Måste ponnyn vara skodd på tävling?

Sv: Måste ponnyn vara skodd på tävling?

Kanske det var samma som hände min häst... efter 4 år utan skor kunde hon äntligen gå på de flesta underlag när jag var tvungen att sko henne för en maraton... nu, et år senare, kan hon fortfarande inte gå barfota på grus eller asfalt. Det har ingenting med hovslagaren att göra.

Men i TRV från både 2010 och 2009 så står det att "Hästar får skos med valfritt slag av skor" och "Hästar som deltar i maraton måste vara skodd på alla fyra hovarna. Dispens beviljas ej."
Så stod det 1996 och 1999 också :D (stenåldern!)

så ni menar att jag skott mina hästar i flera år utan anledning (de som klarar att gå barfota) ? Sjukt att en viss TRperson bestämmer hipp som happ hur tr ska tolkas. För några år sedan fick en tävling ställas in pga att en annan färgstarkTR person sa nej till dispens rörande ett annat ämne. Så himla tråkigt att TR ska hindra folk från att tävla, vilket jag tror blir följden så länge det står i TR att hästen måste skos. Jag tvekar ofta om det är värt att betala 600-900 för att sko sin shettis när han går lika bra utan skor.

Du är inte ensam! Att de "där uppe" inte förstår att var och en kan ta hand om sin häst själv och bedöma tävlingsskick själv kan jag här nere inte förstå.

En tävling körde jag min häst i vagn 1 mil till tävlingen på varierande underlag. Dagen efter var det vet besiktning och den var på rullgrus som låg på asfalt, min barfotahäst (en travare) nickade såklart till några gånger och veterinären avbröt mig. Jag tvingade honom att låta mig springa upp på ren asfalt och då gick det. Allt detta för att tävla i ett ridhus timmen efter i dressyr och precisison. Dressyren kom jag trea i och det var vår allra första tävling :) Nästa tävling gick i sandskog och det var maraton, TR tvingade mig att slå på skor inför 4 km sandskog i lätt klass.

Jag måste ha haft tur vad gäller mina hästars hovar. De är barfota nästan jämt, men blir det riktigt eländig blankis eller dylikt så har det hänt att jag skott en gång. Men det har inte varit nåt problem att sko av sen, tack och lov.

Håller med att det är tokigt att hästar som går bra barfota ska vara tvungna att skos.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
583
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 168
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar