Mat ni inte gillade som barn men tycker om nu

Jag är rätt petig i maten fortfarande, men när jag var barn var det extremt. Pizza för mig var en brödbit med enbart skinka på 😅 Sånt jag gärna äter nu för tiden är smält ost, alla former av skaldjur och rom, sås, oliver, broccoli, tillagade grönsaker generellt, kål och säkert mycket mer.

Men jag kommer nog aldrig lära mig äta svamp utöver kantareller, eller lök såvida det inte är som smaksättning. Eller ostbaserade såser. Inte sill heller, även om jag fortfarande försöker. Ja, jag är hopplös...
 
Bruna böner, blodpudding och lingon åt jag inte som barn och äter fortfarande inte. Däremot äter jag gärna leverpastej som heller inte var någon höjdare.
 
Jag hade en ganska lång period som barn där jag enbart(!) åt pannkakor. Min pappa försökte t.o.m. ha i köttbullar i pannkakorna i hopp om att jag skulle få i mig något annat (men nej, det blev ingen hit, även om jag tror att jag faktiskt petade i mig det). Sedan började jag vilja ha blodpudding också, så jag växlade mellan pannkaka och blodpudding :p Kan säga att jag äter liiiite fler saker än så idag, även om jag fortfarande älskar pannkakor. Äter dock inte blodpudding längre pga vegetarian.

Det som jag verkligen lärde mig äta sent var rödlök. Det har jag nu i mina "halloumi"burgare och det var när jag åt just halloumiburgare som jag åt rödlök ordentligt första gången. Gul lök är jag inte förtjust i nu heller och jag använder aldrig rödlök till annat än mina burgare, även om det säkert skulle kunna vara gott.
 
Så här tyckte jag när jag var barn:

Smör :yuck: (åt bara Lätta margarin)
Potatis :yuck: (chips och pommes ok)
Oliver :yuck:
Koriander :yuck:
All mjölk som ej var ”röd” mjölk (dvs att under 3% i fett) :yuck:

Smör började jag plötsligt älska som äldre tonåring, potatis var nog mest bara en fas för det åt jag gärna (tillsammans med smör) som äldre tonåring.
Oliver avskydde jag även som vuxen plötsligt en dag så var de goda när jag var runt 22-23 år.
Koriander passar ju perfekt i massa olika asiatiska rätter så det äter jag gärna och odlar till och med själv nu.
Mjölk, nä jag tycker inte det är det godaste i världen och väljer hellre havremjölk, men kan ha både lättmjölk och mellanmjölk nu i kaffet (även om fetare mjölk/havremjölk är godast!).
 
Lök, svamp, potatissallad, salladsdressing, majonnäs och en hel del annat. Vissa saker hade jag inte behövt lära mig 🙄 Jag älskade frukt och grönsaker rena och färska, inget klet på!
 
Har inget minne av att det var något specifikt i matväg som jag inte åt. Däremot så vet jag när vi var hos mormors syster ibland så serverades det en del efterrätter som inte riktigt var jättegott. T.ex. glass med romsmak och liknande som nog jag ser som ganska vuxna smaker.
 
Potatisgratäng, majs och champinjoner gillade jag inte som barn, fanns säkert nått mer men har aldrig varit speciellt kräsen. Nu gillar jag allt det där😊
 
Alla former av kall mat och såser, typ kall bearnaisesås, potatissallad, smörgåstårta etc. Det gick bara inte! Idag går det hur bra som helst. :D Tyckte inte heller om senap men det funkar i små mängder idag. Vissa saker har hållit i sig, typ oliver och kapris. Inte min grej.
 
Som barn åt jag i stort sett bara snabbmakaroner, denniskorv och felix ketchup men bara om det var gjort på exakt rätt sätt (= mammas). Nån macka till frukost också, kanske. Gillade varken godis eller chips. Har ett starkt minne av när jag provade pizza första gången - den kom upp igen. (Det var något med tomatsåsen. :cautious:)

Sedan hände något långsamt under skoltiden och som vuxen äter jag (och tycker om) nästan precis allt. (Gillar inte inälvsmat, dock.)
 
Det är nog klassikerna oliver, sill och Janssons frestelse som jag inte åt som barn men älskar som vuxen.
De flesta saker jag inte gillade då gillar jag inte nu heller så som blodpudding, lever mm.
Sen så har ju smaken ändrat sig åt andra hållet med, viss mat som jag gillade som barn vill jag inte äta idag. Tex.kombinationen rostat bröd och sylt ger mig rysningar!
 
Svamp och all ost utom brunost. Började äta ost i lågstadiet och svamp på gymnasiet. Åt nog ganska varierat annars.

Ni som var extremt kräsna, när började ni äta mer varierat? Har en unge i min närhet som har ganska få saker som tolereras och som inte ens är nyfiken på annat. Har läst att det är vanligt i 2-3 årsåldern men detta barnet ska börja skolan i höst. Men på er verkar det som att det kan pågå flera år till och ändå gå över av sig självt?
 
Svamp och all ost utom brunost. Började äta ost i lågstadiet och svamp på gymnasiet. Åt nog ganska varierat annars.

Ni som var extremt kräsna, när började ni äta mer varierat? Har en unge i min närhet som har ganska få saker som tolereras och som inte ens är nyfiken på annat. Har läst att det är vanligt i 2-3 årsåldern men detta barnet ska börja skolan i höst. Men på er verkar det som att det kan pågå flera år till och ändå gå över av sig självt?
För mig lossnade det när jag började skolan, som jag kommer ihåg det. Var fortfarande mer petig hemma, men inte lika extremt. (Det kan iofs ha berott på att flera av mina föräldrars favoriträtter inte alls var något jag uppskattade…)
 
Bönor, älskar både vaxbönor och haricots verts numera. När jag växte upp hade vi ett överskott av färska bönor pga pappas odlingsintresse och då hade jag litet intresse för dem. Ung och dum.
 
Svamp och all ost utom brunost. Började äta ost i lågstadiet och svamp på gymnasiet. Åt nog ganska varierat annars.

Ni som var extremt kräsna, när började ni äta mer varierat? Har en unge i min närhet som har ganska få saker som tolereras och som inte ens är nyfiken på annat. Har läst att det är vanligt i 2-3 årsåldern men detta barnet ska börja skolan i höst. Men på er verkar det som att det kan pågå flera år till och ändå gå över av sig självt?
Jag tänker att det är ganska vanligt att sån "barnslig kräsenhet" eller vad man ska kalla det förändras över flera år lite successivt upp i vuxen ålder. Men om det sticker ut lite mer så att personen är så kräsen eller ointresserad att den har svårt att få i sig tillräckligt med näring så kan det ju vara till exempel en undvikande/restriktiv ätstörning.
 
Lök är väl ett sånt klassiskt exempel. Tror jag började gilla lök någon gång under tonåren.
När jag var barn bestod "köttfärssås" av färs, grädde och ketchup. Inga krossade tomater eller annat funkade ;)

Avocado hade jag också svårt för när jag var yngre. Finns nog ganska många saker. Jag hade länge rätt så "barnsliga" smakpreferenser, det har jag nog fortfarande även om jag nu äter ganska många saker som jag tvärvägrade då.
 
Jag tänker att det är ganska vanligt att sån "barnslig kräsenhet" eller vad man ska kalla det förändras över flera år lite successivt upp i vuxen ålder. Men om det sticker ut lite mer så att personen är så kräsen eller ointresserad att den har svårt att få i sig tillräckligt med näring så kan det ju vara till exempel en undvikande/restriktiv ätstörning.
Förskolepersonalen säger att barnet äter normalt där så än så länge är det ingen fara alls. Hemma äts det ett begränsat antal ingredienser (helst vit mat som vit fisk, ris, mjölk) och inga grönsaker eller frukt. Jag har också tänkt i termer av ätstörning eftersom barnet verkar uppleva stort obehag och verkligen inte klarar av att ens ta en tugga av något okänt (min egen smakar och spottar ut om det är äckligt). Dessutom har andra barn reagerat och tycker att det är konstigt. Men om det kan gå över av sig självt så ska jag sluta oroa mig. Skolan kommer väl säga till om barnet är lika kräset där.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 306
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 653
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 101
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 986
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp