Master rankad sjua

Mabuse

Trådstartare
Master är nu rankad som nummer sju bland dressyrförärvarna i världen, enligt den nya rankningen för 2007.

Källa: Ridsport

Lite sorgligt i sammanhanget att vi bara har en hingst (med tveksam fertilitet) i Sverige som för det blodet vidare, när nu ASVH för en gångs skull lyckats få fram en avelsstjärna - och så har man inte tagit vara på det.

Master har ju haft flera söner som tagits ur avel. Är det någon av dem ni tycker borde ha funnits kvar? Av dem som fortfarande finns i landet, alltså?

Sv: Master rankad sjua

Antar att du främst tänker på halvblodssidan. men jag kan inte undgå att tänka på förlusten inom svensk ridponny i och med att Mastersonen Vermont kastrerades, 2 godkända hingstar i sin första fölomgång + att hans avkommor verkligen visade hans starka nedärvning på ponnychampionatet.....
Där talar vi om att sätta en äkta SVENSK ridponny på kartan.

Nu finns ju hans halvbror Chirlon tillgänglig i avel, så Ceylons hingstlinje kan leva vidare.

Jag tycker att det är jätteroligt!

Hoppas att Impuls får ordning på sin fertilitet och att Master lyckas få in någon till son i aveln. Ceylon var ju 21 år när Master tillverkades så jag vill inte ge upp hoppet ännu;)

Jag skulle önska att Tip Top fanns tillgänglig för svensk avel!

Instämmer verkligen!

Tycker att det är så tragiskt för aveln att han kastrerats!

Jag tycker att det är jätteroligt!

Hoppas att Impuls får ordning på sin fertilitet och att Master lyckas få in någon till son i aveln. Ceylon var ju 21 år när Master tillverkades så jag vill inte ge upp hoppet ännu;)

Jag skulle önska att Tip Top fanns tillgänglig för svensk avel!

Hehe. Jag äger ett Master-sto, och hon har en bror e Tip Top :D
Egna uppfödningar.

Men Masters "linje" lever väl vidare med Briar, Okeanos(stavas kanske inte så) och sedan har ju Briar Biggles...OCH sen så Masters son Magini lever ju fortfarande,Magini är ju även pappa till Briar och Okeanos:D.. Eller har jag fel?..:S

Du har helt fel.

Briar e Magini e Maraton e Utrillo

Masters farfar Jovial är morfars farfar till Maraton, det är det närmaste du kommer!

Jag rättar mig själv eftersom ingen annan gjort det;)

Jovial är morfars far tll Maraton.

Jag har också en Master- avkomma. En 10-årig valack.

19434333.jpg

Tip Top finns inte tillgänglig för allmän svansk avel nej, men det föds iaf ett antal Tip Top-föl varje år fortfarande! :)

På skolan har vi ett som föddes ett par veckor sedan, och ett till är på väg!
Så kanske kan det komma fram en godkänd hingst efter honom? Det är Kyra själv som handplockar vilka av våra ston som ska betävckas med honom, plus att hon har nog några egna också.

Det som är fött ser faktiskt riktigt fint ut :love:
(Mamman heter Desna och är e. De Niro - Herkules, mormor Heba är Elit och bl.a mor till hingsten Washington 751)

Fast det är din skola och hans uppfödare som är licenshållare, och som jag förstod det förra året gällde det bara för egna ston. Rätta mig gärna om jag har fel:)

Det var det jag sa, att han inte var tillgänglig för allmän avel ;) men att det fortfarande finns chans att hingstlinjen lever vidare!

Då fattar jag;)

Hoppas att han blir tillgänglig för alla intresserade!

Det var en Napoleon-son som bara var i avel ett år, som treåring, och som efter att han togs ur avel gick svår dressyr. Inga reggade avkommor enligt blup.

Framgick det i Ridsport artikeln hur denna ranking var gjord?
1 Donnerhall Old 81 Donnerwetter (Han) Markus
2 Weltmeyer Han 84 World Cup I Absatz
3 Jazz KWPN 91 Cocktail Ulster
4 Lauries Crusador xx Han 85 Welsh Pageant High Top
5 Warkant Han 83 World Cup I Grande
6 Davignon I Han 88 Donnerhall (Old) Pik Bube
7 Master SWB 88 Ceylon Iran
8 Ferro KWPN 87 Ulft Farn (Hol)
9 Ehrentusch Rhine 84 Ehrensold (Han) Rheingold
10 Florestan I Rhine 86 Fidelio (Han) Rheingold

Om man utgår från FEIDRank07 ( 01.10.2006 to 30.09.2007) http://www.wbfsh.org/?GB/Rankings.aspx och räknar ihop poängen på de 3 främsta avkommorna så ligger Master ännu bättre till, faktiskt på en 3:e plats.
1. Donnerhall
(Donatha S 1726, Digby 1465, Douglas Dorsey 1455=4646)
2. Warkant
(Wansuela Suerte 1702, Wunschtraum 1333, Wat a Feeling 1201=4236)
3. Master
(Max 1763, Tip Top 1295, Vivo 1058=4116)

Ytterligare en rad SWB hingstar har 2 avkommor med på denna Ranking. Bellini, Chapman, (Gauguin de Lully), Bernstein och Amiral.

Det är verkligen tragiskt att Master inte har blivit bättre tillvaratagen, om han hade verkat i de kontinentala avelsförbunden med dessa resultat, hade det säkert tagits fram en uppsjö av söner.

Tenderar de svenska uppfödarna att gå över ån efter vatten?

Det var en Napoleon-son som bara var i avel ett år, som treåring, och som efter att han togs ur avel gick svår dressyr. Inga reggade avkommor enligt blup.

Tackar. Trist att det inte blev reggade avkommor. Fortfarande hingst/ i livet?
U

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka