Mat ni inte gillade som barn men tycker om nu

vilde

Trådstartare
När jag var liten var havregrynsgröt något jag inte alls gillade, det behövdes russin och annat för att jag skulle anse den ätbar. Nu som vuxen är det bland det godaste jag vet, helst serverad med en liten klick smör och något jag äter i princip varje dag som ett mål. Inga russin eller andra sötningsmedel, mjölk funkar men helst utan och så hade jag vägrat äta den som barn.

Har ni någon mat ni inte alls gillade som barn men som ni som vuxen tycker om?
 
Potatissallad, både sån där från affären och hemmagjord. Potatis hade jag svårt för överlag som liten, då särskilt kall som ovan.
 
Jag har massor. Sill, oliver, etc vägrade jag som barn. Tyckte att oliver och sill var superäckligt, men nu äter jag det med glädje.
 
Jag var väldigt kräsen som barn, åt typ inga grönsaker annat än paprika och tomat. Åt ingen sås, röra eller gryta. Lök gick inte att äta i någon form. Absolut inga bönor eller svamp. Osv..
Nu äter jag veganskt, men är inte så kräsen längre. Är nog först nu i vuxen ålder jag lärt mig äta det mesta.

Det mest oväntade att jag skulle lära mig äta är nog karamelliserad och rostad lök. Jag som alltid avskytt lök älskar det nu!
 
Nu äter jag kålpudding, broccoli, tomat, havregrynsgröt, ananas och lök (om jag måste). Snart är nog även senap på matlistan.

Var väldigt kräsen när jag var yngre. Lök gick inte över huvud taget i många år, nu går det ok om den finns i maträtterna.
 
Ägg! Mådde illa vid blotta tanken på kokt ägg när jag var liten, idag kan jag riktigt få sug efter det och äter flera stycken varje vecka.
 
Oliver
Provade ändå 1 om året för att kolla. När jag var 25 så tyckte jag plötsligt om dem 😁
Fast bara gröna, svarta funkar bara i mat eller som tapenade 🤔
 
Tomater är ju röda o fina och mamma berättade att jag smakade massor med gånger men inte gillade det. När jag kom i tonåren så började jag gilla tomater. Hemkokt lingonsylt fanns nästan alltid på bordet men jag tyckte den var för stark. Utblandad med 3/4 äppelmos så gick den väl an. Som vuxen gillar jag lingonsylt. Sill tyckte jag var hemskt och det tycker ju de flesta ungar, nu gillar jag sill. Gillade bara vit gröt -alltså mannagryns o risgrynsgröt men nu gillar jag all gröt utom havregrynsgröt. Listan skulle kunna göras längre.
 
Oliver tog det lång tid för mig att alls kunna äta, till att sedermera även tycka om. Inte heller avokado åt jag som barn. Säkert finns det fler saker som jag har kommit att uppskatta först med åren, men det är två exempel som jag i dag inte kan förstå hur jag inte kunnat äta tidigare. I övrigt har jag nog mest annars vänt åt andra hållet; det finns mycket som jag glatt slevade i mig som barn men som jag verkligen inte skulle komma på tanken att äta på eget bevåg i dag (fast jag inte alls betraktar mig som kräsen generellt).
 
Broccoli, avbokade, oliver älskar jag idag men åt inte som barn.

Jag åt ingen sås förutom köttfärssås och bearnaisesås när jag var barn, idag äter jag gärna massa olika såser.
 
Åh det finns mycket, potatissallad är en sån sak, så vidrigt som barn. Nu supergott. Oliver började jag äta tidigt, men sill var nog först i tonåren. Idag är sill en klar favorit.
Smörgåstårta hade jag länge problem med, numera slinker det ner utan problem. :)
 
Jag var visserligen känd som ungen som åt allt. Mycket pga blotta kontrasten mot min bror som inte åt något. Men ris är något jag faktiskt först senaste månaden insett är helt ok att äta. Även fisk har blivit godare med åldern.

I övrigt så är paletten ungefär den samma. Jag tycker forfarande inte om kaffe, gröt och korv. Och till skillnad från när jag var liten så har jag som vuxen inte längre någon som har åsikter om att jag borde smaka på grejerna. Jag har dessutom slutat äta en rad saker som jag älskade som barn. Sammantaget undrar jag om jag inte egentligen är mer kräsen nu än vad jag var när jag var liten? :o
 
Allt! Men får väl peka ut tomater som den största förvandlingen. Som barn tyckte jag tomater var lika med döden, slemmiga "ögon" inuti och klibbigt skal. Jag undvek pizza tills jag var minst 20 pga tomat. Men jag har lärt mig till den milda grad att jag nu inte bara gillar tomater men till och med odlar dem.

(VÄGRAR fortfarande att äta kokta gröna ärter, ärtsoppa, och kokt frukt - marmelad, sylt, etc. Bra vegetarian jag är!)
 
Senap. Klarde inte alls av smaken som liten.
Pappa blir fortfarande fundersam när jag tar senap till maten. "Men det äter väl du inte:confused: "
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 306
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 653
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 101
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 986
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp