Master rankad sjua

Sv: Master rankad sjua

Tenderar de svenska uppfödarna att gå över ån efter vatten?

Ja men är det inte ganska säkert att det är så? Jag hoppas innerligt att uppfödare/ryttare snart inser att gräset inte alls är så mycket grönare på andra sidan, vi har faktiskt förlorat en hel bunke intressanta hingstlinjer, för att uppfödarna/köparna ansett att det är mer trendigt att avla tyskt/hollänskt. Lyckligtvis lever dessa linjer kvar genom stona, men personligen kan jag tycka att det är trevligt med "svenska" hingstar också. Jag är inte alls emot att vi importerar framgångsrika hingstar och fyller de luckor som saknas (så som vi alltid gjort), men att rata fina svenska hingstar tycker jag är synd. Bayron åkte utrikes förra sommaren, kollar man hingstkataloger några år tillbaka så finns det en del intressanta hingstar som jag gärna sett vara kvar i landet. Med intressant typ, stam etc... Saknar bland annat Sack och Master.. Tip Top och de andra grabbarna.
Någon som vet om Sack lever?
U

Flyinges U och V/W årgångar födda -83 och -84 var inte så lyckade. En stor andel hingstar godkändes som treåringar då de bara visades för hand. Sedan var det bara en ur varje årgång, Uttini och Vivaldi, som klarade bruksprovet. Synd, för det var en del fina hingstar, bl a Ulfung e Ambassadeur - Adam xx som gick OS i fälttävlan med Peder Fredricson.

Håller med dig. Hade gärna använt Bayron förra året men hann inte. Det blev Lambourghini istället.

Sack är registrerad i Danmark men har inga tävlingsresultat där. Har för mig att han ägs av en danska som bor i Norge, hoppas att det är därför.

Jag har ju länge varit en förespråkade för Printonans hingstlinje eftersom den varit framgångsrik i generation efter generation. Hoppas på att Master blir väl använd sina sista år i livet och att han kommer till Sverige och att Chirlon får många bra ston nu när han kommit tillbaka till vårt land!

Sparkar liv i denna tråd igen, för nu blir det ännu tristare i och med att Impuls blev tagen ur aveln här om dagen.

Enligt denna artikel är nu Master rankad som etta som dressyrförärvare.
http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=23719

Lustig parantes är att de två högst rankade Florestan I avkommorna (Faradera och Floresco) tävlar för Sverige.

På nya BLUP sidan (HEJA ASVH och Equipe) går det lätt att se hur lite Master har använts de sista åren. Hingsten är i år 20 år, går det att rädda denna hingst linje som så stadigt har levererat OS och mästerskaps medaljörer i generationer.

Görel som brukar ha koll på danskarna: Har Master någon godkänd son i Danmark? En av hans tävlande avkommor Master Mind DWB, halvbror till Digby finns ju med på listan. Har för mig Master har stått i Danmark, men inte säker på detta.

[QUOTE]Ulfung e Ambassadeur - Adam xx som gick OS i fälttävlan med Peder Fredricson.[/QUOTE]

Liten rättelse bara...Ulfung gick OS med fredrik Jönsson.

Master fick sönerna Giro 983, Maastrich 990, Maxum 991 och Tip Top 962 (exporterad till USA) i Sverige, Matchball i Danmark och Pioneer i USA.

Maistro som J Brink tävlar är väl fortfaranade hingst? Han vann ju kvalitetsfinalen men såldes till Brasilien, tror jag.

[QUOTE]Ulfung e Ambassadeur - Adam xx som gick OS i fälttävlan med Peder Fredricson.

Liten rättelse bara...Ulfung gick OS med fredrik Jönsson.[/QUOTE]

Det är så sant så, Peder red väl Hilly Trip xx?
Strunt samma, huvudsaken är att Ulfung var med i OS;)

Master stod på York Stutteri -06 har jag för mig, kan ha varit året innan också.

Nu när de även kastrerat hans ponnyson Vermouth så ser det mörkt ut:(

Chirlon är ett glädjande tillskott från Printonans hingstlinje men det skulle vara en stor fördel för aveln om vi fick en son till Master som fortsatte att vara hingst, stannade i Sverige, och som var fertil!

Jag tror att det var för att bättra på hans tävlingstemperament.

Hästar från den hingstlinjen är ju talangfulla men kan ha lite väl mycket nerv som kan skapa problem om man inte lyckas matcha den på rätt sätt.

Sack blev såld til en norska i Danmark. Cathrine Rassmusen. Inte säkert stavningen er korrekt.

Jag tror att det var för att bättra på hans tävlingstemperament.

Hästar från den hingstlinjen är ju talangfulla men kan ha lite väl mycket nerv som kan skapa problem om man inte lyckas matcha den på rätt sätt.

Jo, det är tråkigt när det ses mer till eventuellt bättre tävlingsresultat än till en värdefull avelsindivid.

Jag skulle som uppfödare i en sådan situation bli grymt besviken på det förfarandet.

Ingen som undrar varför Vermouth blev kastrerad?

Vermont heter avkomman. :angel:

Vad jag hört så kastrerades han då han dels var mer värd som tävlingsindivid (avel lönar sig inte lika bra) och dels då han redan hade två godkända söner i avel.

Nu när de även kastrerat hans ponnyson Vermouth så ser det mörkt ut:(

Jag tror han heter Vermont, inte Vermouth. Alla det stoets avkommor har namn efter amerikanska delstater.

Han har väl fortfarande tre söner i aveln, eller är de också kastrerade (Valdo, Verdi och Masterpiece)?

Du har helt rätt, var på konsert igår med tillhörande öldrickning, så jag hade inte full koll:D

Jag har för mig att en av sönerna också skurits men minns inte vem.

Vet du (eller någon annan) något om hans möderne, förresten? Verkar vara ett riktigt bra sto, Ballerina, om man ska se till avkommorna. Hon är e: Cedar xx, som är e: Vicke xx-Moderne xx. Moderne xx behöver ju ingen närmare introduktion, men vem var Vicke xx? Låter svenskt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka