Måste man ha täcke??

Koppen

Trådstartare
Nu har min älskling fått jättesnygga täckessår och jag undrar om hon inte kan gå utan täcke om dagarna åtminstone! :confused:
Är inte detta nåt vi människor har hittat på? Usch, hennes bogskav är inte vackra nu alltså! :cry:

Sv: Måste man ha täcke??

Vad är det för häst? Hur tjockt är täcket du har? Hur kallt är det? Är hästen klippt? Är den frusen av sig? Har du provat bogskydd?

Jag börjar dra av lite täcke nu när solen tittar fram, ungefär ner till -10, om solen är framme. Min är rakad utom på ryggen. vbl. Ger mera hö bara.

Prova med glansspray, bogskydd eller nytt täcke som passar perfekt.

Hon är ett varmblod, jag använder ett tjockt TM-täcke från Hööks strl 135. Passformen är inte den bästa har jag märkt.
Funderar om det räcker med ett regntäcke... Vi har sällan kallare än -10 grader och då endast några dagar annars har vi mellan -5° - noll. På natten står hon inne.

Om den inte är klippt och har vinterpäls (och inte är jättefrusen av sig!) så kan dom visst gå utan täcke hela vintern!
Man brukar ha täcke när hästen är klippt eller omd en har väldigt tunn päls... samt efter svettiga ridturer.

Det är kallare för hästen att ha ett ofodrat regntäcke på sig i kall grader, än att gå utan täcke.

täcket trycker ner pälsen och hindrar håren att ställa sig upp = hästens sätt att hålla kylan ute och behålla värmen själv.

med ett ofodrat täcke på så trycker du alltså ner pälsen och tar bort hästens naturliga försvar mot kylan utan att erbjuda ngt i utbyte för det försvaret.

hellre utan täcke och mer foder än ett ofodrat regntäcke i minusgrader alltså.

själv skulle jag inte välja att mitt i vintern avbryta täckning på en häst som vants in vid täcke. Men har du bra hage med vindskydd och mycket mat, så funkar det kanske men själv skulle jag inte göra det.

Senast ändrad:

Ja, om de inte blir stela och får ont i kroppen. Min häst får man knappt röra om hon går uutan täcke, hon är ganska känslg...

Om du har haft tjockt täcke på tills nu så har ju hästen inte lagt på sig den vinterpäls som den skulle ha haft om du inte täckat den. Inte så snällt att ställa ut den naken i så fall. Kan du inte byta till regntäcke med ett täcke under i termo, fleece eller ull? Köp ett bra täcke med ordentliga bogveck och prova det när du kommer hem! Passar det inte så byt!

Investera i ett täcke som ligger bar så slipper du täckesskav.
Jag har täcke på min dygnet runt även när vi rider (hon är extremt frusen av sig) hon har inga täckesskav nu.

Men jag har fått testa en hel del täcken innan jag hittade de som passade.

Täcken från hööks har jag inga bra erfarenheter av men det beror väl på vad man har för häst.

Min häst har inte haft täcke på hela vintern. Hon är en korsningsponny med fullblod i sig. Pälsen är ej klippt,tjock och hon har ej visat tecken på att frysa. Det har väl varit upp till ca -15 grader i vinter hittills. Köpte henne i december från en ridskola där de brukade ha täcken på i hagen för det mesta. Självklart klipper jag inte pälsen på henne och jag rider henne enbart utomhus. Promenadridning främst. vad jag hört av andra erfarna hästägare är att det är svårt att undvika täckesskav när man använder täcken.

Japp täcke är något vi människor hittat på ;)
Men som det redan skrivits, hur kallt det är, hur tjock päls hon/han har osv avgör saken. Med andra ord, är det <i>nödvändigt</i> med täcke? Om ja, täcke med bogveck kanske hjälper?

Fast det är väl inte riktigt ämnet. det är ju en helt annan sak att din häst gått otäckad och inte fryser av det! de flesta hästar kan gå utan täcken bara de har mat och skydd i hagen!

Trådskaparen undrar ju för att hennes häst hittills gått täckad! det är ju en annan sak!

Prova nu på lördag om du känner dig osäker. Då kan du ju stanna kvar och se om hon fryser. Se till att hon har fri tillgång till hö i hagen. går det bra är det ju bara att fortsätta...

Varför skulle det vara bättre utan täcke på dagarna? Jag hade nog hellre låtit den stå utan täcke om natten när den är inne

Jag skulle prova pälsglans över det skavda partiet och sedan även bogskydd och självklart ett väl tillpassat täcke.

Annars kan du ju prova utan och hålla noga koll på hästen så den inte fryser. Tex på kvällen när temp går ner så brukar man kunna se bättre än mitt på dagen om tex solen skiner, om den fryser. Kolla tex rygg och länd, många hästar spänner sej så pass mkt om dom fryser att dom blir ömma och/eller känsliga där. Ev, förutom mkt grovfoder så kan du kanske ge mer havre om hästen äter det normalt för att ge den mer energi att hålla värmen?

Tack för svaren och tipsen! Jag ska nog inte helt plötsligt sluta med täcke på henne, men det är ju ingen dum ide att testa hur hon mår utan täcke på lördag när man kan vara i stallet hela dagen! Annars får jag springa till affären och skaffa bogskydd eller pälsglans!

Skulle det funka att bara lägga på en gammal ullfilt som du fäster med 2 resårgjordar, en runt bröstet och en vid ljumsken? Då har hon ju bogarna helt fria, så de får läka.

Ni har ju inte så himla kallt heller så o du avvänjer under en tid så kan hon nog gå naken.

Ta av täckena o låt henne vara utan med massor av mat bara !
Vi tog av täckena på vårat nyinköpta gamla(22år) halvblodssto utan problem.
Hon hade stått med dubbla termotäcken sista vintrarna vid 0 gradigt!
Djurplågeri tycker jag .
Hon har fått en massa päls på mkt kort tid o trivs som fisken i vattnet :)

Köp ett täcke som passar.. Man kan INTE bara ta av täcket på en häst som är van att gå täckad, den har ju inte fått nån chans att sätta päls! Grymt! :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
825
Senast: Fiorano
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 087
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 331
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 211
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?