Måste skriva av mig lite.. Är så lessen:(

Ä

ÄlskarSnobben

Fick köra in min Fjord val till skara djursjukhus igår. Han har blvitiv behandlad hemma i 4 dagar. Men det har inte gett med sig. Började att han fick boxvila den 6/12 åh har stått inne sen dess. Pga en kraftig blödning i inre böjsenan så vi åkte till Atg åh gjorde ul Åh det visade sig att det var en blödning(som jag skrev innan) åh att han skulle ha boxvila i 4 månd men återbesök i mitten av Feb. Men får gå promenader med han på fast mark(asfalt) När vi kom hem från ATG så har det varit tiktigt halt på vägen från stallet så det har bara inte gått med tanke på hans ben. Kunde böja gå för ngn vecka sen med han. Men nu har han åkt på kolik. Han har haft kolik innan åh då fick han åka till skara djurklinik då oxå. Då satt det en massa som vet. kände med fingertopparna som tur var så fick dom loss på det. Jag hoppas att det är samma som nu. Hade en kvinnlig vet. igår hon hade inte så värst långa armar men kände i tarmen åh kände ingen avföring alls. Inga tarmljud heller. Ska tilllägga att att han hade tarmljud innan vi åkte när vet. var uppe åh gav han smärtlindring då det är 4 timmar till skara. Då hördes det bra.
Men alla fall ingen avföring åh inga tarmljud.. Han har inte ätit ngt sen igår därför tror jag det var att hon inte kände någon avföring.. Do mska göra Ul på han åh även kolla tänderna.. Han är 25 år gammal så hon frågade mig även om hur jag vill göra ifall det går så långt så dom är tvungna att operera... HERREGUD!! kAN INTE!! Vill han bästa men som hon sa han kan ju klara det galant man vet ju inte.. Men det var minst 6 månader som han skulle ha ont eller så.. Vill inte att han ska ha ont. så jag tror inte att ngn operation är ngt att tänka på... .Massvis tårar har kommit åh känner att jag snart har panikångest eller ngt.. Kan inte andas åh stirrar upp mig....

Håller verkligen tummarna för att det ska vara en plugg som sist dom dom får loss på.... Han bajsade inget alls igår.. Men när vi ringde idag så hade han bajsat en hög... Då hade han avföring i tarmen även som hon inte kände.... Hade även tarmljud idag.. Så det är positivt...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Måste skriva av mig lite.. är så lessen:(

Lugn o fin! Det ska nog gå bra det här.
De flesta koliker löser sig ju faktiskt utan operation bara de får rätt vård, vilket han ju får nu :)

Min pålla stod på sjukhus fem dagar för knappt två manader sen, hon hade en allvarlig förstoppning som satt långt in = svår att upptäcka.
Hon fick 50 liter dropp o sondades med 9 liter parraffin olja under denna tid.
Det tog ett tag innan magen kom igång igen men hon är pigg o glad igen o håller på att äta upp sig förfullt igen.

Det är en hemsk väntan, jag vet, du har gjort vad du kan nu, ska hjälpa dig att hålla tummarna!

Uppdatera gärna!

De flesta koliker löser sig ju faktiskt utan operation bara de får rätt vård, vilket han ju får nu :)

Min pålla stod på sjukhus fem dagar för knappt två manader sen, hon hade en allvarlig förstoppning som satt långt in = svår att upptäcka.
Det tog ett tag innan magen kom igång igen men hon är pigg o glad igen o håller på att äta upp sig förfullt igen.

Det är en hemsk väntan, jag vet, du har gjort vad du kan nu, ska hjälpa dig att hålla tummarna!

Uppdatera gärna!
Åh tack för svar.. Ska försöka ta det lugnt. Men jag är alltid sån som tar ut det värsta alltid! Blir lätt rädd åh väldigt ledsen m m.. Vilket är skitjobbigt i vissa situationer.. När man inte kan vara lugn åh sansad...

Han fick dropp på 5 liter igår åh likaså i torsd.. Han sondades på parafinolja i onsdags rätt mkt fick han. Sen dagen efter i torsdags så hade han diarre.. Så fick han b vitamin med. Åh sen smärtlindring åh kramplösande.
Idag skulle dom väl göra Ul åh kolla hans tänder....

Men det känns lite bättre alla fall när hon sa igår att han inte hade ngn avvföring åh han hade bajsat i natt/idag då hade han ju det ändå... Har tänkt lite på om han kanske har ngn tarmficka eller ngt liknande som det fastnar eller så...

Sv: Måste skriva av mig lite.. Är så lessen:(

Men nu får han förmodligen inget att äta, då finns det ju inget som ska ut heller.
Oljan gör ju så att dom får väldigt lös avföring så det är nog inget konstigt med det. Min var jättelös i alla fall, det tog ett par dagar efter att hon kommit hem innan det var normalt igen.

Jag har följt dig och din fjord sedan senskadan. Håller tummarna att det går vägen för er.
Hur du ska besluta inför ev kommande op, är svårt, men du kommer finna ditt svar.
Jag vet hur hemskt man känner sig, men det gäller att ha sin väns bästa för ögonen.

Håller tummarna för er och ett stort lycka till!!

Jag vet faktiskt inte.. Vill hans eget bästa.. Vill ju inte tänka på mig i den situationen men sen så kan han ju lika väl klara sig bra efter operationen åh så.. åh det är så jobbigt... Helt klart bästa vän som du skriver.. Det gör det inte lättare.. .Men vi får hoppas att det vänder åh släpper.. Som jag skrivit innan så har han ju haft liknande då.. åh det kände inte vet. utan såg det på ultraljudet åh det fick dom loss på..... Hoppas hoppas

Men nu får han förmodligen inget att äta, då finns det ju inget som ska ut heller.
Oljan gör ju så att dom får väldigt lös avföring så det är nog inget konstigt med det. Min var jättelös i alla fall, det tog ett par dagar efter att hon kommit hem innan det var normalt igen.
Jo det är sant men det måste ju ha varit positivt att han bajsade även att hon inte kände ngt eller vad tror du?

Usch, jag lider med dig :(! Så jobbigt att inte veta. Men FÖRSÖK att inte ta ut något i förskott. Jag tror att störst chans är det att allt ska lösa sig och att han snart mår bättre igen!

Ja det är väldigt jobbigt. Pratade med dom för en liten stund sen. Åh dom har gett han väldigt lite hö för åh se om han ville ha åh han verkar vara hungrig åh han har inte fått ngn smärtlindring än. Så det låter bra:) Får bara hopaps att det håller i sig!

Jag håller också tummarna för er. Och det märks att du är en klok och omtänksam matte!

Jag hade inte opererat en 25-årig häst, inte bukopererat. Jag fick samma fråga ang min unghäst för något år sen och avböjde buköppning p g a eftervård plus att det finns relativt stor risk för fortsatta problem trots OP.

Vi avböjde dels p g a vi inte ville utsätta hästen för det lidande en buk OP innebär, i eftervård plus den ekonomiska biten. Vår försäkring täckte inte ens hälften av kostnaden trots att det är en A1:a.

Nu gick det bra ändå ska jag säga, han fick dropp och kramplösande, sköljdes och fick stå kvar på Hbg i 3 dygn. Vår häst hade utvecklat tarmvred så det var mkt allvarligt och trots detta gick det bra så håll hoppet uppe! Jag vet hur lamslagen man blir och att det är lätt att tappa modet, håller tummarna för din häst.

Tack:) Sak ringa vid 22:00 igen..

Jag hade inte opererat en 25-årig häst, inte bukopererat. Jag fick samma fråga ang min unghäst för något år sen och avböjde buköppning p g a eftervård plus att det finns relativt stor risk för fortsatta problem trots OP.

Vi avböjde dels p g a vi inte ville utsätta hästen för det lidande en buk OP innebär, i eftervård plus den ekonomiska biten. Vår försäkring täckte inte ens hälften av kostnaden trots att det är en A1:a.

Nu gick det bra ändå ska jag säga, han fick dropp och kramplösande, sköljdes och fick stå kvar på Hbg i 3 dygn. Vår häst hade utvecklat tarmvred så det var mkt allvarligt och trots detta gick det bra så håll hoppet uppe! Jag vet hur lamslagen man blir och att det är lätt att tappa modet, håller tummarna för din häst.
Ok tack för svaret.. Det är just det jag tänker på angående operation.. Men får som sagt verkligen hoppas att det släpper som sagt..

Håller tummarna för er, och uppdatera om hur det går för er.

Håller tummarna för er, och uppdatera om hur det går för er.
Ringde nu vid tio åh han har ätit åh han vill ha mer men det gav dom han inte.. Sen så har han bajsat inte mkt men han har ju inte ätit så mkt heller så det är ju inte så konstigt.. Sen dricker han + att dom inte har gett han smärtlindring alls idag så det var igår vid 15:00 då jag är osäker nu på om dom gav han smärtlindring vid 19:00 men det är ju alla fall jättebra! Så vi hoppas nu!:) Det är hoppfullt:)

Uppdatera gärna!
Nu har vi fått reda på att han inte har fått ngn smärtlindring alls idag vilket är jättebra åh han äter åh vill ha mer mat åh han dricker åh han har bajsat.. Så det är verkligen hoppfullt:)

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Celinehenn
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 135
Senast: tott
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 248
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18