Måste föda själv enligt försäkringskassan

Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Hade jag var mormor hade jag sjukskrivit mig, det är det som känns mest "rätt" eller minst fel.

Eller finns det någon annan som kan rycka in? Släkting, vänner, arbetskamrater som jobbar i olika skift eller kanske är lediga av olika anledningar?

Edit: Jobbar ni på samma ställe? Min chef visste inte om att jag fött först 1 vecka senare ;)


Är själv lite orolig för hur det ska gå för oss den dagen vi ska få en till, min förlossning gick så snabbt så det finns nog ingen tid för att invänta en barnvakt eller åka en omväg och droppa Rasmus någonstans!!
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Familjerum måste man boka i förväg om man vill ha det.
Alla fall här och då får man även betala flr det. Vet inte hur mycket dock.

Vad tokigt! Vi behövde inte förboka familjerum. De frågade inte ens, utan slussade in oss i ett eget rum med två sängar. Jätteskönt.
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Det beror på när vi får åka in eller hur snabbt det går. Har vi tur så startar förlossningen på kvällen och då kan barnets morfar. Startar den mitt på dagen så kanske barnets farmor kan. Alla andra vi känner jobbar. Dagis brukar vara förstående så pratar vi med dom så kan han säkert vara kvar där lite längre också. Men vi har inget garanterat och det känns surt för jag skulle gärna slippa den stressen när det väl är dags.

Nej vi jobbar inte på samma ställe. Anledningen till att chefen vet är för att mamma har frågat henne om hur hon ska göra när jag föder. Hon frågade chefen om den enda vägen för henne var att sjukskriva sig och då hade chefen blivit grinig.
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Skit i chefen! Alla chefer blir mer eller mindre griniga när folk är sjuka.

Det finns ingen på dagis som fått en till och är föräldraledig?
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Nej inte det heller.
Värre är väl när folk tar sjukledigt utan att vara sjuka. Men det är väl den vägen man får gå om man blir tvungen. Får hoppas på att jag inte får en akut förlossning. Har en timma bilväg också så man vill inte vara ute i sista sekund.
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Om barnet är på dagis kan väl någon mor eller farförälder hämta och lämna "som vanligt"? Hoppas ni föder under helg eller natt/tidig kväll annars :)
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Trist chef din mamma har. Tycker dock att idén någon kom med om att låta en bm passa det äldre barnet känns som en väldig nödlösning man inte borde behöva ta till om inte något annat finns. Man kan väl inte lita på att någon bm har tid för att passa syskon. Känner en bm som ibland kan säga att ett pass var helt vansinnigt, så många födslar att de bara sprang fram och tillbaka, tänk då att samtidigt passa ett barn...

Hoppas din mamma kan komma ifrån ändå om det inte blir tex under en helg. Oroa dig inte för mycket, hon kommer säkert om det behövs.
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Vad bråkigt och krångligt... Låter knepigt med att söka semester 14 dagar innan. Förstår att mamman inte vill bråka med chefen. *suck* All denna byråkrati..
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

*knapp*

Jag skulle ringt FK igen och pratat med en annan handläggare. Som min sambo säger -9 av 10 är dumma i huvudet!

Sen rekommenderar inte förlossningspersonal att syskon skall vara med under förlossningen. Det hade de ett jättelångt samtal om när jag var på förlossningen innan jag födde. De sa att självklart får man säga hej och hejdå, men barn skall inte vara med under själva "akten". Och personalen har väl tillräckligt att göra än att passa på ett litet barn med.

Har ni inga goda vänner som kan tänka sig att vara "akut-barnvakt" när ni väl åker in?
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Min mamma var hemma med vår son. Hon hade som tur var semester att ta ut och en förstående chef. Men hon hade varit hemma med honom även om hon inte fått semester.
Mamma ringde också försäkringskassan och fick till svar att hon inte fick ta ut något för vårt barn om vi är inne och föder barn (helt sjukt).

Jag hade aldrig tagit med sonen till förlossningen, tycker inte alls ett så litet barn har någonting där att göra. Då hade hellre pappan fått stanna hemma med honom om det absolut inte hade löst sig på något vis.
Några timmar efter förlossningen åkte pappa hem och hämtade sonen. Jag och bebis stannade en natt på BB (för att få sova ut) och sen hämtade de oss dagen efter.
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Kolla upp om ni får det!? Här är de så rädda för RS-virus att yngre syskon inte får följa med.

Jo.... jag vet att det är känsligt på vissa ställen.... Har inte pratat med dem ännu (har BF 21/4), men i värsta fall får väl pappa och dotter vänta utanför tills mormor kommer... Med tanke på att min förra förlossning tog 19 timmar från första värken och 12 timmar från det att värkarna var regelbundna med 4 min mellanrum, så tror jag att mormor borde hinna hit om jag ringer henne direkt när det visar sig vara på riktigt. (som sagt, hon är sjukpensionär, så hon behöver iaf inte krångla med någon ledighet). Annars har vi pratat med en granne som ställer upp som reservbarnvakt, tills mormor hinner hit (alternativt tills vi kan lämna på dagis... ;))
Hoppas och tror att det kommer lösa sig.

Edit: Har mina svärföräldrar boende här nästan en vecka oxå när det är dags (23-28/4), eftersom lilltjejen fyller år den 25:e. Känns både bra och dåligt. Jätteskönt med barnvakt på plats om vi skulle åka in någon av de dagarna, men svärmor kan vara Såååååå jobbig, hon kommer säkert tjata ihjäl mig om att jag måste åka in direkt vid första värken. :-/
 
Senast ändrad:
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

tala inte om fär svärmor att värkarna satt igång :idea:
för ja - svärmödrar kan vara väldigt tjatiga (mammor med :angel:)
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Edit: Har mina svärföräldrar boende här nästan en vecka oxå när det är dags (23-28/4), eftersom lilltjejen fyller år den 25:e. Känns både bra och dåligt. Jätteskönt med barnvakt på plats om vi skulle åka in någon av de dagarna, men svärmor kan vara Såååååå jobbig, hon kommer säkert tjata ihjäl mig om att jag måste åka in direkt vid första värken. :-/

Men så hemskt! Jag skulle aldrig stått ut med det! Nu när jag haft förvärkar så har jag till och med stängt bort mig från min sambo. Jag är oerhört smärtkänslig och vill inte ens att han ska fråga hur det är när det gör ont. Jag skulle aldrig stått ut med att ha någon mer än honom hemma när det sätter igång...
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Tack för allt stöd, det verkar lösa sig för mig nu. Har ringt min psykolog och berättade allt och hon blev inte glad över det här. Jag är sjukskriven av försäkringskassan just för ångest när jag ska göra saker på egen hand och därför kan jag inte ta mig till ett jobb. Men till en förlossning ska jag ta mig själv. Kan hända att de ser mellan fingrarna när det gäller mig. Men innan de har beslutat något så har väl bebben redan titta ut. ;)
Annars så har jag några stycken som förhoppningsvis är hemma om min mamma jobbar. Mamma jobbar båda dagar, kvällar och helger (äldreboende) så det går inte att lita på att dagis är öppet tyvärr.
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

tala inte om fär svärmor att värkarna satt igång :idea:
för ja - svärmödrar kan vara väldigt tjatiga (mammor med :angel:)


Onej nu på minde du mig om hur det var när Fredrik föddes, jag hade svärmor hängade över mig och för varje värk frågade hon om det gjorde väldigt ont... :crazy::devil: Men jag fick mannen att köra iväg henne till vårat sovrum, det var ju mitt i natten, och sen fick jag vara ifred tills vi bestämde oss för att åka in...:D
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Självklart ska pappan vara med på förlossningen!
Jag hade fixat en annan barnvakt om mormor inte har möjlighet.
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Onej nu på minde du mig om hur det var när Fredrik föddes, jag hade svärmor hängade över mig och för varje värk frågade hon om det gjorde väldigt ont... :crazy::devil: Men jag fick mannen att köra iväg henne till vårat sovrum, det var ju mitt i natten, och sen fick jag vara ifred tills vi bestämde oss för att åka in...:D

min svärmor började redan när jag blev gravid första gången att hävda att "kuta och svanka med ryggen" var en jättebra metod för smärtlindring under förlossningen - det hade hon läst när hon var gravid och gjort under sin förlossning som höll på i ett par dygn och sen hade hon tittat i en spegel när hon krystade och det tyckte hon att jag med skulle göra för det vara så bra... gissa hur trött jag var på att höra det efter 9 månader :eek: och sen harde hon mage att fråga varför jag inte hade provat hennes "metod" under min 4 timmars väldigt snabba, med värkar som gick i varandra utan mellanrum och vila, förlossning (jämfört med hennes 3- 4 dygn då):angel:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 763
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 140
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 818
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Jämställt förhållande
  • Ford S-max

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp