Måste man ha en F-skattsedel

Dreamer

Trådstartare
Jag har nu två personer som vill ha föl efter min häst. Jag har ännu inte bestämt mig för något men tänkte höra mig för, måste man registrera ett företag för att kunna sälja?

Sv: Måste man ha en F-skattsedel

När det gäller verksamhet som bedrivs av en fysisk person ska tre villkor vara uppfyllda för att det ska vara näringsverksamhet.

Villkoren är självständighet, vinstsyfte och varaktighet. Om något av dessa villkor inte är uppfyllt är det i stället vanligen fråga om inkomst av tjänst i form av uppdragsinkomster eller hobby. När Skatteverket bedömer om den verksamhet du bedriver är näringsverksamhet prövas alla tre villkoren tillsammans.

(citat direkt från Skatteverkets hemsida)

Att ta ett föl på sitt sto är knappast näringsverksamhet. Blir det en vinst får du istället redovisa den som hobbyverksamhet (under 30.000/år är det skattefritt).

Ok. Så man kan ta detta i efterhand?
Den här gränsen på 30.000 - innebär det den summan som jag får ut EFTER alla avgifter betalats? Dvs betäckningsavgift, veterinär, etc.

tack för länken! Om det inte finns någon vinst i det så ser jag absolut ingen anledning att utsätta mitt sto för den risken det innebär att vara dräktig plus att jag själv är utan ridbar häst i 1 år. Plus att hon under den tiden kommer att tappa väldigt mycket ridmuskler så jag får börja om från scratch.....

Som du redan konstaterat är det både en viss risk med att ha sin häst dräktig och dessutom rätt uselt om man håller häst för ridning, eftersom man inte har en ridbar häst hela tiden.

Så min fråga är varför du vill ta föl på henne? Att andra är intresserade måste ju vara av underordnad betydelse eftersom det går att sälja m e m vilken häst som helst idag (det finns köpare till nästan allt alltså). Är du beredd att riskera din häst för det?

Dessa två personer vill ha just hennes föl eftersom de har förälskat sig både i rasen och i just denna hästs mentalitet. Dessutom har hon en pappa som är gångartschampion. Jag har ännu inte visat henne för den myndighet som avelsgodkänner hästar, det kommer ske i år. Så då får jag reda på hennes verkliga avelsvärde.
För egen del hade jag kunnat tänka mig att sätta henne i föl i två-tre år, om det fanns något att tjäna på det ekonomiskt. Visst, det innebär en viss risk, men är samtidigt det naturligaste som finns. Ridbara hästar under tiden blir inga problem. Men finns det inga pengar alls i detta så ser jag ingen anledning att göra det.

... alltså jag får låna häst av iaf en av tjejerna, om jag blir ridsugen under tiden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar