Måste ha pass vid slakt?

tessiem

Trådstartare
Min unghäst ska in på utredning på måndag.. om det nu går åt helvete & hon behöver slaktas..behöver jag då ha pass till henne?
Har nämligen inte det ännu.. har glömt att skicka in det.

Var skickas passet på korsningar?

Sv: Måste ha pass vid slakt?

"Mitt" slakteri tar emot utan pass, men då får man betala (minns inte exakt hur mycket, men runt 2500-3000 kr) för att bli av med hästen.

Ska hästen bara avlivas och inte slaktas så behövs inget pass, åtminstone var det så för något år sedan.

Det är bara för livsmedelsproducering som passet är intressant.

(Med viss reservation för att det kan ha ändrats, men det låter osannolikt att passet skulle vara nödvändigt vid destruktion/begravning hemma.)

"Mitt" slakteri tar emot utan pass, men då får man betala (minns inte exakt hur mycket, men runt 2500-3000 kr) för att bli av med hästen.

Förmodligen får du betala även om du har pass, om passet visar att hästen behandlats med något som ger livstids slaktkarens.
Då kan ju slakteriet inte använda köttet, utan hanteringen av din häst blir bara extra jobb för dem = du får betala.

Min unghäst ska in på utredning på måndag.. om det nu går åt helvete & hon behöver slaktas..behöver jag då ha pass till henne?
Har nämligen inte det ännu.. har glömt att skicka in det.

Var skickas passet på korsningar?

Jag trop inte du behöver pass för att avliva hästen, däremot om den skall gå till mat.

Hälsning Maja

Inte speciellt insatt i detta, men lite kan jag komma med.
Läste någonstans att hästarna inte får komma in i slakteriet om de inte har pass, utan "förstördes" (hemskt ordval, perdoname) någon annanstans.

Kan berätta en liten hemsk historia. Vår hovslagare hade en gammal häst som självdog hemma på gården. Hon ringde efter slaktbil, för att bli av med liket så fort som möjligt (det var mitt i rötmånan). Slaktbilen kom, men vägrade ta med den döda hästen eftersom den inte hade nåt pass. De åkte iväg igen, och där stod hon med en död häst i hagen.
Som tur väl var hade hon lite småkriminella grannar som hjälpte henne gräva ner kadavret i skogen (högst olagligt), så det löste sig till slut ändå. Men slaktbilen ville inte ta hand om det just pga inget pass.

Möjligen var det så att just den slaktbilen endast fick användas till djur som inte behandlats med diverse medikamenter, och att man pga det inte tog med en häst utan pass.

Immer

Det finns tydligen ett i Danmark också dit hästar från Skåne brukar skickas.

Det har jag aldrig hört talas om.
Men däremot är det många varmblodstravare som köpts upp billigt av mindre nogräknade svenska hästhandlare under föregivande att de skulle placeras i nya hem. "Det nya hemmet" är till att börja med Danmark, när lastbilen är full rullar den till Italien.
Danskarna betalar bra för slakthästar, eftersom de av någon anledning får bättre betalt vid ankomsten till Italien än en svensk.

Slakthuset i Helsingborg tog emot häst fram till någon gång under 2007 - så varför åka till Danmark?

Immer

Det finns tydligen ett i Danmark också dit hästar från Skåne brukar skickas.

De två sista pållarna jag ägt var bra nära att hamna på en bil till Danmark, så det kan nog kanske stämma.
Fd ägaren sa att han skulle få 2000:- styck för dom där. Jag skulle inte ha någon häst alls, men kom hem med två. :crazy:
Köpte dom endast för att jag misstänkte att en eventuell omlasting skulle ske i Danmark för vidare transport söderut.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 044
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 094
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka