Måste man hinkas?

Sv: Måste man hinkas?

Håller med dig där, visst behöver problemet med för många och oansvariga hinknissar lösas, men att helt ta bort dom är inget alternativ. Jag tycker att det roliga med just den här sporten är att hela teemet avgör om ekipaget bli placerat eller ens godkänt. Det hänger inte bara på ryttare och häst som i de flesta andra sporter utan det är ett helt gäng som tävlar, under ett namn :D

Dock har ju jag små änglar till föräldrar som mer än gärna ställer upp, kanske lite svårare om man inte har den fördelen..

KL

Jag kan tänka mig att det är lättare att klara sig utan groom i de lägre klasserna typ 50-80 km, eller om man rider lugnt utan ambition på att placera sig. Det har jag gjort flera gånger, har haft körkortslösa nissar som stannat i grind och det har fungerat utmärkt =) Jag är för fler badkar och vattenplatser längs tävlingsbanan, för min del är det bekvämt att kunna åka utan nisse om det skulle vara så =)

Däremot om man rider 80-100 km och uppåt och rider för placering och håller höga farter så är det ju viktigare med bra groomning, hästen behöver kylas ner etc. Visst kanske man kan få ner farterna genom att förbjuda groombilar så ryttarna måste rida lugnare - men hur ska Sverige klara sig internationellt om ryttarna inte kan gå fort på tävling hemma?

Senast ändrad:

Både jag som ridande och mina hinknissar mötte flera hänsynslösa bilister på Billingeritten i år! Vi pratade om det flera gånger efteråt eftersom vi alla är nya innom sporten och vi var helt häpna att det fick gå till så. Att 'hästfolk' inte hade mer vett än att köra som idioter i skogen när de möter hästar. En bil prejade nästan ner mina hinknissa i diket!

Så jag är för mindre trafik i skogen och att arrangörerna ställer ut vatten. Man kan ha speciella platser i skogen där hinknissar kan möta upp och publik kan stå för jag håller med om att det är kul med folk som hejar på men inte till vilket pris som helst som nu när det faktiskt påverkar ridningen och man får akta sig för bilarna!!!:eek:

Jag funderar på sjukdom och doping?
Om hästen före mig har fått näsan insmord i dopingklassat preparat och doppar näsan i vattnet etc...eller om någon smort in sin hand med voltarensalva och sedan sköljt av handen i vattnet.
Jag säger nejtack till allmänna vattentråg än så länge!

Den arrangerande klubben hade ju kunnat placera ut några stationära hinknissar, som övervakade vattnet.

Jag står delad i denna diskussion.

För jo - emellanåt går hinkandet överstyr. Groomingplatserna täcks av skräp som inte alltid städas bort efter sig, bilar trängs och bilförarna brådskar sig (trångt, folk tänker sig inte alltid för - risk för olyckor i mina ögon). När man dessutom läser om de i tråden som blivit nästintil prejade av hinknisse-bilarna, då tycker jag att det går lite väl långt. Hela grejen med grooming utmed banan är ju att underlätta för ekipagen, inte tvärtom. :grin:
På Rimboritten i år sa arrangörerna till speciellt på bangenomgången om skräp och liknande, och vad jag hört i efterhand så lyssnades det på & efterföljdes. Bra! Men samtidigt - det ska vara en självklarhet att lämna i det skick saker och ting var när man kom dit. På samma ritt fanns också vatten utställt på flera ställen, vilket kändes rätt skönt då det ju trots allt var juli månad. Sen att min pålla inte ansåg att hon skulle dricka mer än någon klunk, varken där eller hos hinknissen, det är en annan historia :angel:

Å andra sidan - det är skönt att möta upp sin hinknisse emellanåt. Lite pepp, lite vatten, lite snabb blodsockerpåfyllnad, lite avstämning av läget. Det känns rätt bra emellanåt. Bra tillfälle för fotografen/hinknissen att få lite actionbilder från ritten, sas :D
Samtidigt finns det ju också, som en tidigare talare nämnde, en viss smittrisk med allmäna vattenkar. Alla hästar dricker och stoppar nosen i samma vatten.

Själv rider jag ju bara 50km. Jag och min hinknisse brukar att försöka hinka på så få ställen som möjligt (utöver grinden). Beroende på väder, hur hästen känns och så.

Det finns för och nackdelar med allt, vilket - iaf för mig - gör det svårt att säga att SÅHÄR tycker jag.

Det är väl ingen omöjlig tanke att de stationära hinknissarna skulle kunna ha ett gäng hinkar som hästarna kunde dricka separat ur, och som sköljdes av mellan mularna?

För att kolla näsor som är insmorda eller ej och förhöra ryttare om deras preparatsvanor?

De som absolut vill ha egna hinknissar kan ju få ha det, men jag tror att många skulle välja att utnyttja de stationära hinknissarna (t.ex. jag) och att detta skulle underlätta tävlandet för många. Plus att det skulle bli mindre trafik bland hästar och ryttare. En win-win-situation för all.

Exakt.
Jag menar inte att man ska förbjuda hinkning, men skulle det så gott som alltid finnas tillgång till vatten på varje slinga skulle många kunna rida utan att ha hinkning, och de som vill ha det har betydligt bättre med plats.

Angånde ofrivillig doping så är det väl lika illa om hästen betar på tävlingsplatsen.
Vem vet vad som finns på gräset, kanske nån som pinkat ut nåt otillåtet?

Som banläggare är det lättare att övertala husägare att det kommer 30 vackra hästar och travar förbi, än att 30 halvgalna bilister kommer att komma sladdande så gruset sprutar.

Fast där håller jag inte med alls om att det är samma sak att låta hästen beta gräs där någon kanske har kissat tidigare, med vilja låta den doppa nosen i vatten där många andra hästar också doppat näsan...

alla hästar jag har haft äter inte gräs där någon annan kissat ellr bajsat...

precis det här har jag också funderat över! väldigt intressant att få följa hur diskussionerna går, så tack för initiativet att ta upp frågan här!

jag har erfarenhet av att hinka i australien. där har man, i alla fall på de tävlingar jag varit med på, haft vatten ute på banan och hinknissarna har stannat på tävlingsområdet. ryttarna och hästarna får alltså klara sig själva ute på slingorna.

hur går då detta med avsvalkning? de ekipage jag hjälpte och de ekipage jag i övrigt kom i kontakt med, löste detta genom alltid ha med sig en bra svamp. en del hade denna fastsatt i ett snöre så att de kunde doppa svampen i vattnet utan att behöva kliva av först, sedan klämde de ut vattnet över hästens hals.

att förlita sig till vattentunnor längs vägen förutsätter en viss etikett, men det är ju distansryttare vana vid ändå. i det här fallet gällande att inte rida iväg från tunnan medan någons häst dricker eftersom detta kan få den drickande hästen att sluta dricka innan den egentligen hade velat/behövt. men det kanske man kan bjuda på? funkar i australien.

gällande vad hinknissarna ska göra när de inte måste flänga runt ute i spåret? för min egen del så handlade det om att prata med andra hinknissar, titta på vad som hände i vetgate och försöka hålla mig uppdaterad om ställningarna i tävlingen. jag upplevde det definitivt inte som något problem! framförallt inte när det var fråga om längre ritter som började tidigt/slutade sent. då fanns det ju tid för mig att vila, om jag behövde det, så jag kunde vara mer alert när min ryttare kom in.

Jag måste medge att det var ett mycket bra initiativ från Australien att få det att fungera så. Angående dopingpreparat får man försöka lita på att folk tänker sig för i och med att det inte bara drabbar en själv utan flera personer. Det skadar ju aldrig att lusläsa listan på dopingklassade preparat och att såväl ryttare som hinknissar tänker på det.

Kunde det fungera på något liknande sätt i Sverige hade både jag som hinknisse och ryttare blivit glad. Hinkbilar som kör som idioter är aldrig trevligt att träffa på när vägen är smal oavsett om man själv sitter hyfsat skyddad i en bil eller om man sitter helt oskyddad på en häst (jag anser inte att hjälm och väst är ett fullgott skydd om man skulle hamna i en olycka med en bil).

Det enklaste hade kanske ändå varit om både ryttare och hinknissar visar hänsyn för varandra. Det finns de som gör, det finns också de som inte gör.

Ingen distansperson egentligen (bara som uppfödare och intresserad).
Men det bilden visar är inget som säljer en sport.
Här missar man en hel del möjlighet till sponsring, marknadsföring mm.

Dessutom är det badwill med en massa bilar till skogs på det sättet.

Vattenstopp (tänk vasaloppet) skulle kunna bli en attraktion i sig. Publiken vet var de kan samlas ( en vet gate är i ärlighetens namn det SÄMSTA att visa och alla bilder på dessa är nog ett stort skäl till att många tror att distans är trav o skritt) och det blir ett action moment.
Man skulle kunna ha bilsponsorer "official cars", pro-viva, vattenbolag, vattenkraftsbolag mm. Samlade transporter dit eller med vettiga p-möjligheter. Välja vätskestopp efter hur bra de kan placeras utifrån publiksynpunkt mm.

Komplettera med utställda badkar eller dylikt.

Titta gärna på andra sporter med långa partier på väg. Någon nämnde cykel, men det finns även rally, skidor, löpning.

Se detta som en möjlighet och inte ett hinder.

Fram med fler tävlingar utan hinkning.

Var på en tävling på Nya Zeeland och det var den lugnaste tävlingsplats jag varit på!
De har inga hinkningar efter vägen och de har ett mer kupperat landskap än vad vi har.
De har längre vilotider i grind för att hässten ska få äta och dricka ordentligt och på den tävlingen jag var så var slingorna kortare också.
De skakade bara på huvudet när jag berättade hur vi har det på våra tävlingar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka