger när han vill ha mat, då blir det ersättning samt att jag ger ersättning ett år iaf, kompletterat med gröt, välling & mat.

Jag ger när han vill ha mat, alltså när han är hungrig.
Den första tiden så kunde det ju bli ersättning fler ggr under dagen, men nu så äter han så här. Är nöjd, pigg, går upp i vikt och utvecklas otroligt fort.
Jag har självklart inte styrt och bestämt att "nu får du bara äta morgon, lunch,em & kväll". Utan det är rutiner som har kommit sig av sig själv.
Jason har hela tiden fått bestämma när han vill äta.
 
Sv: Mat och övergångar?

Det var det jag tänkte oxå, svårt att få en bebis in i de rutinerna om den inte gillar dem;)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 787
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 074
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 111
Senast: bollen__
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 020
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp