Måste ponnyn vara skodd på tävling?

annaa

Trådstartare
Har fått förfrågan av en tjej om hon får låna min guldklimp för träning o tävling.
Men funderar på en sak..
har hört att hästarna måste vara skodda vid tävling, stämmer det? Finns ingen typ av barfota boots som är godkända isf?

Sv: Måste ponnyn vara skodd på tävling?

Har aldrig hört att de måste vara skodda! Står inget om det i TR vad jag vet! I alla fall inte inom dressyr, hoppning, trav, terräng eller galopp. Kan inte tänka mig det är speciella "skor" regler för körning.

(Rätta mig någon om jag har fel)

I maraton-momentet måste hästen vara skodd. Dressyr- och precisionskörning får man tävla utan.

TR V Mom 509 Skoning
1. Hästar får skos med valfritt slag av skor, men skor med vikter är förbjudna. Under tävling får endast tappad eller skadad sko bytas.
2. Hästar som deltar i maraton måste vara skodd på alla fyra hovarna.
3. Hovslagare skall finnas tillgänglig under maratondagen.

Förut var det krav på skor inom distans, men det är borttaget nu.

Jag skulle dock aldrig våga mig på att rida distans utan skor här i sverige :crazy:

Nej inte distans kanske. Beror ju iof på vilka vägar och vilken distans. Själv så har jag bara ägt hästar med kassa hovar:( Så har aldrig haft en barfota häst!

I maraton-momentet måste hästen vara skodd. Dressyr- och precisionskörning får man tävla utan.
TR V Mom 509 Skoning
1. Hästar får skos med valfritt slag av skor, men skor med vikter är förbjudna. Under tävling får endast tappad eller skadad sko bytas.
2. Hästar som deltar i maraton måste vara skodd på alla fyra hovarna.
3. Hovslagare skall finnas tillgänglig under maratondagen.

Som Anna_ skriver måste hästen vara skodd i maraton, men inte dressyr/precision.
MEN man får använda sk barfotaboots istället för "järnskor", jag har frågat personligen...

Maratonkörningen innebär många km på olika underlag så som hårda grusvägar, asfalt och gräs och det slits oerhört på hästarnas hovar så det är anledningen till att kravet finns. För att hästarna skall klara en sådan här tävling så måste man ju öva innan och vi kör uppemot 1 mil i genomsnitt per dag under tävlingssäsong och det kräver sin hovslagare. Vi får skor var 4:de vecka under träning och tävlingsperioden för att järnskorna skall hålla. Har även upplevt att hästarna vågar "ta för sig" mer när man sätter skor på dem. Och det har man ju nytta av i dressyren tex :D

Tror nog att de flesta som vill träna och tävla aktivt väljer att sätta på sin häst skor utan att den reglen finns.

Det har jag aldrig sett faktiskt, jag har sett CR på 4 mil (men det är väldigt ovanligt), men det är ju oxå CR och inte tävling om man ska räkna noga ;)

Ja kortaste sträckan är ju 5 mil så....;)

Nej, det stämmer inte. Jag körde maraton i Eskilstuna 3/10 2010 sträckan var E på 5 km och 4 hinder. Det längsta maratonet jag kört i min klass (LA) är 9 km och då var det A, D och E sträckorna totalt.

Precis, jag snackar ju distans, och där är den kortaste sträckan visst 5 mil

Tråden låg ju inte på körning ursprungligen.

Senast ändrad:

Vad menas med detta? När jag tävlade min barfotahäst fanns det absolut inga möjligheter för dispens från skotvånget, så jag var tvungen att slå på damen tunna travskor för att köra 4 km i sandskog! Vi tränade ca 1 mil grusväg varje dag utan skor annars, så det var oerhört synd att göra hål i hennes fina fötter. Det kostade mig både hovslagare och flera månaders rehabilitering av fötterna..
Nu kör jag shettis som inte heller har skor och jag skulle gärna tävla honom barfota.
Exakt vem pratade du med?

Ja det har jag också hört från Marie Ågren.

Låter ju tråkigt att behöva rehablitera sin hästs hovar för att ha anlitat en hovslager en gång :confused: En bra hovslagere är guld värd :)

Vad menas med detta? När jag tävlade min barfotahäst fanns det absolut inga möjligheter för dispens från skotvånget, så jag var tvungen att slå på damen tunna travskor för att köra 4 km i sandskog! Vi tränade ca 1 mil grusväg varje dag utan skor annars, så det var oerhört synd att göra hål i hennes fina fötter. Det kostade mig både hovslagare och flera månaders rehabilitering av fötterna..
Nu kör jag shettis som inte heller har skor och jag skulle gärna tävla honom barfota.
Exakt vem pratade du med?

agtatoon skrev:
Ja det har jag också hört från Marie Ågren.

Låter ju tråkigt att behöva rehablitera sin hästs hovar för att ha anlitat en hovslager en gång En bra hovslagere är guld värd

Japp Jag och Agatoon har samma källa.
Kollade detta med henne i våras eftersom jag funderade på att ha min ponny barfota. Nu har det tyvärr inte funkat på honom...

Har lyckats radera mailen, så jag kommer inte ihåg exakt vad hon sa, men den typen som H**ks har skulle vara godkänd, fattade jag för.

Det är ju bra om såna sorters skor är tillåtna! Men det är ju märkligt att sånt inte står i TR i så fall... Att man ska måsta veta vem man ska prata med för att få reda på vilka extra regler som är "i sportens anda" eller motsvarande :grin:

som vanligt inom den sk körkommitten....När exakt kom denna regeländring?!

Vad menar du agtatoon? Det tar ca 3 månader innan sömhålen försvinner helt efter en skoning, och det krävs speciell rehabverkning för att minimera skadan efter sömhålen. Då krävs verkligen en bra hovslagare.

jag vet inte, men jag är ganska säker på att jag nån gång läst/hört att såna skor inte var tillåtna.

Men i TRV från både 2010 och 2009 så står det att "Hästar får skos med valfritt slag av skor" och "Hästar som deltar i maraton måste vara skodd på alla fyra hovarna. Dispens beviljas ej."

Nu står det ju faktiskt valfritt slag så då måste det ju vara grönt. Är det nån som har äldre TR och vet om det stod annorlunda där?

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
583
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 168
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar