Måste hästen vara grundvaccinerad i passet?

Monkie

Trådstartare
Jag är pinsamt dålig på lagar och regler för hobbyhästar :o.

Hästen fick ett nytt pass för två år sedan, då det gamla förkommit. Däri har jag två stämplar för årlig vaccination. Dock har jag inget bevis på att hästen är grundvaccinerad.

Jag har läst mig till att jag måste grundvaccinera om jag ska tävla, men vad gäller om jag kör iväg med hästen för att rida på annan anläggning/rida i skogen? Jag vet att jag måste ha med mig passet, men vad gäller nu när vaccinationerna inte är fullt ifyllda?

Behöver jag grundvaccinera igen?

Jag är pinsamt dålig på lagar och regler för hobbyhästar :o.

Hästen fick ett nytt pass för två år sedan, då det gamla förkommit. Däri har jag två stämplar för årlig vaccination. Dock har jag inget bevis på att hästen är grundvaccinerad.

Jag har läst mig till att jag måste grundvaccinera om jag ska tävla, men vad gäller om jag kör iväg med hästen för att rida på annan anläggning/rida i skogen? Jag vet att jag måste ha med mig passet, men vad gäller nu när vaccinationerna inte är fullt ifyllda?

Behöver jag grundvaccinera igen?
Det finns ju inga generella krav på vaccinering av hästar. Vad anläggningen har för krav är ju upp till dem, de kan förstås vara både strängare och mildare än tävlingskraven. På travbanor gissar jag att det är 6 månader som gäller för influensa t ex. Om du vet var hästen har fått sin grundvaccin och tidigare vaccinationer kan det ju ligga inlagt i deras journaler - då borde det gå att få veterinären att föra över till passet.

Det finns ju inga generella krav på vaccinering av hästar. Vad anläggningen har för krav är ju upp till dem, de kan förstås vara både strängare och mildare än tävlingskraven. På travbanor gissar jag att det är 6 månader som gäller för influensa t ex. Om du vet var hästen har fått sin grundvaccin och tidigare vaccinationer kan det ju ligga inlagt i deras journaler - då borde det gå att få veterinären att föra över till passet.

Nja, skulle nog kunna få några från journal, men har inte koll på alla. :(

Är hästen inte grymt gammal skulle jag vaccinera om för enkelhetens skull.
Inte för att du måste, men hamnar du i situationen att nån vill se grundvaccinering så är det ju surt att inte ha den.
Det handlar trots allt bara om en enda extra spruta.

Är hästen inte grymt gammal skulle jag vaccinera om för enkelhetens skull.
Inte för att du måste, men hamnar du i situationen att nån vill se grundvaccinering så är det ju surt att inte ha den.
Det handlar trots allt bara om en enda extra spruta.
Är det inte två sprutor extra för grunden? Hästen vaccinerades senast för fyra månader sedan.

Beror på hur man räknar. Hade du lagt till en extra spruta för två månader sen hade du gjort EN extra vaccinering, och därmed haft en ny grund klar.

Beror på hur man räknar. Hade du lagt till en extra spruta för två månader sen hade du gjort EN extra vaccinering, och därmed haft en ny grund klar.
Ja, jag vet att jag skulle kunna grundvaccinera igen.

Dock har jag tänkt att det varit lite onödigt då jag varit säker på att jag inte måste grundvaccinera, jag vet om att hästen har skyddet. Hästen används inte, och kommer inte att användas i tävlingssammanhang. Nu pratade jag med en person som sa att det var lag på att kunna visa upp fullständiga vaccinationsintyg om jag blir stoppad med hästen i transporten exempelvis på väg till skogen. Därav min fråga :)

Vad folk får för sig. Kontakta den personen och be den fundera lite på om det där verkligen är sant.
Finns INGA lagar om att ha djur vaccinerade. Tack och lov.

Ja, jag vet att jag skulle kunna grundvaccinera igen.

Dock har jag tänkt att det varit lite onödigt då jag varit säker på att jag inte måste grundvaccinera, jag vet om att hästen har skyddet. Hästen används inte, och kommer inte att användas i tävlingssammanhang. Nu pratade jag med en person som sa att det var lag på att kunna visa upp fullständiga vaccinationsintyg om jag blir stoppad med hästen i transporten exempelvis på väg till skogen. Därav min fråga :)

Hen har nog fått det hela om bakfoten. Man ska kunna visa upp passet vid anmodan. Kanske är det därifrån hen har fått det och blandat ihop det med vaccinationer?
Det finns ingen lag som säger att hästar måste vara vaccinerade alls. Däremot kan anläggningar kräva att hästen är vaccinerade för att få stå där och vill man tävla så måste man ju följa respektive grens tävlingsregemente vad gäller vaccinering precis som man måste följa alla andra regler i TR.

Vad folk får för sig. Kontakta den personen och be den fundera lite på om det där verkligen är sant.
Finns INGA lagar om att ha djur vaccinerade. Tack och lov.
Hen har nog fått det hela om bakfoten. Man ska kunna visa upp passet vid anmodan. Kanske är det därifrån hen har fått det och blandat ihop det med vaccinationer?
Det finns ingen lag som säger att hästar måste vara vaccinerade alls. Däremot kan anläggningar kräva att hästen är vaccinerade för att få stå där och vill man tävla så måste man ju följa respektive grens tävlingsregemente vad gäller vaccinering precis som man måste följa alla andra regler i TR.
Det verkar vara så att personen har fått det om bakfoten. Hittade inget om vaccineringstvång när jag googlade heller, så antar att ni har rätt! Däremot ska jag googla med om smittrisk och så vidare om hästen "bara" är vaccinerad men saknar grunden (enbart på pappret i mitt fall, men ändå).

Valfritt med vaccination. Dock om man ska tävla gäller det att ha koll på grundningen! :) Många stall kräver också giltligt vaccinationsintyg vid uppstallning osv.

Vid arrangerande av tävling har vi fått skicka hem ryttare. De har då tjafsat emot och sagt att de fick ju faktiskt starta "förra helgen" (eller liknande), men då pga att man kollat slarvigt. Någon gång var det så pass illa att grundvaccinationen inte var korrekt - men den var för många år sedan.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag ska förmodligen inom några år ta över mina föräldrars ena gård, och funderar för fullt på vilken verksamhet man skulle kunna ha...
Svar
11
· Visningar
2 146
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hiss och diss del 5
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur