Måste man ha stämpel + hur länge gäller vaccinet

Sv: Måste man ha stämpel + hur länge gäller vaccinet

Nej. Det har funnits länge.
 
Sv: Måste man ha stämpel + hur länge gäller vaccinet

Jag vet, men det är den rekomendation som finns och den tycker jag nog att vi hundägare ska följa om vi far på utställningar etc. ;)
 
Sv: Måste man ha stämpel + hur länge gäller vaccinet

Gnist skrev:
Jag vet, men det är den rekomendation som finns och den tycker jag nog att vi hundägare ska följa om vi far på utställningar etc. ;)
Ja det var iaf vad jag fick rekomenderat att göra när jag ringde till vet och frågade. Så jag var in och vaccinera mot kennelhosta för bara nån vecka sen. Det kanske är skillnad om man har hundar som man inte tävlar med osv...vad vet jag :D
 
Sv: Måste man ha stämpel + hur länge gäller vaccinet

Stoppard skrev:
Nej. Det har funnits länge.
Jasså för det jag fått veta stämmer inte alls överens men men som sagt det finns väl delade meningar om vad som är bra och inte ;) och vad som finns och inte finns. Men det är ju kostigt ändå tycker man...
 
Sv: Måste man ha stämpel + hur länge gäller vaccinet

Här hittade jag lite fakta om vaccinerings rekomendationer för just kennelhosta

Förebygga kennelhosta

Parainfluensaviruset överlever inte länge utanför hunden och är lätt att oskadliggöra med desinfektionsmedel. Genom att hålla en god hygien och undvika fukt, drag och kyla kan du på ett effektivt sätt förebygga infektionen. Du kan även vaccinera hunden regelbundet med Nobivac DHPPi, som ger ett gott skydd mot parainfluensa. Alla hundar i en flock ska vaccineras för att reducera smittrycket. För att uppnå bästa möjliga skydd bör 12 – veckorsvalpen vaccineras med Nobivac DHPPi och därefter 1 gång årligen. Även vuxna hundar vaccineras med detta. Eftersom kennelhosta består av olika virus och bakterier kan man inte få ett 100%-igt skydd med vaccinering, men du får ett så gott skydd som möjligt.

Kennelhosta går att förebygga om din hund får sin årliga hälsokontroll och tillhörande vaccinering, har den ett bra skydd. De två mest använda vaccinen skyddar nämligen mot det parainfluensavirus som bidrar till att orsaka kennelhosta. Se också till att hålla din hund i bra form och ge den ett foder som täcker hundens behov och stärker immunförsvaret.
 
Sv: Måste man ha stämpel + hur länge gäller vaccinet

Kennelhosta finns det mig veterligen ingen alls rekomendation om just för utställning..
 
Sv: Måste man ha stämpel + hur länge gäller vaccinet

Gnist skrev:
Kennelhosta finns det mig veterligen ingen alls rekomendation om just för utställning..
Nej jag menar alltså vaccinatoner överhuvud taget...Men sen skrev jag bara att jag ringde vet och frågade om vaccionationer och då rekomenderade hon att jag skulle in för vaccin mot kennelhosta...Förlåt..det blev lite bluddrigt ;)
 
Sv: Måste man ha stämpel + hur länge gäller vaccinet

Flinisen skrev:
Ja menade inget seriöst med det utan ville bara markera att den person som skrev till mig hade ett barnsligt uttalande ;)
Allvarligt?

Hur "barnsligt" är det på en skala att man begär av allvetande rådgivare att de vet vad de talar om?

Uppenbarligen hade du ingen koll på vad som gäler vid just SKK-utställningar. Då gör det inget om man garderar sig och skriver: "enligt min veterinär som jag nu ringde upp så gäller detta... men det kanske är bästa att kontrollera med SKK vilka regler de har..."

Jag tycker fortfarande att det hade varit synd om Álin hade gett sig av utan sin hund bara för att du inte riktigt har koll.

Det har ingenting med hundkunnande att göra att jag ansåg att du kunde ta reda på fakta innan du uttalar dig. Så du behöver inte vara barnslig och säga att du nog vet mer om hundar än mig.

Zoya har en bra poäng. :crazy:
 
Sv: Måste man ha stämpel + hur länge gäller vaccinet

Enda kravet för utställning od är valpsjuka o där gäller som sagt vart fjärde år efter ettårssprutan.
Veterinära rekomendationer däremot finns att läsa här: http://www.sva.se/pdf/smadjur/vaccination_hund_katt_sverige.pdf
2-3 år för valpsjuka HCC o parvo o ett år för parainfluensa(kennelhosta) sen kan man ju diskutera hur effektivt o viktigt det är med parainfluensa.
Här rekomenderar vi vartannat år med allt.
PL
 
Sv: Måste man ha stämpel + hur länge gäller vaccinet

luspudel skrev:
Allvarligt?

Hur "barnsligt" är det på en skala att man begär av allvetande rådgivare att de vet vad de talar om?

Uppenbarligen hade du ingen koll på vad som gäler vid just SKK-utställningar. Då gör det inget om man garderar sig och skriver: "enligt min veterinär som jag nu ringde upp så gäller detta... men det kanske är bästa att kontrollera med SKK vilka regler de har..."

Jag tycker fortfarande att det hade varit synd om Álin hade gett sig av utan sin hund bara för att du inte riktigt har koll.

Det har ingenting med hundkunnande att göra att jag ansåg att du kunde ta reda på fakta innan du uttalar dig. Så du behöver inte vara barnslig och säga att du nog vet mer om hundar än mig.

Zoya har en bra poäng. :crazy:

Ja vad säger man......Tänker inte ens diskutera med dig.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 309
Senast: exotic
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 335
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp