Master rankad sjua

Sv: Master rankad sjua

Det finns ytterligare en Master son i USA, Masterpiece CRB 9068 u. xx sto. Vare sig den eller Pioneer 9056 har mer än enstaka avkommor.
Av de svenska sönerna har ju bara Tip-Top blivit använd i någon utsträckning, han blev ju också A-premierad 2007.

Någon som vet stammen på den danske Matchball?

Kan det finnas en chans att Maistro kan bli gdk som prestations hingst, är han extriört av tillräcklig kvalite? Som kuriosa, Dark Ronald som har sina rötter i Örebro trakten, såg hans mormor Magnolia stambokföras 1971, ett resligt sto med den där riktigt mörkröda fuxfärgen, nästan falurödfärg, typisk för Magnat.
Magnolias mormor i sin tur var ett svenskfött oldenburger sto.

Med det så kallade avels framsteget så hoppas man ju att sönerna skall var bättre än fadern.
Det är ju inte bara Master som har svårigheter att etablera sig på hingstsidan, matadorer som Robin Z, Cortez, Landlord har heller inte lyckats få fram söner som anses attraktiva på marknaden. Cortez ligger här bäst till med Chess och Airline H som är hyfsat använda, men håller det ytterligare en generation? Cardento än så länge i samma läge, hans två gdk. söner är också mycket lite använda. Den som motsäger denna trend är Irco Marco som lyckats hålla sina gener populära åtminstone två generationer framåt.
Är det "gamla" bekanta komprometterande, och att man ständigt vill pröva "nytt" blod för att få fram den unikt härstammade hästen som medför dessa konsekvenser?

Jag tror att skillnaden är att Irco Marcos söner visat upp sig på tävlingsbanan mer, och mer framgångsrikt.

Annars så tror jag risken är stor att man uppfattar pappan som bättre, och om pappan finns tillgänglig, varför då använda sonen?

Både Robin Z, Cortez, Landlord och Cardento företräder ju dessutom blod som finns i många tillgängliga hingstar, både inom och utom landet, och det gör ju också att konkurrensen hårdnar, så att säga.

Tip Top tror jag skulle ha kunnat blivit rätt mycket använd, och kanske kunnat lämna en godkänd son, om han inte blivit exporterad.

Giro har jag aldrig sett själv, men nu när Vivo exempelvis (och andra ur samma möderne) har sådana framgångar på tävlingsbanan tror jag han också kanske hade kunnat bli mer attraktiv.

Tip Top tror jag skulle ha kunnat blivit rätt mycket använd, och kanske kunnat lämna en godkänd son, om han inte blivit exporterad.

Han hade ju sonen Trenton 1048 (ue. Gassendi) här, som såldes till Gina Capellman-Lütkemeier, Tyskland.

Kan det finnas en chans att Maistro kan bli gdk som prestations hingst, är han extriört av tillräcklig kvalite?

Han fick 98797=40, 8/9 i hoppning och 888/8 i gångarter på kvalitetsbedömningen och vann Riks i gång.

Mastersonen Forex (med fullblodsmöderne) visades ju för något år sedan på bruksprovet, vet dock inte om han är kastrerad nu.

Men hann Trenton prestera så mycket själv då, i nivå med sin pappa?

Sen är det ju alltid ett möderne också, som uppfödarna kanske tar hänsyn till.

så mycket själv då, i nivå med sin pappa?

Nja, Tip Top vann ju allt utom Talangjakten som 3-åring dvs Riks, breeders o s v som unghäst...svårt att leva upp till.

Liksom Master gjorde. Master kom ju också 3:a i sin första World Cup. Vet faktiskt ingen hingst (i hela världen) som gjort en sådan spikrak karriär som Master.

Trenton fick 989 på sina gångarter uppsuttet vid bruksprovet som 4-åring. Han kvalade till Breeders Trophy som 5 och 6-åring.
Exp ju sommaren som 7-åring.

Jag menar det, Trenton skulle ju konkurrera med sin pappa, och det tror jag var en tuff match.

Trenton skulle ju konkurrera med sin pappa, och det tror jag var en tuff match.
Nu var ju Tip-Top redan exporterad så någon direkt konkurrens fanns ju inte. Han har bara funnits tillgänglig på FAI efter 99, där han förövrigt verkar ha mycket goda resultat. Trentons möderne verkar det inte vara något problem med heller.
Mycket fin film, tack Cat_and_rat, och tack för de andra intressanta upplysningarna också. Gina Capellman-Lutkemeier har ju sedan länge den gamle kämpen Amando f.90 e. Amiral-Indus som dottern Fabienne nu framgångsrikt tävlar, de tycks gilla SWB hästar!
Eftersom Tellwell redan placerat sig i Int I i Tyskland,
Preis des Restaurant LUMEN, Internationale Dressurprüfung Intermédiaire I:Sonntag, 11.05.2008
1. Heike Kemmer (Winsen) mit St. Tropez 67,4,
2. Anja Plönzke (Wiesbaden) mit Le Mont d'Or 67,35,
3. Patrik Kittel (Schweden) mit Tellwell 66,6,
så kanske Tip-Top snart har två svårklass hästar på gång.

Ytterligare en anledning att stärka upp denna unika linje.

Från blup-sidan om Trenton

Omdöme exteriör
Välutvecklad, långlinjerad hingst. Lång något brett ansatt hals, lång manke, kort bog och något sänkt rygg, långt välmusklat kors. Tät fram, nöjaktigt korrekt. Vägvinnande skritt med bra påskjut men något rak fram. Taktmässig, lätt aktiv, elastisk trav me

Omdöme gångarter
Taktmässig, avspänd och vägvinnande rörlig skritt. Taktmässig, välbalanserad trav med god bogfrihet och rörlighet, något svag ryggverksamhet. Galoppen rytmisk, vägvinnande, välbalanserad och elastisk. Avspänd och harmonisk hingst. 989=8,5

Omdöme testryttare dressyr
TR 1: Trevlig, känslig hingst. Tre bra gångarter och bra ridbarhet. God samarbetsvilja. TR 2: Utmärkta gångarter. Bra koncentration, gör ett bra arbete. 9 9

Omdöme hoppning
God framåtbjudning. Svag kapacitet. Misstänksam och svårpåverkbar. Svag kapacitet, därför är den tveksam i sin hoppning. Osäker taxering. 4 6=5

Texten under omdöme exteriör är inte komplett på sidan.

Svart med bläs.

:love:

Trodde att det borde varit en fux? Nactus är väl fux, har iaf bara sett fuxavkommor efter honom. Fast det är klart stoet var väl inte fux. :D

Lite roligt egentligen har ju bara sett en avkomma efter Nactus irl, men blev helt kär.

(Lite bilder hade ju varit hur kul som helst, det måste vara en riktig snygging.)

Såg att frågan ställdes ovan, vill bara ställa om, hur ser chanserna ut att Maistro blir godkänd på prestation? Någon som träffat honom som kan säga om det är en hingst vi vill ha i avel? Jag har bara sett honom uppsutten på bild..
U

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka