måste man spruta inflammerade leder?

Albatross

Trådstartare
Då min häst har en lång skadehistoria bakom sig med många sprutningar av leder har jag börjat fundera över denna behandlingsmetod. Är det inte så att veterinärer tar till denna metod lite väl snabbt i många fall. Av de fall som jag har varit med om (både min egen häst samt andras) har ledinflammationerna alltid varit sekundära skador (dvs. de har varit följden av något), ändå är de veterinärer som jag träffat mycket snabba med att spruta. Varför?

Nu i augusti fick min häst konstaterat hovledsinflammation och veterinären ville spruta leden. Jag ifrågasatte detta beslut och frågade honom om en sprutning verkligen är nödvändig och om inte en ledinflammation kan läkas ut genom enbar vila – veterinären medgav att jag hade rätt men försökte ändå övertala mig till en ledsprutning då den påskyndar läkningen (någon annan förklaring fick jag inte, men det kan bero på att veterinären var mycket stressad vid besöket).

Min fråga är nu: varför sprutar man inflammerade leder, är det enbart för att påskynda läkningen?

Med min häst gjorde jag så att jag INTE sprutade utan släppte ut den i en stor och platt hage (med en massa gräs i) tillsammans med två lugna (och gamla) kompisar – hästen blev helt frisk.

Sv: måste man spruta inflammerade leder?

Hur länge gick din häst i hagen innan den blev frisk? Hur halt var den innan?

hästen var ungefär en halv grad halt (var halt endast i trav, ej i skritt) innan jag släppte honom i hagen. Efter ca två veckor (runt 10 dagar) var han helt ohalt - sen fick han gå kvar i hagen i totalt två månader (för att läka ut helt) innan vi började promenera. Hagen som han gick i var som sagt platt och drygt 6 hektar.

Det där är jag också intresserad av. Risken vid ledsprutningar är ju alltid att man får in nåt oönskat skit in i leden och med tanke på hur många ledsprutningar som görs varje år undrar jag ibland hur många som skulle haft en bättre diagnos om de slapp... Och det är heller inte riskfritt att spruta kortison tex.

Jag tror mycket på vila och hästars kapacitet för självläkning. Men det innebär ju att hästen måste stå, ofta väldigt länge, kanske upp till ett år och ibland mer. Hur många har det tålamodet? Sen tror jag också att många hästar både skos och verkas helt åt skogen och att många ledskador härrör därifrån och likaså att många konvalecenter skulle tillfrisknat snabbare med bättre (dvs korrekt) hovvård.

Det här är bara mina egna ödmjuka tankar och funderingar, inget jag har några som helst bevis för.

Nu är inte jag så haj på ledinflammationer men är det inte så att detta är en sekundär skada. Jag hade nog försökt ta reda på varför den får inflamationer. Kan ju vara snebelastning tex. Har du någonsin haft ute en kiropraktor eller en equiterapeut?

Jo, ledinflammationer är sekundära skador. Och i mitt fall vet jag vad de beror på - det som jag har reagerat på vid mina klinikbesök är att veterinärer är så snabba med att behandla (genom sprutning) den inflammerade leden med motiveringen: "Vi behandlar denna led först, så får vi se sen"-

Lånar knapp..

Man sprutar för att påskynda läkning ja. Inte bara för att allt ska gå så himla snabbt som möjligt, utan för att en del ledinflammationer helt enkelt inte självläker, och när/om de gått länge med en ledinflammation börjar man få obehagligt stor risk för följdproblem, t ex pålagringar. Och då blir prognosen mkt sämre.

Och eftersom det ofta är svårt att veta innan om det här är en som läker ut eller ej så brukar man rutinmässigt spruta.

MEN, självklart finns det andra faktorer som spelar in, t ex att ägaren vill ha sin häst tillbaka i arbete så snart det är rimligtvis möjligt. Och två månader brukar inte räcka för att självläka ut, utan det kan ta mycket längre tid än så.

Sen finns det såklart väl 'sprutglada' veterinärer. Som sputar 'allt'. och där kan man mycket väl ifrågasätta.

Under 1 grads hälta på böjprov, i komb med problem (dvs att ryttaren upplever problem) brukar hos de veterinärer jag anlitas INTE sprutas. Utan det är vila, ev boxvila och så butta, opticorten eller liknande 'allmänt verkande' antiinflammatoriskt. Det brukar hjälpa. (Naturligtvis måste man se så det inte är orsakat av felaktig skoning eller träning etc). Det brukar inte röntgas rutinmässigt i dessa fall vilket jag både kan se fördelar och nackdelar med.

Över en grads hälta och problem brukar lokalbehandlas (fortf 'mina' veterinärer jag talar om), dvs sprutas. Om hästen är ½ grad halt men har problem fortfarande efter första behandlingens konvlescens brukar en andra sputning göras. Finns det mindre än en grads böjprovreaktion men inte problem sprutas det inte om.

Valacken hade dubbelsidig kotledsinflammation fram, hovledsinflammation VB och HF samt kotledinflammation VB 2001. INGEN kunde fatta varför till en början, han hade haft 2 månader konvalescens för något annat innan. Han var 2 - 3 grader halt efter böjprov. han sprutades INTE, helt enkelt för de inte ville spruta så många leder utan att veta orsaken. Efter mycket om och men kom vi fram till att det var erlichios, och han behandlades för det och ledinflammationerna försvann.

När han var 1 grad halt på böjprov från VB, och initialt sparade VB och jag upplevde rejäla problem i ridningen sprutades han däremot. Hade jag INTE upplevt problem i ridningen och han inte haft initiala problem hade man inte sprutat.

Så, sprutgalna veterinärer finns det nog, men MIN erfarenhet är att de flesta tänker efter iaf lite innan de sprutar. Och man sprutar för att påskynda läkning och minska risk för pålagringar etc.

Dock finns det alltid en risk att man får skit med sig in i leden, och det kan innebära slutet för hästen, så det är bra att fndera en extra gång.

Och så lite på 'flumavdelningen'. Min equiatriker anser att det är av ondo att gång på gång spruta. Spruta gärna en gång om det är berättigat, men hon tycker inte om det här med att spruta gång på gång utan hävdar att de de facto kan göra hästen SÄMRE och att det är bättre att istället för att spruta gång på gång ge hästen tid att dra igång sitt eget självläkningssystem. Dvs pruta första gången, men ge fasiken i att spruta om och om igen. (OBS, detta är hennes åsikt och jag säger varken att jag stödjer den eller vänder mig emot den)

Det är ju en väldigt lindrig hälta. Min var ohalt initialt men visade tre grader vid böjprov. Den blev *inte* bättre av bara hagvila (snarare lite sämre). Först efter att den hade sprutats började den långsamt bli bättre.

Tack för ett givande svar :) .

Alexandra_W skrev:
Lånar knapp..

Man sprutar för att påskynda läkning ja. Inte bara för att allt ska gå så himla snabbt som möjligt, utan för att en del ledinflammationer helt enkelt inte självläker, och när/om de gått länge med en ledinflammation börjar man få obehagligt stor risk för följdproblem, t ex pålagringar. Och då blir prognosen mkt sämre.

När ledinflammationer inte självläker, beror det då till största delen på att hästen har gått med denna inflammation länge? Eller finns det även andra faktorer? Det är ju sant att en veterinär inte kan avgöra om det handlar om en inflammation som kommer att självläka eller ej, därför kan jag i viss mån förstå att man ibland sprutar "för säkerhets skull", samtidigt känns det ibland som att det har blivit rutin att spruta hästar med ledinflammationer.

Under min hästs skadehistoria har jag träffat fyra veterinärer, varav tre använde sig av samma metod: böjprov, om hästen visar hälta så bedövas leden, därefter röntgas den aktuella leden samt sprutas. Eventuella förslag från hästägare viftas bort med argumentet "det där kan vi ta senare, först skall denna led behandlas". Under 2,5 års vistelse på kliniker har jag endast träffat en vettig veterinär - tyvärr har han gått i pension nu.

Alexandra_W skrev:
Och så lite på 'flumavdelningen'. Min equiatriker anser att det är av ondo att gång på gång spruta. Spruta gärna en gång om det är berättigat, men hon tycker inte om det här med att spruta gång på gång utan hävdar att de de facto kan göra hästen SÄMRE och att det är bättre att istället för att spruta gång på gång ge hästen tid att dra igång sitt eget självläkningssystem. Dvs pruta första gången, men ge fasiken i att spruta om och om igen. (OBS, detta är hennes åsikt och jag säger varken att jag stödjer den eller vänder mig emot den)

Även om detta kanske hör till flumavdelningen, lät det mycket intressant och "logiskt". Fördelen med duktiga "alternativbehandlare" är att de står med en fot i den "medicinska världen" och en fot i den "alternativa världen" - därmed ser de ofta mer till helheten än vad många veterinärer, tyvärr gör. Har din equiatriker någon hemsida?

majola skrev:
Det är ju en väldigt lindrig hälta. Min var ohalt initialt men visade tre grader vid böjprov. Den blev *inte* bättre av bara hagvila (snarare lite sämre). Först efter att den hade sprutats började den långsamt bli bättre.

Jag hade kanske tur helt enkelt. Men eftersom min häst haft inflamationer tidigare (i olika leder) och inte blivit bättre av alla sprutningar och i gångssättningsprogram (eller rättare sagt, han blev bättre under en kort tid, sedan var vi alltid tillbaka på ruta ett) bestämde jag mig för att pröva något annat (jag hade ju inget att förlora). Sen hade jag som sagt tillgång till en stor och platt gräshage samt lugna hästkompisar.

Hur hade det gått med din häst? Hur lång tid tog det innan h*n bleb helt bra?

Alexandra_W skrev:

Jag håller inte med din equiatriker om detta, ofta krävs upprepade behandlingar (att leden sprutas 2 ibland tom 3 gånger) för att det ska läka ut helt. DOCK gäller detta vid ett och samma skadetillfälle - alltså - om det gått en tid då hästen varit helt frisk och igångsatt emellan och blir sjuk igen finns det någon faktor som inte rättats till och då blir hästen troligen inte frisk även om den sprutas igen. Det är också beroende på vilken led som behandlas, då prognosen varierar beroende på led och orsak till inflammationen.( - Det sprutas allt för många kotleder i detta land (min högst personliga åsikt utan bevis :D ).

zesel skrev:
Jag håller inte med din equiatriker om detta, ofta krävs upprepade behandlingar (att leden sprutas 2 ibland tom 3 gånger) för att det ska läka ut helt. DOCK gäller detta vid ett och samma skadetillfälle - alltså - om det gått en tid då hästen varit helt frisk och igångsatt emellan och blir sjuk igen finns det någon faktor som inte rättats till och då blir hästen troligen inte frisk även om den sprutas igen. Det är också beroende på vilken led som behandlas, då prognosen varierar beroende på led och orsak till inflammationen.( - Det sprutas allt för många kotleder i detta land (min högst personliga åsikt utan bevis :D ).

Kan ju ta situationen när hon tog upp det med mig. Det var efter att valackens hasledsdefekt upptäckts, som skapade hasledsinflammation. Han sprutades två ggr med en månads mellanrum, blev bättre efter första sprutningen och bra efter den andra. Dock reagerade han inte alls bra på igångsättningen. Jag satte igång saaakta, mycket långsammare än vet tyckte. friskförklarad i nov (då skrittad två veckor), skrittades till jul, sedan la jag försiktigt in lite trav (i början bara ett par steg, sen uppemot fem min på ett pass, men inte i sträck) osv. I slutet på januari var det dags att prova några steg galopp mest i diagnostiskt syfte (det var i galopp hans problem märktes mest). Hästen stod på stället och studsade. Var dock väldigt överladdad överlag denna perioden, så jag skrittade och travare vidare och provade igen i början på feb, och det gick inte alls. Studs, korsgalopp, avbrott, byten härs och tvärs etc. In på klinik igen i början på feb. Ny hasledsinflm. på VB, knäledsinflm (lindrig) på BF (fanns inte innan). De sövde honom och gjorde en artroskopi, sprutade knäna och spolade hasleden. Vid stygntagning sprutades hasleden med tuppkam. Dömdes ut på ÅB i början på maj.

Equiatrikern gillade övht inte sprutning nummer två (i första omgången) och gillade inte alls hur hästen var efter OP (och tuppkamssprutningen då) och hon var en av de sista som 'gav upp' ang att få honom återställd, när hon utbrast ' Men Alex, han är ju banne mig SÄMRE nu'.

Men hon ansåg att man efter första sprutningen, när han blev bättre men inte bra, skulle väntat och sett om inte kroppen själv kunde läka ut det sista. Hon gav en ganska vettig förklaring till varf hon resonerade som hon gjorde, som jag inte minns.

Jag varken håller med henne eller säger emot rent generellt, jag tror/tycker det beror på hur det ensilda fallet ser ut. Men jag valde att gå på veterinärernas linje - den här gången i alla fall. Där är jag noga, att bestämma mig för en linje att prova först, så jag inte hattar med en hel massa och gör ditt för en person tycker så, datt för en annan person tycker si osv.

Min islänning var halt på höger fram o sedan visade sig att han även reagerade på böjprov höger bak, de sprutade bak hasen o hoppades på att höger fram skulle bli bättre av sig själv.
Det visade sig att han hade svarat bra på behandlingen bak o hade ytterst lite kvar.
Men höger fram var nästan sämre än från början så vi bestämde att även spruta fram, än så länge har vi inget resultat av det.

Så min häst har tydligen svarat bra på behandlingarna eftersom han hade blivit sämre fram utav bara vila o ingen behandling.

Det kanske är från häst till häst vad vet jag!

Jag tycker nog man skall behandla inflammerade leder, dock inte ½ grader, dom kan få läka ut själva...Har man en häst som inte "svarar" på behandling eller problemen återkommer så får man ju söka en annan diagnos istället......för då är det ju inte där felet sitter utan någon annanstans där det "börjar".....

n två-tregradig hälta med inflammation i leden läker inte av sig själv, utan som nån annan sa så är det stor risk för kómplikationer med ex pålagringar att vänta istället.

En ledinflammation, det som man på engelska kallar DJD degenerative joint disease, uppstår vid ngn typ av skada/överansträngning av leden. I leden produceras på diverse inflammationsämnen som verkar nedbrytande på ffa ledbrosket o minskar dess stötdämpande o smörjande förmåga. Nedbrytningsprocessen producerar mer inflammationsämnen o man får en ond cirkel. Om man väntar för länge med att behandla en ordentlig ledinflammation i tron att den skall gå över av sig själv kommer man få mer bestående skador i leden o därmed en sämre ledfunktion o lättare att få nya ledinflammationer. När det gäller behandlig finns det nya metoder på gång tex lokal genterapi i leden för att producera inflammationshämmande ämnen.
PL

Hur har det gått med din hästs höger fram? När sprutade ni detta ben för första gången?

Tack för ditt svar :)

Men hur är det med inflammerade leder, är det inte så att en ledinflammation alltid är en sekundär skada?

Att man skall behandla inflammerade leder som orsakar en två-tre gradig hälta, är det för att en sådan inflammation inte kan läka av sig själv eller är det för att förhindra uppkomsten av pålagringar? Orsaken till varför jag frågan är att min häst, när jag köpte honom, hade pålagringar på samtliga leder fram (hov-, kotled samt knä) - på båda frambenen (hur det är med bakbenen vet jag inte då dessa inte är röntgade). Min fråga är säkert idiotiskt, men då är chansen/risken stor för att han i sin "ungdom" haft ledinflammationer som inte blivit behandlade på "rätt" sätt? Eller kan dessa pålagringar bero på att hans leder blivit överansträngda upprepade gånger (utan att det lett till någon ledinflammation)?

Tack för ditt svar :bow: - har skrivit ut det och sparat det

Jag är ledsen om mina frågor är på en låg nivå, men om man inte frågar får man ju inte något svar ;) :
* Kan en häst, av naturliga orsaker, ha lite ledvätska och få ledinflammation av detta?
* Kan pålagringar uppstå som följd av överansträngd led utan att någon ledinflammation uppträder?
* Vad är det som händer, inne i leden, när man sprutar den?

Ngt medfött fel i ledvätskeproduktionen har jag inte hört talas om, i ett sånt fall skulle hästen få problem redan som föl.
Nu är iofs mängden ledvästka inte så viktig det behövs enormt lite för att smörja en led, det är sammansättning o konsistens som är viktigast.
Pålagringar utan ledinflammation kan man få vid skador/inflammationer i ledband o kapsel normalt sett får man oftast en ledinflammation samtidigt. Pålagringar är ofta inte så viktiga i sig däremot är de ett tecken på att leden utsatts för en skada.
De farligaste förändringarna blir ofta i ledbrosket.
Ex på en led med skadat ledbrosk:
http://hem.fyristorg.com/peter_lundin/bild/hhas.jpg
När man sprutar en led med kortison hämmar man inflammationsmediatorerna.
Tuppkam vet man inte hur det egentligen det fungerar, tidigare trodde man att det verkade genom att återställa konsistensen på ledvätskan men det är nog så att även tuppkam har ngn antiinflammatorisk effekt.
PL

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 628
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 792
Senast: Luleå
·
Hästvård Min häst hältutreddes i veckan på klinik och vid bedövning av hasleden reagerade veterinären på att leden kändes konstig att sticka i...
Svar
3
· Visningar
4 579
Senast: Grazing
·
A
Hästvård Nån som varit med om liknande? 6-årig häst som rids uteritter i skritt, trav och galopp. Behandlad på "Klinik1" för...
2
Svar
29
· Visningar
5 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka