Måste ha råd!

C

carina_bergquist

Snälla snälla, nån måste kunna ge mig råd!

Jag har en vanligtvis lugn och fin perserhane (kastrerad) på ca 1½ år. Inga problem så sett förutom ibland (nån gång om dan) då han får spel och rusar över vår soffa. Det var samma med den gamla vi hade (köpte en ny för 2 veckor sen), bara det att den förra var i tyg och där blev det inga märken, men denna är i fejkskinn (han fäller ju som faaaaaan)... Men d känns ju sådär o ha slängt ut flera tusen på en soffa som katten springer sönder... tur att soffan e svart å d finns en svart tuschpenna... men råd nu tack! Han VET att han inte får, men man hinner aldrig fram för att slänga bort honom.......

:bow:

Sv: Måste ha råd!

Lägg något slags skydd över soffan och klipp klorna ordentligt på katten. Att försöka få honom bort från soffa ser jag som en omöjlighet. Jag känner inte till någon som lyckats dressera en katt till att inte vara i soffan.

haha, d e just d min sambo försöker! Samtidigt är kissen inte så extremt social å gosig av sig och när han v'l hoppar upp fint och lägger sig jämte en vill man ju d med!

Jo d funkar med att klippa klorna va? Sambon va rädd för att märkena i soffan skulle bli ännu värre! För vi testade faktiskt att klippa dom lite (första gången) några dagar innan vi skaffade soffan och jag minns inte att han sprang äver nämligen! Men hur mycket och ofta ska dom klipppas? Vi har hört att dom kan klösa ännu mer om klorna är klipta, men han har aldrig kläst på möbler för det utan bara sitt kläströd och dörrmattan, men det står jag ut med:angel:

När min katt hoppar upp i soffan eller springer och busar har han inte klorna ute direkt och gör inga märken. Är ni säkra på att katten gör märken i soffan?

Vi har haft skinnsoffar och katt tidigare men det har inte blivit några märken, däremot har hundar som varit på besök gjort märken.

Mina katter gör "startspår" i skinnsoffor, skulle aldrig falla mig inte att köpa en själv. Slätt tyg, varken hår- eller klösvänligt, är det som gäller.

Är det en katt som inte leker så mycket kan man ju försöka aktivera den på en annan plats i hemmet, mina rejsar jämt ;)

För oss så är det 2 typer av soffor som gäller...

I ÄKTA läder, som köpts begagnade i bra skick.

eller

I tyg som är som hård sammet ungefär.

En sådan köpte vi för ca 6 år sedan och då var den begagnad men i nyskick... och nu efter 6 katter, varav 1 avelshane och 3 kullar kattungar är det enda som syns att den börjar bli lite nedsutten där VI sitter.... Vi försöker komma ihåg att klippa klorna 1-2ggr/månad...

Våra bästa väner byter ut sina skinnsoffor med ungefär 4-5 års mellan rum, men då har dom runt 20 katter och MINST 5 kullar kattungar/år.... och är inte sååå noga med att klippa klorna utom på dom katterna som ställs ut... Kort sagt... DOM SLITER UT SOFFORNA.
Men dom har valt den för dom bästa lösningen: Bra begagnade ÄKTA skinnsoffor.

Kan tillägas att ingen av oss har några stillsamma katter utan här är det i princip daglig rutin med racelopp över/på soffan när dom busar med varandra.
Numera har sambon slutat oroa sej över märken på soffan, däremot muttrar han fortfarande efter 7 år om märken på övriga möbler...

OBS! Vi har alla flera olika klösbrädor/klösmöbler som katterna gillar at kloa på.

Oj, jag har ingen koll på hur ofta jag klipper klorna... man klipper dem när det behövs. ;)

Om det absolut inte funkar och ni bara blir gaaaalna kan ni köpa SoftPaws. Visst känns de löjliga, men de är betydligt bättre än att man ska vara ständigt irriterad på att soffan går sönder. En del djuraffärer och veterinärer säljer dem här i Sverige, men annars är det väl bara att köpa över internet. Hur man sedan ska lyckas få på klokondomerna på klorna låter jag bli någon annas huvudvärk. :D

haha, nää sånna därklosaker skiter vi nog i! Joo, men eftersom man bor i en 2a så finns d inte överdrivet många ställen att rejsa på!

Och tro mig att d blir märken! För soffan va inte randig från början:mad:

Nää, ska klippa klorna på honom igen å testa! Då är det inte nälar i soffan iaf!

Och tygsoffa var sjukt jobbigt att ha, iaf våran! Fick dammsuga en gång om dagen....

Mina katter rejsar också över soffan och sätter klorna i den - men jag låter dem.

Innekatter måste få leva rullan inne när de nu inte kan göra det ute. Och jag vill inte ha så dyr soffa så att den skulle vara viktigare än att katterna har det bra.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 950
Övr. Katt För tre månader sen försvann min älskade lilla Mi spårlöst. Men efter att ha pratat med ett par husägare på granngatan påstod de se...
Svar
5
· Visningar
1 053
Senast: Reykur
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 597
Senast: Tviggy1081
·
Övr. Katt Jag har skrivit förut om min katthona som fick spelet för över en vecka sedan och helt plötsligt började hata en av våra hankatter. Hon...
Svar
3
· Visningar
781
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama