Mat åt marsvin?

D

Drusilla

Klarar sig marsvin utan pellets ifall de har fri tillgång till hö, och får grönsaker varje dag? Jag har ganska många marsvin, så de kan inte få sådär jättemycket grönsaker varje dag, men de brukar få lite varje dag i alla fall. Om man nu väljer att inte ge pellets (förutom ifall det är någon som absolut behöver det då), vilka måste ha pellets? Typ, dräktiga honor osv?

Sv: Mat åt marsvin?

Man behöver inte ge så mycket pellets åt marsvin. Man kan nog ge lite någon dag, men inte så mycket måste man ge. Det går bra med hö och grönsaker. De får äta så mycket hö de vill, för de blir inte så tjocka av det. Om de äter för mycket pellets kan de bli tjocka, om du tycker att någon är tjock så kan du ge mindre pellets.

Men ingen är tjock, alla är alldeles lagom, och de får ca en halv dl pellets om dagen. Ibland lite mindre.
Men det var någon som skrev här förut att hon inte gav pellets till sina marsvin? Bara de som var dräktiga osv? Men att hon hade ställt ut nån i pet eller så och det hade gått jättebra?
Jag menar, jag ställer ju ut mina marsvin, så de får ju inte bli för smala...

Vuxna marsvin som inte är digivande eller som är dräktiga som får bra hö, grönsaker och frukt som dom skall behöver ingen pellets. Verkar marsvinet tunt så är det klart att man skall ge men annnars så kan man gott låta bli.
Vet fler uppfödare som inte ger pellets till andra än dom som behöver dvs växande, dräktiga, digivande och tunna marsvin och då som komplement när man har dåligt hö (näringsfattigt). Jag hade lite för dålig hö innan men nu har pellets dragits in hos flera av mina marsvin då jag fått tag på bra hö.

Ett marsvin som inte är dräktigt klarar sig bra utan pellets men måsteALLTID ha tillgång till bra hö! Ett dräktigt marsvin ska däremot ha lite pellets varje dag! :)

LYCKA TILL! :banana:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 768
Senast: Roheryn
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 504
Senast: Acto
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka