Mat i örat...

Sv: Mat i örat...

KL
Känner inte alls igen era kladdproblem. Hur gamla var era när de började äta själva och kladda så? Vår son är drygt 1 1/2 år och äter hyfsat själv men började nog rätt sent. Fortfarande får/vill han ha hjälp emellanåt, tror hans middagar blir ungefär 50/50 äta själv/få hjälp (är ingen storätare heller så en del i det är att lura i honom mat när han pysslar med annat). Men så går han inte på dagis heller, där tycks barn bli duktiga på att äta själva...
 
Sv: Mat i örat...

KL
Känner inte alls igen era kladdproblem. Hur gamla var era när de började äta själva och kladda så? Vår son är drygt 1 1/2 år och äter hyfsat själv men började nog rätt sent. Fortfarande får/vill han ha hjälp emellanåt, tror hans middagar blir ungefär 50/50 äta själv/få hjälp (är ingen storätare heller så en del i det är att lura i honom mat när han pysslar med annat). Men så går han inte på dagis heller, där tycks barn bli duktiga på att äta själva...


mina har inte velat bli matade alls - så de började liksom äta själva från första början... dagispersonalen var mycket imponerade av E som ville äta med gaffel och inte bli matad med sked när hon började på dagis vid 1,5 års ålder... vi hade inte tänkt på att det kanske inte är så vanligt för hennes storebror gjorde ju likadant...
 
Sv: Mat i örat...

Nej min tjej gör inget sådant.. jo hon använder sitt hår som servett :smirk:.
Annars äter hon sand. Hur mycket som hellst, sitter och bara vräker in, spade efter spade.
Har fått börja med napp för att kunna ha henne ute!! bajsar grus tom, irriterande för det är helt omöjligt att få bort om hon inte duschar. :crazy:

Har faktiskt en bild på henne när hon är helt ren (ja 5 minuter efter att kortet togs va hon och åt sand... :crazy:)
Rene001.jpg
 
Sv: Mat i örat...

KL
Känner inte alls igen era kladdproblem. Hur gamla var era när de började äta själva och kladda så? Vår son är drygt 1 1/2 år och äter hyfsat själv men började nog rätt sent. Fortfarande får/vill han ha hjälp emellanåt, tror hans middagar blir ungefär 50/50 äta själv/få hjälp (är ingen storätare heller så en del i det är att lura i honom mat när han pysslar med annat). Men så går han inte på dagis heller, där tycks barn bli duktiga på att äta själva...

Dottern äter helt själv och har gjort sista månaderna.
(18 månader i helgen)
Hon har faktiskt aldrig kladdat speciellt mycket, bara sådant hon har tappat.
Går inte heller på dagis.
Sonen skulle vi kunna mata än å andra sidan (5 år) om vi bara gjorde det skulle han tillåta det. *lat*
Har heller inte kladdat speciellt mycket, började inte äta ordentligt själv förens dagis vid 2 års ålder. Men han är matvägrare och hade hellst sett till att slippa äta helt vissa dagar, dottern är tvärs om, äter som sagt allt... *pekar på mitt sandinlägg lite högre upp*
 
Sv: Mat i örat...

Ha,ha...Jaa, under småbarnsperioden hade jag behövt en hund.

Min mellanson har alltid varit snabb som en pil och så var han även vid måltiderna. Innan jag hann att blinka så torkade han (nästan) alltid munnen på gardinerna:crazy: Sedan brukade han få ständiga utbrott vid matbordet så att mat och bestick flög som projektiler i köket.

Min dotter däremot var som en prinsessa direkt vid maten. Hon har alltid ätit omständigt och länge. När hon var ett så åt hon yogurt med sked utan att spilla en droppe.

Minsta sonen var normal i sitt ätande. Men en gång så hade jag köpt ett happy meal till honom. Han var nog ca 3 år. Han satt och åt pommes med god vitlöksdip till, då kom storebror 8 år och tog en pommes och lite dip. Lilla sonen blev så arg så han kastade dipen rakt upp i luften så den kraschade i taket, sedan tog den vägen över köksluckorna innan den slutligen landade på golvet. Jag lovar, jag hittade gammal dip ett år senare. Den lilla burken spred sig som ett glassplitter över hela köket!!! Det syns fortfarande märken i taket som inte går bort och ändå är det 4 år sen.

Nu är barnen 14,12 och 7 år gamla så måltiderna är ganska lugna, men ett tag så kändes det som att befinna sig i Gaza-remsan under våra gemensamma måltider!

//millus
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 437
Senast: amsway
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 353
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 300
Senast: Farao
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 042
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp