måste ha svar!!

G

Ghibli

vad är skvätträdd???
Har aldrig hört det å måste veta? en tjej fråga i fall hästen va skvätträdd... fattar inget !!
Blir såå gla om ni svarar!! todillo :banana:

Sv: måste ha svar!!

haha vem gör det?? det är därför ja frågar :P

Antar att hon menar om den blir rädd för hastiga rörelser. Kan gälla både i stallet, av en människa eller för saker ute i naturen...

Om hästen är skvätten så hoppar den till för plötsliga ljud och rörelser, precis som man själv kan göra om man är lite på tårna. :D

har nu fått svar av den alsmäktige glimfeather och skvätt rädd är ::: domdidom nu kommer svaret vi alla väntat på :P när hästar går löp.. så gillar de inte när gruset skvätter upp i ansiktet på dom.. man sätter då på en liten rolig sak på mulen som förhindrar detta...
där har ni :D

Här kommer en skånsk tolkning av skvätträdd!! :D Skvätta (på skånska) är samma ska som att stänka. Stänka med tex vatten. Så en skvätträdd häst är rädd för vatten! :rofl: :angel:

/Timsetim

Betyder att man är rädd för hastiga/plötsliga rörelser. Är inte bara hästar som är skvätträdda, många fiskarter är det också (ja andra djur oxå)...Bara vifta med handen framför ett akvarium så ser du vilka fiskar som snabbt sprätter i väg...kallas skvätträdd det oxå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 826
Senast: Tualma
·
Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
4 506
Senast: hollypolly
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
342
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka