Måste nog avliva min katt...

Mayalv

Trådstartare
Ja nu har jag nog gjort allt jag kan komma på. Har en mkt mkt gammal katt som jag nog måste ta det jobbiga beslutet att avliva. Men det känns ju hemskt med tanke på att han ser pigg och frisk ut. Problemet är att han helt plötsligt kissar inne OCH på flera nya människor som inte luktar "hemma". Han kissar ner hästarnas hö så fått kasta massor osv. Sen har han helt från ingenstans börjat ge sig på hundarna, de kan bara stå ute och lukta i trädgården så kommer han farandes och flyger på dem. Inga skador mer än rivmärken på rumpa på yngasta hunden. I vilket fall som helst så har vet kollat honom och bara kunnat hänvisa till hans höga ålder. Suck.. känner mig som en mördare men va tusan ska jag göra? :cry:

Sv: Måste nog avliva min katt...

Det är inte ovanligt att katter blir lite dementa när dom blir gammla. Mina föräldrar har kvar min gamla hankatt hemma och han har kissat inne lite då och då i flera år, främst på främmande väskor och liknande. Nu är väl dock det mesta inkissat ( :crazy: ) så nu kissar han inte lika ofta längre och dom är noga med att folk som kommer och hälsar på hänger undan sina saker så det inte luktar främmande.

Förstår att det är ett tungt beslut.

Hade stått ut med lite då och då men min herre kissar flera ggr om dagen där han inte ska. Men sen har vi ju haft honom i 20(!) år så de är ju inte bara att avliva hur som helst. Han förstår inte ens själv att han kissar verkar det som så de är ju inte mkt man kan göra mer än att torka..

han mår ju uppenbarligen inte så bra i sinnet. ni har haft honom i 20 år och därför är det svårt, jag förstår det men det är också väldigt egoistiskt. det är väl bättre att avsluta hans dagar på ett värdigt sätt?

våran katt gjorde samma sak, kissade överallt inne på slutet. även i soffan där han sov :crazy: han var också 20, hade en del andra problem också. avlivades igår. känns bra även om det är sorgligt eftersom han inte mådde bra på slutet.

Visst känns det egoistiskt att ha honom kvar om han mår dåligt. Men han är kollad av veterinär dels "vår" veterinär och på djursjukhuset. De flesta säger att han är otroligt fin för sin ålder osv. Bra värden osv. Men visst är det märkligt att han attackerar hundarna (som visserligen jagade honom för många år sedan men som sedan länge varit hans kompisar) Och att han kissar inne och på människor. Men fick jag önska så skulle jag gärna höra veterinären säga att dem tycker att han ska avlivas för hans eget bästa... Men de är de ju ingen som säger *suck* det är därför jag känner mig som en mördare av min gamle vän.

Urk.. ja då vet du hur det känns att vara den som ska ta beslutet. Det är betydligt lättare att vara logisk om man inte är den som ska ta beslutet. Men har bestämt mig nu, nästa vecka får det bli till att ringa veterinären så han kommer hit. Vill avliva hemma så han känner sig trygg. :cry:

Förstår att det känns tråkigt men innerst inne så tror jag att du vet att du gör det som är bäst för din vän! Han mår ju uppenbarligen inte bra och det är ju hans välbefinnande som ska sättas i första rum. *Tröstkramar!*

Liknande trådar

Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 465
Senast: Murphy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 065
Senast: Icfafn
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 546
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38