Måste föda själv enligt försäkringskassan

I

Isis

Ska det verkligen vara så här?
Ska vilken vecka som helst föda vårat andra barn och det var tänkt att barnens mormor ska vara hemma med vårat första under tiden vi är på förlossningen. Först var det tänkt att hon skulle ta ut semesterdagar men där satt hennes chef stopp eftersom hon måste ansöka 14 dagar i förväg och det blir svårt eftersom man inte kan planera vilken dag man ska föda. Sen ringer hon försäkringskassan och frågar hur man ska göra och då får hon till svar att barnet har väl en pappa som kan vara hemma medan mamman föder! Men hallå!? Ska inte pappan vara med på förlossningen? De tycker på försäkringskassan att jag kan åka in och föda vårat barn på egen hand. Föda barn är visst ingen sjukdom. :crazy:

Hur sjutton ska man gå vidare härifrån? Hur har ni gjort? Jag antar att det inte är många som låter pappan stanna hemma under förlossningen.
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

När jag låg på BB så kom det in en hel familj med gravid mamma, pappa och deras förstfödda dotter på drygt 5 år. Tror att en BM på BB-avdelningen tog hand om stora tjejen.

Kan inte det vara en lösning?
Hade jag ett större barn skulle jag ringa förlossningen och höra med dem hur de ställer sig till att äldre barn följer med, och hur det går att ordna isåfall.

Har man sällskap under förlossningen får man ju oftast ett familjerum när man flyttar över till BB. Borde inte vara så svårt att förvarna så har de ett rum färdigt på BB redan när ni kommer där det större barnet kan leka och sova.
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Jadu om vi hade nån idé om vem det skulle vara. Alla jobbar utom barnens farmor men hon är sällan hemma. Så har vi tur är hon hemma när förlossningen startar.
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Ingen aning hur ni ska lösa det.

Kanske ska göra som vi, föd på natten ;)

Det var meningen att min pappa skulle vara hemma med syskonet (han hade bestämt det själv, sagt till sin chef & allt "jag ska vara morfarsledig!")
Nu blev det lite ändringar i planen när inte bebis kom det datumet som var bestämt, så, jag fick väckt hela familjen.
Mamma skulle precis åka till jobbet så hon kunde inte, pappa skulle åka till Stockholm för jobbet (vi bor i Uddevalla) så han kunde inte då heller, som tur var kunde syrran ta dottern.

Det kan bli lite pyssel eftersom bebisarna sällan kommer när det är tänkt (BF-dagen), men det brukar alltid lösa sig.

Lycka till!
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Våran son är 1 år och 9 månader och jag tycker att han är för liten. Förra förlossningen blev ganska traumatisk och tog flera dygn. Tror inte att han skulle må bra av att följa med.
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Om jag ändå fick sådan tur att förlossningen bara tar en natt :) Nu har jag dessutom fått veta att barn i förskoleåldern inte får vara med på förlossningen eller bb-avdelningen pga RS.

Vad sa din pappas chef då när han skulle vara morfarledig? Enligt min mammas chef så fanns det inget som kunde ge henne ledigt.
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Vet inte riktigt vad han sa, men pappa sa ju till ett tag före eftersom vi fick tid till planerat snitt.
Men de brukar inte vara några problem på pappas jobb, de är väldigt flexibla :bow:
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

OK det här är väl inte helt enligt regelboken men Vabba!!

borde väl gå att komma runt det på nåt sätt?
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Kan en mormor ta ut vård av barn om pappan inte jobbar? Är ju sjukt om det är så man måste göra. Ett annat alternativ som också är helt fel är om mamma sjukskriver sig.
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Ok, hade förlossningsdatum varit planerat så hade det inte varit något problem. Mamma fick ta semester om hon ansökte 14 dagar i förväg. Tyvärr är inte mammas chef så flexibel men hennes arbetskamrater kan försöka hjälpa till med att byta arbetspass. men då kan hon inte komma ifrån med en gång ifall det blir bråttom till förlossningen.
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

alltså - gentemot arbetsgivaren så antar jag att hon bara behöver uppge att hon vabbar - har henens arbetsgivare verkligen koll på om pappan jobbar elelr inte?... sen kanske FK har åsikter om ifall att hon ska få ersättning eller inte men det kanske inte är det viktigaste i det här fallet... och ja - sjukskriva sig kan hon ju göra med... "fel" visserligen men...
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Fast det är skönt att bara vara föräldrar +nya bebisen första dygnet så man får ge all tid åt den nya bebisen då och hämta lite krafter inför att komma hem..
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Nej chefen har ingen koll på pappan tänkte mest på f-kassan i det fallet. Nu blir det dock uppenbart för chefen att det är fusk om mamma vabbar så det kan ju hända att hon skulle gå vidare med det till f-kassan. Ersättning eller inte kvittar nog för mammas del.
Synd att det inte verkar finnas en laglig väg att gå. Tog förgivet att det skulle gå att lösa på något vis. Förlossningen tar ju också för givet att man ska ha någon med sig och inte föda själv.
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

VAB kan hon inte ta. Dels måste barnet eller vårdanshavaren vara sjuk (förlossning räknas inte), dels måste den som "ger bort" sin rätt till VAB (pappan i det här fallet) själv arbeta den dagen. Sen är det också så att arbetsgivaren inte heller måste medge att en arbetstagare som själv inte är förälder/vårdnadshavare tar VAB, så det finns ingen möjlighet till VAB i detta fall.

Hoppas verkligen att det löser sig trots allt!
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Har man sällskap under förlossningen får man ju oftast ett familjerum när man flyttar över till BB. Borde inte vara så svårt att förvarna så har de ett rum färdigt på BB redan när ni kommer där det större barnet kan leka och sova.
Familjerum måste man boka i förväg om man vill ha det.
Alla fall här och då får man även betala flr det. Vet inte hur mycket dock.
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Usch vilken tråkig sits du hamnat i. Inte nog med att du har förlossningen framför dig, utan du ska behöva oroa dig för en sådan sak. Hoppas att det löser sig för dig och lycka till med nya knyttet.
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

*delvis knapplån*

Men om både mamman och pappan sjukskriver sig så har ju en tredje person rätt att ta VAB istället...
Men... det är ju ett sådant fall som FK garanterat kommer kolla...

Till TS:
Kan inte barnets mormor sjukskriva sig istället?? Kräksjukan går ju nu, så hon kan ju bli hastigt sjuk även under arbetstid.....;)

Jag har den lyxen att min mamma är sjukpensionär, så vi slipper iaf det krånglet. Vårt problem är istället att hon bor 25 mil bort, så i värsta fall får vi lämna vår dotter till en granne (redan tillfrågad) eller ta med henne till förlossningen tills mormor hunnit hit. *hoppas slippa racer-förlossning*
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Nej det är inte kul direkt och jag var orolig inför förlossningen redan innan. :(
 
Sv: Måste föda själv enligt försäkringskassan

Jo egentligen kan hon sjukskriva sig men det blir så uppenbart nu när chefen känner till fallet. Först ringer jag till arbetsplatsen och så blir mamma plötsligt magsjuk och måste hem. :angel: Hade varit bättre om chefen inte visste något alls om att jag ska föda. :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 763
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 140
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 818
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp