mat med mkt protein till ryttaren

F

fenny_92

nu är det så att min tränare har tagit ett snack med mig om att ja måste äta mer protein om ja ska fortsätta träna lika hårt som ja gör nu. men hur och av vad glömde vi (eller kanske mer hann inte) prata om och nu är hon på unghäst VM å kollar och sen är hon iväg ett tag till, så nu behöver ja lite hjälp: TIPS PÅ NÅGOT MED MASSA PROTEIN i!

proteinet ska ja äta mer av eftersom ja hafft ett näst intill ridfritt halvår och nu fick häst igen och har börjat med en rivstart igen men utan de flesta av mina gamla muskler kvar. så nu måste ja få tillbaka dom och träningsmässigt så borde ja redan haft mkt tillbaka men så har tränaren och mamma tillsammans kommit fram till att ja inte har nått att bygga de av och därför behövder få i mig väldigt mycket mer protein. protein drinkar är ett bra alternativ men så jävulst äckligt så de dricker ja bara inte!

Sv: mat med mkt protein till ryttaren

Ska du bygga muskler så behöver du kolhydrater, äter du bara normalt med kött/fisk så får du förmodligen i dig tillräckligt med protein ändå.

ja vet att man behöver kolhydrater till det oxå, men man behöver även protein och det är de ja är jäkligt dålig på att få i mig tillräckligt av, så dålig att de har blivit ett problem av de nu... och de är ju trotts allt en viktig del de oxå. lite dåligt formulerat av mig innan kanske.

Det beror ju på vad du tycker om... ägg, fisk o kött innehåller mycket protein. Även vissa linser o bönor har jag för mig, och så ost. Kommer inte på mer just nu.

Om du käkar müsli i vanliga fall kan du tillsätta vetegroddar och/eller solroskärnor. Har du inget emot sojans klimatpåverkan kan du ju till sätta sådant mjöl.
Det var vad jag drog i mig då jag tränade hårt (Naturligtvis kolhydrater, vitaminer etc också)
Glass är bra för allt också... Kände några modeller som levde på glass och ost - konstig diet när man skulle väga under 50 kg

nu är det så att min tränare har tagit ett snack med mig om att ja måste äta mer protein om ja ska fortsätta träna lika hårt som ja gör nu. men hur och av vad glömde vi (eller kanske mer hann inte) prata om och nu är hon på unghäst VM å kollar och sen är hon iväg ett tag till, så nu behöver ja lite hjälp: TIPS PÅ NÅGOT MED MASSA PROTEIN i!

proteinet ska ja äta mer av eftersom ja hafft ett näst intill ridfritt halvår och nu fick häst igen och har börjat med en rivstart igen men utan de flesta av mina gamla muskler kvar. så nu måste ja få tillbaka dom och träningsmässigt så borde ja redan haft mkt tillbaka men så har tränaren och mamma tillsammans kommit fram till att ja inte har nått att bygga de av och därför behövder få i mig väldigt mycket mer protein. protein drinkar är ett bra alternativ men så jävulst äckligt så de dricker ja bara inte!

Det beror ju på om du är vegetarian eller äter kött. Äter du kött är det tämligen enkelt åtgärdat med massor av kött. Se till att äta en tallriksmodell där du har en tredjedel av varje sort (delarna då: kött, grönsaker, pasta/potatis), mot det vanliga bara en fjärdedel kött. Se till att påläggen är skinka, ost, ägg osv. Ät något proteinrikt till varje måltid.

Är du vegetarian är det enklast att i början bara byta ut portionen kött mot några vegatariska färdigbiffar (quornbiffar, sojakorv, sojabiffar osv.). Till smörgåsen alltid ost och ägg. När du ätit upp dig på protein kan du lära dig vad i kombination ger fullvärdigt protein. T.ex. att gröna grönsaker eller bönor tillsammans med sädeslag (pasta, bröd osv.) ger fullvärdiga proteiner.

Om du är vegetarian skaffa en vegetarisk kokbok som inleder med näringslära. Viktigast av allt när man skall bygga muskler och idrotta är att äta allsidigt. Så ingen tokdiet som Atkins för att ösa på proteiner t.ex.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Det är det också...
Ägg är en bra proteinkälla också. Min muskelbyggande kiropraktor sa att man klarar sig väldigt långt på morötter, knäckebröd och ägg!

Jag kör med soya proteindrinkar, neutral smak, dom går att få ner, blandar det med jos, vissa är det ju verkligen kräkvarning på:crazy:

Kolhydrater behövs för att bygga muskler, det är kroppens energi. Hård träning utan att äta tillräckligt mycket kolhydrater bryter ner musklerna för att få energi genom proteinet.

Givetvis behövs protein också, men en vanligt tränande människa som äter vanlig mat får i sig tillräckligt mycket protein. Kroppen kan inte omsätta för mycket protein, vilket innebär att om du äter för mycket protein sätter du hög belastning på njurarna för att göra sig av med överflödet - inte bra.

Om man vet med sig att man äter alldeles för lite protein, finns givetvis kosttillskott att köpa. Dock så tror alla som börjar träna att de måste äta massa protein för att kunna bygga muskler, så är inte fallet.

Muskler byggs upp av proteiner och glykogen (kolhydrater) och enzymer av olika slag.
Proteiner är uppbyggda av aminosyror o proteiner behövs för uppbyggnaden av celler. Celler dör och nya bildas ständigt. För att detta skall fungera behövs proteiner som bränsle.

För att proteinerna skall kunna användas som byggnadsmaterial krävs att vi äter tillräckligt med energi totalt sett. Gör vi inte det tas proteinerna till den ständiga energiomsättningen, inte tvärt om.

Kolhydrater behövs för att bygga muskler, det är kroppens energi. Fel du bygger INTE muskler av kolhydrater Hård träning utan att äta tillräckligt mycket kolhydrater bryter ner musklerna för att få energi genom proteinet.Helt rätt efter ett träningspass gäller det att tillföra kroppen kolhydrater tex en banan så att kroppen inte börjar bryta ner musklerna istället för att omsätta detta till energi . Dock bygger inte kolydraterna muskler men för hindrar en en nedbrytning av musklerna.

Givetvis behövs protein också, men en vanligt tränande människa som äter vanlig mat får i sig tillräckligt mycket protein. Kroppen kan inte omsätta för mycket protein, vilket innebär att om du äter för mycket protein sätter du hög belastning på njurarna för att göra sig av med överflödet - inte bra.

Om man vet med sig att man äter alldeles för lite protein, finns givetvis kosttillskott att köpa. Dock så tror alla som börjar träna att de måste äta massa protein för att kunna bygga muskler, så är inte fallet.

Mest proteiner finns i Ägg ,Kyckling fisk. keso, ost bla .

Tack för kompletterandet! Menade inte att kolhydrater var musklernas byggstenar, utan att de tillför energin som proteinerna behöver för att kunna bygga, men uttryckt mig kanske inte helt korrekt.:banana: Tilläggas bör att även innan ett hårt träningspass behövs kolhydrater, så tokträna på tom mage är bara dumt, då tas energin från proteiner och musklerna bryts ner.

Senast ändrad av en moderator:

Dricker ibland ett näringstillskott med proteiner som jag tycker är jättegott! Lätt att få i sig en bra måltid före eller efter träning, eller till frukost när man har svårt att äta på morgonen. Finns i olika smaker och blandas lätt med mjölk eller juice. Så det finns absolut goda grejor.

Dricker ibland ett näringstillskott med proteiner som jag tycker är jättegott! Lätt att få i sig en bra måltid före eller efter träning, eller till frukost när man har svårt att äta på morgonen. Finns i olika smaker och blandas lätt med mjölk eller juice. Så det finns absolut goda grejor.

wiii:laugh: tror du håller på å rädda mig nu:D kan du säga någon som du tkr är god som man kan testa?:)

Om du äter mycket ägg, tänk på att proteinet är i vitan och gulan innehåller kolestorol, så ät lagom mycket ägg-gula!
Klassisk träningsmat för gymkillar är pasta med tonfisk - enkelt och med både kolhydrater och protein. Kycklingfiléer är lite godare.
Kikärter är också proteinrika.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 664
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 299
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 619
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar